شناسهٔ خبر: 46175 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تابش جزئیات فعالیت بنیاد مسکن در مناطق زلزله زده کرمانشاه را تشریح کرد:

تخصیص ۷۶۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات بازسازی و بهسازی با سود ۴ درصد/ پرداخت بیش از ۲۸۱ میلیارد میلیون تومان کمک‌های بلاعوض به زلزله‌زدگان/ جزئیات مصوبه تاریخی هیات وزیران

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی فعالیت‌های آن بنیاد را در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه تشریح کرد و با اشاره به اینکه مصوبه هیات‌وزیران طی ۲روز پس از زلزله کرمانشاه مصوب و ابلاغ شد که در تاریخ این سرعت عمل در تصویب و ابلاغ بودجه برای بازسازی بی‌سابقه است، گفت: بر اساس مصوبه هیات وزیران ۷۶۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۴ درصد برای بازسازی، بهسازی و تعمیر واحدهای مسکونی شهری، روستایی و تجاری در طی دو روز پس از زلزله تصویب و ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی امروز اول آذر ماه در نشستی با اصحاب رسانه اقدامات آن بنیاد را به منظور تامین مسکن مناطق زلزله زده کرمانشاه تشریح کرد. 

تابش ضمن عرض تسلیت مجدد به بازماندگان زلزله کرمانشاه گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دو روز پس از زلزله برآورد اولیه خسارات را تهیه کرد تا مبنای اقدامات بعدی قرار گیرد. براساس برآورد اولیه تعداد واحد‌های خسارت دیده احداثی غیرقابل تعمیر ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد است که ۱۱ هزار واحد آن روستایی و چهار هزار واحد آن شهری است. 

وی تصریح کرد: مصوبه هیات وزیران برای اعطای تسهیلات بازسازی، بهسازی و تعمیر با فاصله زمانی 2 روز از اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از برآورد اولیه انجام شد که این سرعت عمل در تصویب بودجه در تاریخ بی‌سابقه است.

وی افزود: واحد‌های تعمیری تجاری در شهر و روستا ۱۵ هزار واحد است که مجموعا ۳۰ هزار و ۵۰۰ واحد طبق برآورد‌های اولیه نیازمند بازسازی، بهسازی و تعمیر هستند. 

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسامی با تاکید بر این مطلب که این برآورد، برآورد اولیه است و در هفته‌های آتی به روز خواهد شد، گفت: براساس برآورد اولیه در تاریخ ۲۴ آبان ماه سال ۹۶ پیشنهادات بنیاد مسکن به هیات وزیران رفت و برای تامین تسهیلات و بلاعوض تصمیمات گرفته شد و طی مصوبه‌ای ابلاغ شد. 

وی گفت: ۷۶۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات و وام در هیات وزیران با سود ۴ درصد تصویب شد و بعد از تصویب توسط بانک مرکزی ابلاغ شد و در ادامه بانک مرکزی از طریق بانک‌های عامل با معرفی بنیاد مسکن بین آسیب دیدگان تقسیم می‌کند. 

تابش با اشاره به اینکه ضمانت وام شامل سفته زنجیره‌ای برای پرداخت تسهیلات است، گفت: ضمانت وام سریعترین روش تامین تسهیلات بود که در نظر گرفته شد و در حال حاضر هماهنگی بسیار خوبی بین مدیران شعب در منطقه انجام شده است و شعب اعلام آمادگی کردند تا سریعتر وام‌ها را پرداخت کنند. 

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسامی در مورد جزئیات تسهیلات گفت: تسهیلات بازسازی اماکن روستایی آسیب دیده که ۱۱ هزار واحد مسکونی است ۲۵ میلیون تومان و تسهیلات بازسازی ۴ هزار و ۵۰۰ واحد شهری ۳۵ میلیون تومان است. 

وی ادامه داد: برای تعمیر اماکن مسکونی شهری، روستایی و تجاری ۱۲ میلیلون تومان و برای تامین لوازم خانگی ۱۰ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است که به مردم پرداخت خواهد شد. 

