شناسهٔ خبر: 46125 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر شهرسازی و معماری راه و شهرسازی استان قزوین مطرح کرد:

لزوم به‌کارگیری مشارکت مردمی در تصویب طرح‌های بالادستی

محسن اسماعیلی مدیر شهرسازی و معماری استان قزوين مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی قزوین گفت: یکی از موضوعاتی که می‌تواند به روند تصویب طرح‌ها و همچنین کیفیت‌بخشی به جلسات کمیسیون و کارگروه‌ها کمک کند جلب مشارکت عمومی و حضور رسانه‌های جمعی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، محسن اسماعیلی در پنل تخصصی همایش جایگاه حقوق شهروندی در طرح‌های توسعه و عمران شهری که با حضور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی، معاون عمرانی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی و جمعی از مدیران، مسئولین، شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهرهای استان در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد، گفت: در حال حاضر اگر بخواهیم موضوع حقوق شهروندی را بسنجیم باید ارزیابی درستی از آن داشته باشیم و کیفیت زندگی را مورد توجه قرار دهیم.

وی بیان کرد: نحوه بررسی و تصویب طرح‌های شهری از جمله مسائل مهم در توسعه شهرهاست که در حال حاضر بیشتر در بخش‌های دولتی به انجام رسیده و مشارکت عمومی در آن بسیار پایین است.

اسماعیلی یادآور شد: باید ساز و کاری پیش‌بینی شود تا با حضور و مشارکت مردم طرح‌های بالادستی را تا جایی که امکان دارد به خواست و مطالبه عمومی نزدیک کرد. این موضوع سبب می‌شود که پس از تصویب و ابلاغ طرح‌ها شاهد کاهش درخواست‌های مردمی برای ایجاد تغییر در این طرح‌ها باشیم.

مدیر شهرسازی و معماری این اداره کل عنوان کرد: در حال حاضر کمیسیون ماده ۱۰۰ و حتی کمیسیون ماده ۵ بیشتر در حال بررسی درخواست‌های مردمی برای ایجاد تغییر در طرح‌های شهری است که این امر نیازمند بازنگری بوده و باید ساز و کارهای لازم برای حل آن در نظر گرفته شود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی طرح‌های بالادستی شهری از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است تأکید کرد: در این بخش رسانه‌ها با حضور و پیگیری مستمر خود می‌توانند ضمن شفاف‌سازی و اطلاع رسانی طرح‌های جامع شهری از انجام دخل و تصرف در آن نیز جلوگیری نمایند.

مدیر شهرسازی و معماری راه و شهرسازی استان در پایان عنوان کرد: بی‌گمان با جلب مشارکت مردمی، حضور مستمر و هوشمند رسانه‌ها علاوه بر بررسی و مطالعه کارشناسی می‌توانیم شاهد تهیه طرح‌هایی باشیم که ضمن در نظرگیری نیازهای واقعی مردم ساکن در منطقه، الزامات بومی، فرهنگی و تاریخی شهر نیز در آن پیش‌بینی شده و با توجه به ضرورت‌های ایجاد توسعهٔ پایدار در شهرها شاهد اجرایی شدن آن‌ها باشیم.

نظر شما