شناسهٔ خبر: 46227 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

همزمان با روز جهانی یادمان قربانیان سوانح رانندگی انجام شد:

ديدار مسئولان اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با بازماندگان قربانيان سوانح رانندگی/ تلاش برای کاهش تلفات جاده‌ای استان

مهدی جعفری به‌ مناسبت فرارسيدن روز جهاني يادمان قربانيان سوانح رانندگی (۲۹ آبان لغايت يكم آذرماه) ديداري بابازماندگان قربانيان سوانح رانندگي خراسان جنوبي برگزارشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی راه وشهرسازي خراسان جنوبي، دراين ديدار كه مديركل راه وشهرسازي خراسان جنوبي، مديركل دفترفني استانداري، رئيس اداره نظارت برساخت راههاي روستايي اداره كل راه وشهرسازي، مسئول اداره راهداري وحمل ونقل جاده اي بيرجند ورئيس اداره روابط عمومي اداره كل راه وشهرسازي خراسان جنوبي حضورداشتند ضمن حضوردرمنزل آقاي حسيني ازبازماندگان حادثه سوانح رانندگی و فوت همسرايشان درسانحه رانندگي دلجويي نمودند.

مديركل راه وشهرسازي خراسان جنوبي دراين ديدار، گفت: مقوله تصادفات وتلفات جاني اعم از فوت شدگان وصدمه ديدگان همه روزه خسارت بسيارزيادي براي كشور ومردم عزيز ايران بدنبال دارد كه دغدغه فكري وذهني مسئولين كشوري واستاني رابخود مشغول دارد.

جعفري افزود: كمترازدو دهه است كه به‌طور منظم و دقيق باساز و كار و ساختارمشخص همه ساله بحث ارتقاء ايمنی و تردد وسائط نقليه در جاده‌ها به‌عنوان با اولويت‌ترين موضوع در برنامه‌های وزارت راه وشهرسازي قراردارد كه خوشبختانه با اقدامات بسيار زيادي ازجمله ساخت وتوسعه شبكه راهها، تعريض و يا ايجاد باندهای دوم شبكه فعلي راهها، ايمن‌سازی نقاط خطرناك و پرحادثه و... و مشاركت ديگر دستگاه‌های دولتی و خصوصي ميزان تلفات جانی تصادفات كه درسالهای گذشته تا ۲۸ هزارنفر می رسيد درسال ۱۳۹۴ به زير ۱۷ هزارنفر دركشوركاهش يافت.

وی ادامه داد: عليرغم اينكه نزديك به ۱۱ هزار نفركاهش فوت شدگان را شاهد هستيم ولی همچنان طرحهای مربوط به ايمني تردد جاده ها دراولويت برنامه هاي كاري وزارت راه وشهرسازي قراردارد وبااقدامات جدي تر وشديدتر تلاش می‌شود كه هرچه سريعتر كاهش تصادفات وتلفات ناشي ازآن وبه حداقل رساندن خسارات درمدت زمان كوتاهي راشاهد باشيم.

جعفری گفت: بااين حال كارشناسان پس ازتحقيق وبررسي هاي زياد چهار عامل عمده درتصادفات شامل: عامل انساني، جاده، وسيله نقليه وشرايط محيطي راازعوامل عمده دربروزتصادفات مي دانند. دراين بين عامل انساني بيشترين علت را دربروز تصادفات بخود اختصاص داده وازطرفي درهمين تحقيقات وارزيابي ها مشخص شده كه بيشتر عوامل بروز حوادث وتصادفات از قشرجوان جامعه مي باشد يعني زير ۴۰سال كه اين امر بيانگر رانندگي احساسي، رانندگي بدون توجه به قوانين ومقررات، رانندگي باسرعت هاي زياد وسبقت هاي غيرمجازدراين سنين مي باشد.

وی ادامه داد: موضوع نيروي انساني عاملي است كه فقط باتوجه وتمركز رانندگان قابل كنترل است. بي توجهي به سرعت مجازدرجاده ها وشهرها، سبقت گرفتن غيرمجاز، عدم توجه به جلو، عدم رعايت فاصله، خستگي وخواب آلودگي و... همه ازعوامل انساني محسوب مي شود.

به گفته جعفری، نكته قابل توجه ديگري هم وجود دارد وآن عدم مديريت سفر، عدم برنامه ريزي براي مسافرت، پيمودن مسافت هاي زياد درمدت زمان كوتاه مي باشد كه دربروز تصادفات بسيار تاثيرگذار مزيدبر علت مي باشد. براي بهبود اين موضوع وتوجه به نيروي انساني وكاربران جاده اي بحث ارتقاء فرهنگ رانندگي واصلاح رفتاررانندگان وكاربران جاده ها جزو پيشنهادات مهم كارشناسان تصادفات درون وبرون شهري مي باشدكه پرداختن به آن بصورت برگزاري دوره هاي آموزشي كوتاه وميان مدت و... دردستوركارقرارگرفته و پيگيري مي شود.

نظر شما