شناسهٔ خبر: 46147 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در جمع روستائيان مطرح كرد:

تشریح تلاش‌های وزارت راه وشهرسازی برای افزایش سهم ریل در شبكه حمل ونقل كشور/ منابع مالی تامین شود تمام مراكز استان‌ها را به شبكه ریلی متصل می‌كنیم/ بهسازی و مقاوم‌سازی ۲۰۰ هزار واحد مسكن روستایی

سخنرانی وزیر راه وشهرسازی ضمن تشریح تلاش‌های وزارت راه وشهرسازی برای افزایش سهم ریل در شبكه حمل ونقل كشور پیشنهاد احداث پایانه‌های تخصصی حمل كالا را داد و گفت: سالانه بهسازی و مقاوم‌سازی ۲۰۰ هزار واحد مسكن روستایی در دستور كار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی امروز ۳۰ آبان ماه در پنجمین كنگره سراسری خانه كشاورز ضمن اظهار خرسندی از حضور در جمع روستاییان بار دیگر حادثه غمبار زلزله كرمانشاه را كه در آن تعدادی از هم‌وطنان جان خود را از دست دادند تسلیت گفت و به تشریح فعالیت‌های بخش حمل و نقل پرداخت.

آخوندی گفت: با وجود تنگناهای مالی دولت پروژه‌های بزرگی را در سراسر كشور در دست پیگیری داریم كه امیدواریم انجام به موقع آن‌ها موجبات آبادانی بیشتر ایران را فراهم كند.

وزیر راه و شهرسازی اصلی‌ترین بحث وزارتخانه در حوزه حمل ونقل را افزایش سهم ریل عنوان كرد و گفت: در تلاش هستیم سهم حمل و نقل ریلی را از كل حمل ونقل افزایش دهیم. در حال حاضر میزان انرژی و سوختی كه در حمل ونقل ریلی مصرف می‌شود یك ششم تا یك هفتم نسبت به حمل ونقل جاده‌ای كمتر است و حمل ونقل ریلی نسبت به جاده‌ای حمل و نقلی پاك به حساب می‌آيد كه با محیط زیست سازگاری بیشتری دارد و به همین دلیل نیز در دستور كار وزارت راه و شهرسازی است.

عضو كابینه دولت دوازدهم با یادآوری این مطلب كه در حال حاضر سهم حمل ونقل ریلی نسبت به سایر شقوق حمل ونقل بسیار كم است گفت: در حال حاضر میزان سوخت مصرف شده در حمل ونقل جاده‌ای ۴۵۰ میلیون تن در سال است در حالی كه حمل ونقل ریلی ۴۰ میلیون تن در سال سوخت مصرف می‌كند كه سهم ناچیزی است.

وی ادامه داد: بررسی‌هایی برای افزایش سهم حمل ونقل ریلی چه در حوزه بار و چه در حوزه مسافر انجام داده‌ایم كه برنامه بسیار مفصلی است و حدود ۲۸ میلیارد دلار باید در طول برنامه ششم به منظور تحقق آن سرمایه‌گذاری شود كه این برنامه هم در بحث زیرساخت‌ها، هم در بحث فناوری‌های نوین و هم در بحث ناوگان مورد بررسی قرار گرفته است.

دولت اراده قوي‌اي در گسترش حمل ونقل ریلی دارد

این مقام مسئول با تاكید برآنكه دولت اراده بزرگی در گسترش حمل ونقل ریلی دارد گفت: بحثی كه در وزارتخانه مطرح است این اين است كه وقتی كشتی در بندر پهلوگیری می‌كند دقیقا از همان‌جا مشكلات شروع می‌شود. در واقع كانتینر باید از بندر كالا را روی زمین بگذارد و با فاصله‌ای كالا توسط كامیون حمل شود و با فاصله از محل بندر روی واگن‌های باری قرار داده شود كه باید تلاش كنیم حمل ونقل اضافی را در حمل كالاها حذف كنیم.

آخوندی ادامه داد: كاری كه ما ترغیب می‌كنیم این است كه بتوانیم شبكه ریل را در بندر همچون شبكه جاده اجاره كنیم تا وقتی بار از روی كشتی برداشته می‌شود بلافاصله روی واگن‌های ریلی قرار گیرد.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینكه عملیاتی كردن این ایده دشوار است بندر هامبورگ را به عنوان نمونه‌ای موفق مثال زد و گفت: كار دومی كه در وزارت راه وشهرسازی دنبال می‌كنیم توسعه شبكه ریلی است. خوشبختانه در سال جاری ۵ مركز استان را به شبكه حمل ونقل ریلی وصل كرده‌ایم و پیشنهاد من به رئیس جمهور این است تا منابع مالی را تامین كند و ما بتوانیم تمام مراكز استان‌ها را در سراسر كشور به شبكه ریلی متصل كنیم.