تابش بند دیگر مصوبه هیات وزیران را در مورد جبران خسارات زلزله زدگان کرمانشاه را کمک بلاعوض عنوان کرد و گفت: ۲۸۱ میلیارد و ۶۱۶ میلیون تومان کمک‌های بلاعوض با ابلاغ بانک مرکزی و مصوبه هیات وزیران در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است. 

وی جزئیات کمک‌های بلاعوض را تشریح کرد و گفت: برای ۱۱ هزار واحد مسکونی روستایی ۵ میلیون تومان، برای ۴ هزار و ۵۰۰ واحد شهری ۶ میلیون تومان و برای تامین و مرمت ۱۵ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی و تجاری به ازای هر واحد ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض در نظر گرفته شده است. 

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسامی ادامه داد: کمک‌های بلاعوض برای تامین لوازم خانگی ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی شهری و روستایی به ازای هر واحد ۲ میلیون تومان برای اسکان موقت ۱۱ هزار واحد مسکن روستایی به ازای هر واحد ۳ میلیون تومان و اسکان موقت ۴ هزار و ۵۰۰ مسکن شهری به ازای هر واحد ۵ میلیون تومان کمک‌های بلاعوض در نظر گرفته شده است. 

وی تصریح کرد: تاکنون ۵۰ درصد مصوبه هیات وزیران از خزانه به حساب بنیاد مسکن واریز شده است. 

تابش همچنین به سفر مقام‌معظم‌رهبری به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه که موجبات برکت برای آن مناطق بود اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ستادهای معین ۹ استان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در منطقه کرمانشاه مستقر شده‌اند و به ارایه خدمات به زلزله‌زدگان کرمانشاه می‌پردازند.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن استان کردستان در ثلاث باباجانی، بنیاد مسکن استان تهران در قصر شیرین، بنیاد مسکن استان قزوین در گیلان غرب، بنیاد مسکن استان لرستان در اسلام آباد غرب، بنیاد مسکن آذربایجان غربی در شهر و روستاهای دالاهو، بنیاد مسکن استان اصفهان در شهر سرپل ذهاب، بنیاد مسکن استان مرکزی در روستاهای نیمه شمالی سرپل ذهاب، بنیاد مسکن استان همدان در شهرها و روستاهای نیمه جنوبی سرپل ذهاب و بنیاد مسکن استان کرمانشاه در سایر شهرها و روستاهای استان کرمانشاه در حال ارایه خدمات هستند.

استقرار ۴۵۰ نیرو و ۲۵۰ ماشین‌آلات بنیاد مسکن در مناطق زلزله‌زده

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: تاکنون ۴۵۰ نفر نیرو و ۲۵۰ ماشین آلات در مناطق زلزله زده توسط ستادهای معین مستقر شده اند که کار آوابرداری را انجام می دهند.

تابش همچنین خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۴هزار و ۹۲۲ مورد ارزیابی خسارت به واحدهای مسکونی انجام شده که ۱۸ هزار و ۵۰۰ واحد آن روستایی و مابقی آن شهری است. همچنین ۱۲هزار و ۵۴۱ واحد خسارت دیده جزو واحدهای تجاری است و واحدهای تعمیری نیز تاکنون ۱۰ هزار واحد ارزیابی شده است.

وی با اشاره به این مطلب که برآوردها تغییر خواهند کرد، گفت: به مجرد کارشناسی واحدهای تعمیراتی پرداخت ها از هفته آینده آغاز خواهد شد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین در مورد شیوه بازسازی به ارایه توضیحاتی پرداخت و گفت: مدیریت احداث واحدهای مسکونی آسیب دیده اعم از مشورت با مهندسان، طراحی، پیگیری تامین مصالح موردنیاز، انتخاب پیمانکار، نظارت عالیه، حفظ و نگهداری و مصرف بهینه مصالح ساختمانی در حین عملیات ساختمانی و مدیریت هزینه برعهده مالک است و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به نیابت از مالک هزینه نمی کند.

