شناسهٔ خبر: 46246 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل ونقل جاده ای در هفته گذشته:

سهم وزارت راه از درآمد فروش گازوئیل تا بحال پرداخت نشده است/ ۱۹ هزار کیلومتر از راه‌های کشور نیازمند حفاظ بتنی است

گزارش آخر هفته   کاهش ۱۱ هزار نفری کشته‌شدگان سوانح رانندگی طی ۱۰ سال، دستیابی دانشگاه تهران به بتن با مقاومت ۳۵۰ مگاپاسکال، تلاش دولت دوازدهم برای بهره‌برداری از آزادراه تهران- شمال، رفع دغدغه پیمانکاران با سود ۸ درصدی اسناد خزانه اسلامی و تلاش ایران و ارمنستان برای رفع موانع حمل و نقل بین دو کشور سایر عناوین مهم حمل ونقل جاده ای در هفته گذشته به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حمل ونقل جاده ای در هفته گذشته تحت شعاع همایش حفاظ های بتنی راه و یادمان قربانیان حوادث رانندگی قرار داشت که البته علیرغم اهمیت این دو مقوله که هر دو به ایمنی راه ارتباط دارند از سایر اخبار مربوط به حوزه جاده ای اعم از زیرساخت و حمل ونقل کالا چشم پوشی کرد. در زیر مهمترین عناوین حوزه حمل و نقل ریلی در هفته گذشته را مشاهده می کنید:

سهم وزارت راه از درآمد فروش گازوئیل تا بحال پرداخت نشده است

وی بر همین اساس یادآور شد: در قانون مقرر شده بود ۲۰ درصد درآمد حاصل از فروش گازوئیل به وزارت راه و شهرسازی اختصاص یابد، اما تا کنون ریالی از محل این درآمد‌ها به وزارتخانه نرسیده است.

آخوندی همچنین با اشاره به پیشنهادات برخی نمایندگان مبنی بر دریافت عوارض در بزرگراه‌ها همچون آزادراه ها، خاطرنشان کرد: این امکان وجود ندارد چرا که باید از ۷۵ درصد حمل و نقل عوارض دریافت کرد که عملی نیست، اما این عوارض می‌تواند همانند سایر کشور‌ها بر سوخت قرار گیرد چنانچه در حال حاضر برای گازوئیل ۲۰ درصد عوارض قرار داده ایم، اما برای بنزین این عوارض وجود ندارد.

۱۹ هزار کیلومتر از راه‌های کشور نیازمند حفاظ بتنی است

معاون وزیر اه و شهرسازی با بیان اینکه «سیاست سازمان راهداری استفاده از حفاظ های بتنی به جای حفاظ‌های فلزی است» گفت: ۱۹ هزار کیلومتر از راه‌های کشور نیازمند حفاظ بتنی است.

رئیس سازمان راهداری با پیشنهاد این که دولت یارانه حامل‌های انرژی برای تولید سیمان را حذف کند گفت: واقعی شدن قیمت سیمان، واقعی شدن میزان مصرف و تولید را در پی خواهد داشت و کار تحقیقاتی مفهوم پیدا می‌کند.

تسریع در عملیات ساخت کریدور چهارخطه نوار ساحلی شلمچه- چابهار

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کریدور شمال به جنوب، از آبادان و خرمشهر تا مرز بازرگان برای استفاده مردم شمال غرب از بنادر جنوب تا سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

خیراله خادمی در جریان سفر به آبادان و خرمشهر در گفتگو با خبرنگاران ضمن اشاره به وجود بخشی از کریدور ساحلی در آبادان و خرمشهر و عملیاتی شدن ۲ کریدور اصلی کشور افزود: مقرر شد کار اجرایی عملیات ساخت کریدور چهار خطه نوار ساحلی جنوب از شلمچه تا چابهار به طول دو هزار کیلومتر، با سرعت بیشتر پیش رود

 کاهش ۱۱ هزار نفری کشته‌شدگان سوانح رانندگی طی ۱۰ سال

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که قطعا کشورهای پیشرفته نیز برای کاهش قابل قبول تعداد کشته‌شدگان سوانح رانندگی از طریق اجرای یک برنامه به تدریج به این مرحله رسیده‌اند گفت: در حال حاضر شاخص ارزیابی کشته‌شدگان این سوانح به طور سالیانه در ایران ۱۶ هزار نفر بوده که طبق آمار موجود این عدد در ۱۰ سال گذشته برابر با ۲۷ هزار نفر گزارش شده است، امری که طی این ۱۰ سال با تلاش حدودا ۱۶ نهاد به میزان ۱۱ هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

تقی‌زاده در پایان رسیدن  به اهداف نقشه ایمنی راه را نیازمند ۲۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دانست و گفت: درصورت افزایش ۱۰ درصدی قیمت بنزین و ۱۵ درصدی قیمت گازوئیل می‌توانیم تا ۲۲۰ هزار میلیارد از این اعتبار را تهیه کنیم ، امری که ممکن است موجب به بار آوردن آثار سوء در جامعه شود ولی ما به عنوان متولیان ایمنی در کشور و همچنین توجه به تجارب سایر کشورهای پیشرفته باید به آن عمل کنیم.