وی احداث پایانه‌های كالا و بار را از دیگر موارد حائز اهمیت كه باید در دستور كار قرار بگیرد برشمرد و گفت: در حال حاضر مشكل بزرگی كه وجود دارد به حوزه كشاورزی نحوه بسته بندی، نگهدار و تجارت محصولات كشاورزی مرتبط است. هم‌اكنون سهم حمل ونقل كالای كشاورزی از ریل صفر است كه باید در مرود آن چاره‌ای بیاندیشیم.

این مقام مسئول در بیان دلایل این مطلب كه سهم حمل ونقل كالای كشاورزی از ریل صفر است گفت: دلیل عمده این مطلب است كه ما پایانه كالای كشاورزی را در ایران نداریم. ما نیاز به پایانه‌ای داریم كه در آن هم امكانات سردخانه، هم امكاناتی نظیر انبار تفكيك و بسته‌بندی وجود داشته باشد تا كالا در مكانی امن نگهداری شود و پس از آن به صورت پایانه مستقیم به خط ریل وصل شود.

آخوندی گفت: نیاز داریم تا پایانه‌های تخصصی حمل كالا داشته باشیم و همچنین حمل ونقل جاده‌ای و ریلی مجهز به كانتینرهای یخچال‌دار باشد.

وی با یادآوری این مطلب كه براساس آمار ضایعات محصولات كشاورزی در حدود ۲۰ درصد را شامل می‌شود گفت: داشتن پایانه‌های كشاورزی تاثیر جدی در كاهش تلفات كشاورزی و افزایش بهره‌وری كالاهای كشاورزی خواهد داشت و پیشنهاد من این است كه خانه كشاورز به این موضوع مهم ورود پیدا كند.

آمادگي داريم تا از خانه كشاورز حمایت كنيم

وزیر راه وشهرسازی تصریح كرد: وزارت راه وشهرسازی آمادگی كامل دارد تا در تمامی مراحل از خانه كشاورز حمایت كند و این پیشنهاد مهمی است كه به افزایش نرخ بهره‌وری كالای كشاورزی در كشوری كه آب كمیاب است و كالای كشاورزی با زحمت تولید می‌شود منجر خواهد شد.

عضو كابینه دولت دوازهم گفت: این موضوع در سازمان راهداری مطرح شده و تعریف و عرضه پایانه‌ها برای كسانی كه علاقمند به ورود به این حرفه هستند در دستور كار قرار دارد.

آخوندی گفت: در حال حاضر حدود ۱۰۶ هزار كیلومتر راه آسفالته، ۷۵ هزار كیلومتر راه خاكی و ۲۵ هزار كیلومتر راه شنی روستایی در سراسر كشور وجود دارد و نكته مهم نحوه نگهداری از راه‌های موجود است.

وی ادامه داد: از جهت ساخت و ساز سالانه در حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ كیلومتر راه روستایی ایجاد می‌شود و وزارت راه وشهرسازی در دولت یازدهم توانست بهره‌مندی روستاییان را از راه آسفالته از ۹۱ درصد به ۹۳ درصد افزایش دهد.

این مقام مسئول افزود: به منظور نگهداری از راه‌های موجود تلاش كردیم اداره كل مستقلی را در سازمان راهداری ایجاد كنیم كه خوشبختانه ادارات كل راهداری در سراسر كشور در حال ارزیابی وضعیت كلیه راه‌های موجود هستند.

آخوندی ادامه داد: سال گذشته ۳ هزار كیلومتر آسفالت مجدد داشتیم و تمام تلاش ما این است تا نظامی را مستقر كنیم كه بتواند علاوه بر ایجاد راه‌های جدید راه‌های موجود را حفظ و نگهداری كند.

بهسازی و مقاوم‌سازی ۲۰۰ هزار واحد مسكن روستایی در سال

وزیر راه وشهرسازی همچنین در بخشی از سخنان خود به موضوع مسكن پرداخت و گفت: از دهه ۷۰ در برنامه دوم این ایده مطرح شد تا خانه‌های روستایی مقاوم‌سازی شود قبل از آنكه سیل یا زلزله آن‌ها را تخریب كند.

وی گفت: تاكنون حدود ۲ میلیون واحد مسكونی روستایی بهسازی شده‌اند كه این تعداد در زلزله‌های مختلف مقاومت كرده‌اند. شاهد بودیم كه در زلزله كرمانشاه واحدهای روستایی مقاوم‌سازی شده خسارات كمتری داشتند.

آخوندی گفت: سالانه بهسازی و مقاوم‌سازی ۲۰۰ هزار واحد مسكن روستایی در دستور كار قرار دارد. باید از این موقعیت استفاده كنیم و در جهت مقاوم‌سازی خانه‌های خود اقدام نماییم.

نظر شما