وی تصریح کرد: مدیریت و مشارکت در ساخت مسکن های مناطق زلزله زده با مالکان است.

تابش وظایف بنیاد مسکن را در ۹ محور عنوان کرد و گفت: کمک به تامین اسکان موقت، کمک به آواربرداری واحدهای تخریبی، تهیه طرح‌های ساختمانی، فراخوان گروه های کار در منطقه، انجام کنترل های فنی و نظارت بر حسن اجرای عملیات اجرای ساختمانی از طریق تشکل های نظام مهندسی، تامین و توزیع مصالح عمده ساختمانی اعم از فولاد و سیمان، کمک به راه اندازی کارگاه های تولیدی و کوچک را بخشی از وظایف بنیاد در مناطق زلزله زده دانست.

وی ادامه داد: انجام امور فنی، معرفی متقاضیان به بانک عامل، پرداخت وام بلاعوض مصوب هیات دولیت جهت احداث واحدهای مسکونی به صورت مرحله ای از جمله وظایف بنیاد مسکن است که انجام می‌شود.

کمک بنیاد مسکن به راه‌اندازی صنایع تولیدی مصالح ساختمانی

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مورد اقدامات بنیاد مسکن در رابطه با مصالح ساختمانی، گفت: کمک به راه اندازی صنایع تولیدی مصالح ساختمانی، کمک به راه‌اندازی تامین مصالی ساختمانی در بخش مردمی، توزیع مصالح موجود در مناطق آسیب دیده، قیمت گذاری و کنترل قیمت در بازار منطقه بخشی از اقدامات بنیاد مسکن در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه است.

تابش ادامه داد: همین جا از مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و شهرستان های اطراف می خواهم مصالح فروشی های خود را باز کنند و برای بازسازی مناطق زلزله زده به مردم بفروشند.

وی همچنین تاکید کرد: بیکاری در منطقه کرمانشاه یکی از معضلاتی است که وجود دارد و بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری می خواهیم که اقتصاد منطقه را نیز فعال کنیم و به همین دلیل نیز به مشارکت مردمی در این بازسازی تاکید ویژه ای داریم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: راه های تامین اسکان موقت مردم زلزله زده کرمانشاه، تهیه و نصب اتاقک در محل عرصه مردم است. در مورد ایمن سازی اسکان موقت نیز با قرارگاه خاتم الانبیاء تفاهم نامه ای در سه بند به امضا رسیده است و بر اساس آن تفاهم‌نامه همکاری در تامین اسکان موقت روستاییان، تامین بخشی از مصالح موردنیاز واحدهای مسکونی روستایی و کمک به تسریع عملیات آواربرداری از جمله کارهایی است که برعهده قرارگاه خاتم است.

تقدیر از فعالیت‌های ارتش و سپاه در کمک به مردم مناطق زلزله‌زده

وی از اقدامات ارتش و سپاه در مناطق زلزله زده کرمانشاه تقدیر و تشکر کرد و گفت: در مورد کمک های نقدی مردمی که تاکنون توسط خیرین، هنرمندان و افراد سرشناس جمع آوری شده است پیشنهاد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این است که برای توزیع کمک های نقدی با بنیاد مشورت های لازم انجام بگیرد.

تابش ادامه داد: اقای سلگی مامور مشاوره و دریافت کمک های نقدی مردمی و مشاوره به افرادی است که کمک های مردمی را دریافت کرده اند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: از نظام مهندسی کرمانشاه می خواهیم که افرادی را به منطقه گسیل کند و در این رابطه نیز سایر ادارات نظام مهندسی ساختمان در استان های سراسر کشور نیرو ببرند اما اولویت تامین نیروی انسانی در بازسازی مهندسان نظام مهندسی کرمانشاه هستند.

وی همچنین تاکید کرد: استانداران پشتوانه استان های معین شوند و ادارات دیگر را برای کمک بسیج کنند. درخواست ام این است که همه چیز در قالب ستاد معین استان انجام شود.

نظر شما