دستیابی دانشگاه تهران به بتن با مقاومت ۳۵۰ مگاپاسکال

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه برای تولید نیوجرسی‌ها باید علاوه بر توانمندی بتن، دوام و زیبایی را مورد توجه قرار داد، گفت: محققان کشور در دانشگاه تهران نیز به بتنی با مقاومت ۳۵۰ مگاپاسکال دست‌ یافته‌اند.

شکرچی زاده همچنین یادآور شد: با آزمایش نیوجرسی‌های مختلف به نتایجی دست‌یافتیم که در برخی از آن‌ها نسبت آب به سیمان به ۷ درصد رسیده است و این یک فاجعه تلقی می‌شود، زیرا بتن به حداقل مقاومت رسیده و اکثر منافذ مویه به هم متصل‌اند و هیچ منفذی وجود ندارد. 

تلاش دولت دوازدهم برای بهره‌برداری از آزادراه تهران- شمال

کار احداث آزادراه تهران - شمال با پیگیری و حمایت‌های دولت به نقطه عطف خود رسیده و قرار است تا پایان سال جاری قطعه نخست آن زیر بار برود و مسئولان خبر از آغاز به کار احداث قطعه دوم داده و تاکید کرده‌اند که قطعه سوم این آزادراه نیز به زودی تعیین تکلیف می شود.

طول این آزادراه ۱۲۱ کیلومتر است و در ۴ قطعه احداث می شود. ۱۴۵ تونل در باند رفت و برگشت این آزادراه به طول تقریبی ۸۸ کیلومتر وجود دارد که تونل البرز با طول ۶ کیلومتر به عنوان بزرگترین تونل کشور در این مسیر قرار دارد. تعداد پل‌های این آزادراه در هر دو مسیر ۹۷ پل به طول حدود ۱۳ کیلومتر است.‌

ممنوعیت تردد وسایل نقلیه سنگین با عمر ۵۰سال به بالا از ابتدای سال ۹۷

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تردد وسایل نقلیه سنگین با عمربالای ۵۰سال از ابتدای سال ۹۷ ممنوع می‌شود، گفت: هدف از ایجاد اسنپ‌ها حمل و نقل درون شهری بوده و هیچگونه برنامه‌ای برای خدمات در برون شهرها نداشته و منطقی نیست که در برون شهرها از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: برای نگهداری ۲۱۵ هزار کیلومتر راه موجود روستایی، اصلی، فرعی و بزرگراه‌ها در کشور سالیانه بیش از ۷۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که حدود ۵۰ درصد آن از طریق تامین منابع ملی و اندکی بیش از ۵۰ درصد آن از طریق منابع استانی برای نگهداری راه‌های غیر شریانی تامین می‌شود.

رفع دغدغه پیمانکاران با سود ۸ درصدی اسناد خزانه اسلامی

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: روند نوینی در  احداث پروژه‌های عمرانی کشور تعریف شده است و با در نظر گرفتن کمبود اعتبارات نقدی در حوزه عمرانی نیاز است تا کلیه طرح‌ها  با تکیه بر اسناد خزانه اسلامی، اوراق مشارکت و نظیر آن پیش برده شود.

خادمی افزود:‌ طبق آیین‌نامه بند (ه) تبصره ۵ قانون بودجه سالجاری با در نظر گرفتن سود سالانه ۸ درصدی در خصوص اسناد خزانه اسلامی بخش مهمی از دغدغه پیمانکاران حل شده است و پیمانکاران می‌توانند با خاطر آسوده از این تسهیلات استفاده کنند.

تلاش ایران و ارمنستان برای رفع موانع حمل و نقل بین دو کشور

رضا نفیسی مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی وزارت راه و شهرسازی با داویت ملکونیان رئیس بخش سیاست های حمل و نقل وزارت حمل و نقل، ارتباطات و فناوری ارمنستان دیدار و دو طرف رفع موانع فنی در زمینه حمل و نقل بار و مسافر بین دو کشور را بررسی کردند.

طرفین در این ملاقات بر اهمیت همکاری‌های حمل و نقلی بین دو کشور برای دسترسی ارمنستان به آبهای آزاد و دسترسی جمهوری اسلامی ایران به بازارهای حوزه اورآسیا و روسیه تاکید کردند.

نظر شما