شناسهٔ خبر: 46145 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در هرمزگان برگزار شد:

جزئیات برگزاری اولین نشست کمیسیون ایمنی راه‌های استان هرمزگان

داریوش باقرجوان نشست کمیسیون ایمنی راه‌ها در اولین روز گرامیداشت یادمان قربانیان سوانح رانندگی به محوریت اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان هرمزگان با حضور سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری در سالن جلسات امور عمرانی استانداری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان هرمزگان، در این مراسم ابتدا داریوش باقرجوان مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان هرمزگان با ارائه گزارش از وضعیت تصادفات و تلفات در جاده‌های استان با رویکرد تلفات راکبین موتورسیکلت‌سوار و شترهای سرگردان پرداخته و در خصوص برگزاری مراسم روز جهانی یادبود قربانیان تصادف ترافیکی و همچنین برنامه‌ریزی در جهت برگزاری مانور جاده‌ای در سال ۹۶ عنوان کرد:

مانور یادمان قربانیان سوانح رانندگی با اهداف: فراهم شدن زمینه همکاری و انسجام دستگاه‌ها در عملیات امدادرسانی و تبادل اطلاعات و انتقال تجارب؛ ارتقای هماهنگی و میزان پوشش پایگاه‌های امدادرسانی در جاده‌ها (بر اساس شاخص‌هایی از قبیل تعداد، نحوه توزیع و پراکنش استقرار پایگاه‌ها، ویژگی‌های توپوگرافی راه، نوع راه، میزان پرحادثه بودن راه‌ها، میزان تردد، وضعیت آب‌وهوایی جاده‌ها، تعداد کشته‌ها و مجروحان تصادفات) و همچنین ارتقای سطح خدمات امدادرسانی جاده‌ای و کاهش شدت صدمات و تلفات، دستیابی به نظام ارزیابی و سنجش مورد قبول سازمان‌های مرتبط و تجدید و بازنگری و تعیین اولویت‌ها در مکان‌یابی و احداث پایگاه‌های امدادرسانی جاده‌ای با حضور دستگاه‌های مسئول و درگیر در مانور و وظایف آن‌ها منجمله: دستگاه نظارتی و ارزیابی‌کننده مانور امدادرسانی دفتر مدیریت بحران استانداری و دستگاه‌های درگیر در اجرای مانور منجمله: اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان (۱۴۱)، پلیس انتظامی (۱۱۰)، پلیس‌راه استان، اداره کل راه‌ و شهرسازی استان، مرکز امداد و فوریت‌های پزشکی (۱۱۵)، جمعیت هلال‌احمر استان (۱۱۲)، آتش‌نشانی (۱۲۵) برگزار می‌گردد.

این مقام مسئول افزود: طبق گزارش پلیس‌راه استان متأسفانه در شش‌ماهه اول سال جاری شاهد ۹۶۲ مورد تصادف بوده‌ایم که از این تعداد ۱۲۲ فقره تصادف فوتی و ۷۳۲ فقره تصادف جرحی و ۱۰۸ فقره خسارتی اعلام شده است.

باقرجوان در ادامه تصریح کرد: در شش‌ماهه اول امسال طبق گزارشات واصله از پزشک قانونی کشور مورد ۱۴۳ نفر تلفات تصادفات جاده‌ای  استان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد کاهش را شاهد بوده‌ایم.

وی در ادامه با استناد به گزارش پزشک قانونی در خصوص وضعیت تلفات تصادفات راکبین موتورسوار در جاده‌های استان گفت: در سال گذشته ۱۳۴ مورد تلفات را شاهد بوده‌ایم که استان رتبه ۲۸ کشوری را کسب نموده و در خصوص تلفات عابرین پیاده استان حائز رتبه دوم کشوری و در بخش تلفات وانت‌بارها حائز رتبه ۱۹ در سطح کشور شده است.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: یکی از علل مهم تلفات راکبین موتورسوار عدم استفاده بهینه  از کلاه ایمنی به علت نبود فرهنگ استفاده از کلاه و نوع آن با توجه به شرایط آب و هوایی این استان است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای که به‌عنوان دبیر این جلسه به ارائه گزارش پرداخته بود، گفت: طبق آمار وصول شده از پزشک قانونی استان ۱۰۱ نفر راننده معادل ۷۵ درصد و ۳۲ نفر سرنشین وسایط نقلیه  معادل ۲۴ درصد و یک نفر عابر پیاده معادل یک درصد جان خود را از دست داده‌اند.

باقر جوان در ادامه افزود: از مجموع تلفات تصادفات استان در شش‌ماهه اول سال ۹۶ (۱۴۳ نفر) که تعداد ۵ نفر در محورهای برون‌شهری و روستایی مربوط به وانت‌بارها جان خود را از دست داده‌اند که نسبت مدت مشابه سال ۹۵ (۸ نفر) ۵/۶۱ درصد کاهش داشته است که استان هرمزگان در مقایسه با سایر استان‌ها در رتبه‌بندی کشوری رتبه ۳  قرار گرفته است.

همچنین تعداد ۶۱ نفر در محورهای برون‌شهری و روستایی مربوط به راکبین موتورسوار بوده که جان خود را از دست داده‌اند که نسبت مدت مشابه سال ۹۵ (۱۰ نفر) ۱/۱۴ درصد کاهش داشته است؛ که استان هرمزگان در مقایسه یا سایر استان‌ها در رتبه‌بندی کشوری در رتبه  ۱۰ قرار گرفته است.
 
