شناسهٔ خبر: 46270 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران:

تشریح راهکار‌های شرکت فرودگاه‌ها برای مقابله با بحران‌های احتمالی/ آمادگی انتقال ۱۰۰ هزار امدادرسان و انتقال ۱۵ هزار مجروح در شرایط بحرانی

مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ضمن تشریح راهکار‌های مناسب شرکت فرودگاه‌ها برای مقابله با بلایا گفت: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران آمادگی دارد تا در شرایط بحران ۱۰۰ هزار امدادرسان و ۱۵ هزار مجروح را توسط فرودگاه‌های کشور منتقل کند. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رحمت اله مه‌آبادی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران امروز چهارم آذرماه در مراسم افتتاحیه گردهمایی فرودگاه و آمادگی در برابر بلایا که با همکاری دفتر عمران سازمان ملل متحد برگزار می‌شود و تا هشتم آذرماه ادامه خواهد یافت به ارائه توضیحاتی با موضوع آمادگی فرودگاه‌ها در برابر بلایای طبیعی پرداخت. 

مه‌آبادی گفت: آگاهید که یکی از چالش‌های مهم پیش روی بیشتر شهر‌های بزرگ دنیا موضوع حوادث و بلایای طبیعی است. همچنین با توجه به ماهیت غیرمترقبه بودن حوادث طبیعی و لزوم اتخاذ سریع و صحیح تصمیمات و اجرای بی‌وقفه عملیات مقابله با بحران برای مقابله با چالش‌ها دانش مدیریت بحران تعریف شده است. 

وی خاطرنشان کرد: مجموعه فعالیت‌های قبل، حین و پس از وقوع حوادث طبیعی دانش مدیریت بحران است که هدف آن کاهش اثرات حوادث و پایین آمدن میزان آسیب‌پذیری جوامع انسانی است. البته امروزه مسئول مدیریت ریسک جایگزین و مکملی منطقی برای مدیریت بحران است. 

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به این مطلب که در کشور‌های مختلف الگو‌های متفاوتی برای برخورد و مقابله با بحران‌های طبیعی و انسان‌ساز وجود دارد، گفت: ضرورت دارد مجموعه‌ای از اقدامات و برنامه‌ها در مدیریت چهارگانه بحران انجام شود که این برنامه‌ها در چارچوب سیاست‌های کلان از طریق مشاهده سیستماتیک بحران و تحلیل و تجزیه آن‌ها در جست و جوی یافتن ابزاری برای کاهش اثرات بلایای طبیعی و ایجاد آمادگی برای مقابله با آن‌هاست. 

وی تصریح کرد: همزیستی مدیریت شده با بلایای طبیعی یکی از راهکار‌های مناسبی است که باید آن را مدنظر قرار دهیم و در این زمینه کشور ژاپن سرآمد است. 

مه آبادی ادامه داد: در تمامی تلاش‌های سیستماتیک برای مدیریت بحران‌ها توجه به ابزار‌ها و زیرساخت‌های لازم برای تسریع عملیات مقابله با بحران ضرورت دارد در این میان نقش حمل و نقل هوایی و زیرساخت فرودگاه در امدادرسانی فوری و به موقع در شرایط بحران بر هیچ کس پوشیده نیست.

اين مقام مسئول در ادامه به عملکرد موثر و حیاتی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در زلزله سال ۸۲ به، زلزله سال ۹۱ آذربایجان شرقی، جابه جایی شهدای فاجعه منا در سال ۹۴ و اخیرا امدادرسانی به مناطق زلزله زده غرب کشور اشاره کرد. 

وی گفت: در زلزله کرمانشاه نزدیک به ۹۰۰ نشست و برخاست، جابه جایی یک هزارو ۳۲۰ تن کمک‌های دولتی و مردمی، اعزام ۱۲۷۸ مجروح در دو روز اول زلزله توسط فرودگاه کرمانشاه موید اهمیت زیرساخت‌های فرودگاهی در کشور است. 

مه آبادی ادامه داد: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در عمل به وظایف قانونی خود آمادگی دارد تا در شرایط بحران ۱۰۰ هزار نفر امدادرسان و ۱۵ هزار مجروح را منتقل کند، همچنین این شرکت آمادگی پذیرش اقلام امدادی از استان‌های معین و کشور‌های دوست و همسایه را در شرایط بحران را دارد. 

مه‌آبادی ادامه داد: به زودی مرکز مدرن و پیشرفته عملیات اضطراری (EOC: Emergency Operation Center) با ویژگی های خاص از جمله مانیتورینگ به هنگام و همزمان در ۵۴ فرودگاه کشور در محلی به وسعت تقریبی ۱۵۰۰ مترمربع به زودی توسط یکی از مقامات کشور افتتاح می شود.

وی افزود: در حوزه نرم افزاری نیز پس از تشکیل کمیته عملیات اضطراری و تهیه و تصویب دستورالعمل‌های مربوطه بر اساس برنامه همکاری مشترک بین شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و دفتر عمران سازمان ملل متحد مستقر در تهران و با همراهی وزارت امورخارجه، سازمان مدیریت بحران کشور، دفتر هماهنگی امور انسان دوستانه سازمان ملل متحد و شرکت بین‌المللی DHL در زمینه آمادگی فرودگاه مهر آباد در برابر بلایا برنامه ریزی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: امیدوارم با اتکا بر توان و ظرفیت‌های داخلی و استفاده از  تجربیات جهانی و همچنین بهره گیری از آخرین شیوه های نوین و علمی در آینده شاهد افزایش بیش از پیش توانمندی‌ها و ظرفیت های بالقوه شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و مجموعه صنعت هوانوردی کشور در خدمات رسانی به هموطنان و کاهش خسارت‌های جانی و مالی وارده به آنها باشیم.

وی همچنین کارگاه آموزشی فوق را که از امروز ۴ آذرماه شروع می‌شود و تا ۸ ام ادامه خواهد یافت راهکاری برای کسب آموزش‌های نوین دانست و افزود: با به روز کردن و تقویت آموزش‌های لازم در صدد هستیم تا فرودگاه مهر آباد تهران را به عنوان یکی از فرودگاه های تاثیرگذار در صنعت هوانودری کشور برای بحران آماده و معرفی کنیم.  

نظر شما