شناسهٔ خبر: 46151 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در معاونت معماری و شهرسازی بررسی شد؛

ایجاد گالری هنری ایرانی- اسلامی در ترمینال سلام فرودگاه امام‌خمینی (ره)/ بررسی فرآیندهای مفهوم‌سازی و اجرای ترمینال گالری سلام

جلسه ایجاد ترمینال گالری سلام در فرودگاه بین‌المللی امام‌خیمنی (ره) با حضور معاونان مسکن و شهرسازی، مسئولان فرودگاه بین‌المللی، هنرمندان و صاحبنظران عرصه معماری و هنر کشور در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی بررسی شد. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، در هفته آتی فرآیند مفهوم‌سازی که گام نخست از ایجاد گالری هنری ایرانی- اسلامی در ترمینال سلام است با تایید وزیر راه و شهرسازی نهایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیشنهاد ایجاد یک ترمینال‌گالری در ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی را عباس آخوندی وزیر راه‌و‌شهرسازی در دولت یازدهم به منظور کیفیت‌بخشیدن به ساختمان‌های دولتی و ترمینال‌هایی که محل رفت‌و‌آمد مردم و شهروندان در حیطه مسئولیت‌های وزارت راه‌و‌شهرسازی بود و همچنین تسری اندیشه ایران‌شهری در حوزه‌های مسکن‌و‌شهرسازی و حمل‌ونقل، مطرح کرد.

به همین منظور و به دنبال طرح آن، جلسه‌ای در معاونت معماری‌و‌شهرسازی با حضور ایزدی معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی، حامد مظاهریان معاون مسکن‌و‌ساختمان، کوروش فتاحی سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی، مونا عرفانیان مشاور بانوان وزیر راه‌و‌شهرسازی، قاسم بی‌نیاز مدیرکل روابط‌عمومی وزارتخانه، سیدمحمد بهشتی معمار و رئیس پژوهشکده میراث‌فرهنگی، مهندس کاظمی، پازوکی و جمعی از مسئولان فرودگاهی در معاونت معماری و شهرسازی برگزار شد.

در این جلسه، سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشکده میراث‌فرهنگی کشور با اشاره به اینکه عموما در فرودگاه‌های کشور اضطراب موج می‌زند که باید برای آن تدابیری اندیشیده شود، ایده ایجاد ترمینال‌گالری را در ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی ایده‌ای به‌جا برشمرد و گفت: یک دافعه کلی در فضای فرودگاهی کشور وجود دارد و راه‌حل این است که ما فرودگاه‌ها را به گونه‌ای طراحی کنیم یا حداقل مکانی را در فرودگاه ها تعبیه کنیم که شهروندان درکی از فضایی که به آن جا سفر کرده‌اند داشته باشند.

رئیس پژوهشکده میراث‌فرهنگی کشور ادامه داد: حس گم‌گشتگی حس غالبی است که در فرودگاه‌ها به شهروندان دست می‌دهد و به همین دلیل تعریف و بازسازی هویت معنایی می‌تواند به بهبود شرایط موجود، کمک قابل‌توجهی کند.

بهشتی تصریح کرد: ضرورت دارد وقتی می‌خواهیم به مسافر بین‌المللی بگوییم اینجا ایران است در المان‌ها، رفتارها و واقعیت موجود، ایرانی‌بودن موج بزند.

صاحبنظر عرصه معماری کشور گفت: برای آنکه به مردم دنیا خود را معرفی کنیم کافی است ایرانی باشیم. بدین‌معنا باید از المان‌هایی که ایرانی بودن را به نمایش می‌گذارند استفاده کنیم. در حال‌حاضر، فرش ایرانی و سینمای ایرانی بهترین معرف ایرانی بودن ما به دنیاست که باید از آنها نهایت بهره‌مندی را داشته باشیم.

ایزدی معاون معماری‌و‌شهرسازی نیز در نشست فوق، گفت: موضوع ایجاد ترمینال‌گالری در پایانه سلام فرودگاه امام خمینی را در سه گام مفهوم‌سازی، تصویرسازی و اجرا پیش می‌رود. در بحث مفهوم‌سازی به دلیل حضور بزرگوارانی همچون مهندس سیدمحمدبهشتی، دکتر حبیبی، دکتر کزازی و سایر بزرگواران مطمئنا به نتایج خوبی دست خواهیم یافت و با حضور وزیر راه و شهرسازی این گام نهایی خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در گام دوم که به تصویرسازی اختصاص دارد باید به تصاویر مناسبی از مابه ازای مفاهیمی که در مورد آن به جمع‌بندی رسیده‌ایم دست یابیم. تجربه‌های ما در ۲۰ سال گذشته نشان می‌دهد که اگر به مفهوم درستی دست پیدا نکنیم اجراها همان اجراهای نامناسبی خواهد شد که در حال حاضر وجود دارد.

ایزدی تصریح کرد: همچنین مهم است که به این نتیجه برسیم که با چه کیفیتی می‌خواهیم بسازیم؟ و تا چه اندازه می‌خواهیم از فناوری‌های روز دنیا بهره ببریم.

وی گفت: قاعدتا بهره‌مندی از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا در دستور کار قرار دارد اما کیفیت اجرای مفاهیمی که نماد ایرانی بودن را القا کند در دستور کار قرار خواهد گرفت تا نظر وزیر راه و شهرسازی در این‌ موضوع، تامین شود.

تشریح چگونگی نامگذاری و ایده ایجاد ترمینال سلام در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره)

در این جلسه همچنین قاسم بی‌نیاز مدیرکل روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی به پیشینه ایده احداث ترمینال گالری سلام در فرودگاه بین المللی امامی خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: سال ۹۰ دکتر آخوندی بر اساس مطالعه‌ای شخصی بری پایه ۲۹ آیه قرآن اثری را در ۱۰ صفحه تحت عنوان سلام که از تمنا شورع می شود و با تبیین مفاهیم صلح، صمیمیت ادامه پیدا می کند منتشر کرد.

بی‌نیاز ادامه داد: سال ۹۲ و با آغاز به کار دولت یازدهم و انتخاب اقای آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد دادم تااین اثر بازپروری و بازنشر شود. در همین رابطه نیز هنرمند صاحب نام کشور، لوریس چکناواریان اثر فوق را به صورت سمفونی در ۱۳ قطعه که بر گرفته از سرود ملی برخی از کشورها است و در آن بارها از واژه سلام استفاده شده درآورد و منتشر کرد.

وی افزود: با ایده جناب آقای آخوندی ترمینال سلام در فرودگاه امام‌خمینی (ره) نامگذاری شد که با توجه به اینکه این ترمینال بین‌المللی است و فقط مخصوص حجاج نبوده است ایده ایجاد ترمینال گالری سلام در فرودگاه فوق به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی ارایه شد.  

کوروش فتاحی سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) نیز که در جلسه فوق حضور داشت، ضمن اظهار رضایت از ایده‌های مناسب و به‌جایی که برای مفهوم‌سازی و سایر گام‌های ایجاد گالری مفهومی هنر ایرانی- اسلامی در ترمینال سلام مطرح شده است، گفت: شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی آمادگی دارد تا در تمامی مراحل با کمک مشاور طرح که در حال انجام زیرساخت ها و تکمیل ترمینال سلام است نظر شورای مشورتی انتخاب شده از سوی وزیر راه و شهرسازی را در فرآیند ساخت، مورد توجه قرار دهد و همکاری مناسبی را با گروه مشورتی داشته باشد.

نظر شما