 تعداد ۱۵ نفر در محورهای برون‌شهری و روستایی مربوط به عابرین پیاده جان خود را از دست داده‌اند که نسبت مدت مشابه سال ۹۵ (۵ نفر) ۵۰  درصد افزایش داشته است؛ که استان هرمزگان در مقایسه یا سایر استان‌ها در رتبه‌بندی کشوری در رتبه ۲۷ قرار گرفته است.

وی در مورد شتران سرگردان در جاده‌های مواصلاتی استان افزود: شرایط اقلیمی شرق استان هرمزگان زیستگاه مناسبی برای شترها به وجود آورده است؛ استفاده از پوست، گوشت و کوهان شتر موجب شده است تا مشتریان بسیاری را در آن سوی آب‌ها داشته باشد به گونه‌ای که صنعت پرورش شتر را به صنعتی سودآور تبدیل کرده است و استان هرمزگان با داشتن بیش از ۲۱ هزار نفر شتر حدود ۱۴ درصد از جمعیت شتر کشور را تشکیل می‌دهد که ۵۰ درصد از آن‌ها در بیابان‌های شهرستان‌های جاسک و سیریک زندگی می‌کند. با عنایت به بررسی و تحلیل‌های صورت گرفته دلایلی به مانند عدم طرح هویت دار کردن و پلاک‌کوبی، عدم داشتن محلی برای نگهداری و ساماندهی کمبود زمین و مرتع برای هر نفر شتر و پایین بودن سطح سواد شترداران و عدم خرید تضمینی گوشت شتر، کمبود نقدینگی، عدم وجود نور کافی عواملی هستند که باعث شده در جاده‌ها تصادفات زیادی رخ دهد، به ویژه شب‌ها که میدان دید رانندگان کاهش پیدا می‌کند بر اساس آمار ارائه شده از سوی پزشکی قانونی کشور ۸۰ درصد تصادف خودروها با شتر منجر به فوت می‌شود که می‌توان گفت ۵۷ درصد از حوادث به علت تاریکی هوا در هنگام شب اتفاق افتاده است.

همچنین قابل‌ذکر است شتر عنوان کم‌خرج‌ترین دام پرورشی را به خود اختصاص می‌دهد با عنایت به اینکه شتر ویژگی‌های خاصی دارد که مهم‌ترین آن‌ها تحمّل شرایط سخت صحرا و دماهای گوناگون و به‌ویژه گرمای شدید تابستان و کمبود آب و علوفه است به همین خاطر این حیوان بدون ساربان مدت‌ها در بیابان و حاشیه راه‌ها رها و سرگردان است.

باقرجوان در ادامه اشاره‌ای به آمار تردد وسایل نقلیه کرد و گفت: در ۷ ماهه امسال حدود ۶۲۲ هزار تردد در محور اصلی میناب – جاسک  صورت گرفته که ۵۷۲ هزار تردد مربوط به وسایل نقلیه سبک با سهم ۹۲ درصدی و ۵۰ هزار تردد مربوط به وسایل نقلیه سنگین با سهم ۸ درصد صورت گرفته است.

حدود ۶۲۸ هزار تردد در محور اصلی جاسک – میناب صورت گرفته که ۵۷۱ هزار تردد مربوط به وسایل نقلیه سبک با سهم ۹۱ درصدی و ۵۷ هزار تردد مربوط به وسایل نقلیه سنگین با سهم ۹ درصد صورت گرفته است. در حال حاضر ۸ دوربین کنترل سرعت در محور اصلی میناب – جاسک و بلعکس راه‌اندازی و فعال می‌باشند.

شایان‌ذکر است در ادامه این نشست سرهنگ اسفندانی فرمانده پلیس‌راه استان، سرهنگ دهقان مدیر ترافیک استان، دکتر اسدی رئیس پزشک قانونی استان، نمایندگان هلال‌احمر، سازمان جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، مخابرات و آموزش و پرورش استان به ترتیب به ارائه نقطه نظرات و راهکارهای مناسب پرداختند.

در پایان جلسه مهندس مدرس معاون امور عمرانی ضمن تشکر از حاضرین در جلسه در راستای اقدامات مفیدی که در سطح استان در سال‌های گذشته و همچنین شش ماه اول امسال انجام داده‌اند، گفت: قطعاً ادارات با هم‌فکری وهم افزایی به نتیجه مناسب و مرغوب‌تری خواهند رسید.

وی گفت: کار کمیته باید در سه مرحله: نرم افزایی، سخت‌افزاری، مهندسی باید پیش برده شود و سعی نمایید با کمترین هزینه ولی با ارائه طرح‌ها و ایده‌های تخصصی و کارشناسانه و راهکارهای مناسب در مورد یک موضوع تخصصی با قرار دادن یک شهرستان به‌عنوان پایلوت در راستای کاهش تلفات و نجات جان هموطنان و هم استانی‌ها تلاش نمایید و سعی کنید شرکت‌های بیمه را در این امر دخیل نمایید و همچنین آموزش را به بدنه ائمه جماعت و جمعه بکشیم زیرا پذیرش مطالب که توسط این قشر عنوان می‌شود برای عموم مردم راحت‌تر است.

نظر شما