شناسهٔ خبر: 46284 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی اعلام کرد:

لزوم تغییر نگرش در نظام برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی سیاست‌های توسعه شهری/ تلاش برای تسریع در تهیه اسناد توسعه سرزمینی و شهری در مقیاس ملی

ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی تغییر نگرش در نظام برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی سیاست‌های توسعه شهری را امری ضروری در محتوای فعالیت‌های حوزه معماری شهرسازی دانست و افزود: متأسفانه سال‌هاست که در این بخش درگیر نظامی کمی و کالبد محور هستیم که به نظر می‌رسد از شاخص‌های کیفی فاصله گرفته‌ایم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی طی سخنرانی در مراسم معارفه مدیرکل جدید دفتر طرح‌های کالبدی این وزارتخانه تعامل بین بخشی و همچنین با حوزه‌های بیرونی را در حوزه معماری و شهرسازی امری ضروری دانست و گفت: درحقیقت تعامل به معنای خوب شنیدن، بررسی اطلاعات و درنظر گرفتن تمام شرایط تأثیرگذار در ارائه پاسخ و اخذ تصمیمات است، اقداماتی که بتوان در نهایت با بهره‌گیری از آن‌ها تصمیمات جدید را با بهترین ویژگی‌ها اخذ و اجرایی کرد.

ایزدی در ادامه ایجاد تغییر در فضای کاری، مأموریت‌های محول شده و شکل سازمانی را ضرورتی در جهت ارتقای کیفیت امور دانست و افزود: ما باید با این روش در جهت کاهش مغایرت‌های موجود تلاش کرده و اقدامات را براساس ظرفیت‌ها و شکل حقوقی ان‌ها پیش ببریم.

وی در این‌باره افزود: به طور مثال تهیه بسته‌های آموزشی فکر خوبی در این مسیر است تا مدیران شهرسازی به ویژه در شهرستان‌ها با مفاهیم پایه بیشتر آشنا شده و در جهت رسیدن به یک تعریف مشترک و اجماع تلاش کنند، اقدامی که قطعا نشان از یک تغییر مثبت خواهد داشت.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با تأکید براینکه تصور من از تغییر در مجموعه بهتر شدن شرایط کاری و به حداقل رساندن تکرار خطاهای احتمالی است گفت: بدون شک ایجاد تغییرات هرچند در مقیاس‌های بسیار کوچک می‌تواند تحولات بسیار بزرگی را در مجموعه ایجاد کند.

ایزدی همچنین تغییر نگرش در نظام برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی سیاست‌های توسعه شهری را امری ضروری در محتوای فعالیت‌های حوزه معماری شهرسازی دانست و افزود: متأسفانه سال‌هاست که در این بخش درگیر نظامی کمی و کالبد محور هستیم که به نظر می‌رسد از شاخص‌های کیفی فاصله گرفته‌ایم، به طور مثال بحث و توجه به حوزه تغییرات اقلیمی در بخش معماری و شهرسازی از اهمیت بالایی برخوردار است که قطعا باید در حوزه طراحی شهری مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

این مقام مسئول توجه بیشتر به طرح‌های تفصیلی و جامع شهری را به عنوان یکی دیگر از نکات با اهمیت در دوره جدید دانست و افزود: ما باید در مقیاس سرزمینی به اسنادی دست پیدا کنیم که مارا در چارچوب توسعه شهری کمک کنند.

به گفته ایزدی ایجاد سند توسعه سرزمینی، سند توسعه شهری، تجدید نظر در تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی و انسجام دادن به سایر طرح‌های شهری از اولویت‌های کاری حوزه معماری و شهرسازی در دوره جدید به شمار می‌رود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر ضرورت تجدیدنظر جدی در تعاریف و مصوبات پیشین در این حوزه بیان کرد: با توجه به اطلاعات موجود از سیر تحول شهری در ایران شکل مفهومی این تحولات به شکل رسمی در ۲ دهه گذشته بروز پیدا کرده و با روند تصاعدی تا کنون پیش رفته است، تا جایی که امروز شاهد رسیدن آن به مرحله انفجاری در حوزه شهری هستیم.

این مقام مسئول ادامه داد: به عقیده من یکسان‌سازی و هم‌راستا سازی طرح‌ها در زمان فعلی امری بسیار مهم و ضروری است که باید به آن توجه شود.

وی در ادامه از تلاش حوزه معاونت معماری و شهرسازی برای ایجاد یک شبکه همکاری بین کمپین‌ها و تشکل‌های متعدد در کمک‌رسانی به زلزله‌د‌گان مناطق غربی کشور خبر داد و افزود: قصد داریم با ایجاد این شبکه همکاری، هماهنگی و ارتباط خوبی بین اقدامات و فعالیت‌های انجام گرفته در حوزه شهرسازی در کشور ایجاد کنیم.

همچنین در پایان این جلسه از زحمات و اقدامات صورت گرفته از سوی زهره داودپور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی پیشین معاونت معماری و شهرسازی تقدیر شده و مسئولیت جدید مدیریت این بخش به کامبیز مشتاق گوهری واگذار شد./

نظر شما