شناسهٔ خبر: 46293 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون شهردار تهران مطرح کرد:

تاب‌آوری نسل اول ساختمان‌های فرودگاه مهرآباد در برابر بحران بررسی می‌شوند/ پیش‌بینی ظرفیت‌های مکانی در هنگام بروز بحران در طرح جامع تهران/ ظرفیت‌های باقی‌مانده پایتخت برای شرایط بحران حفظ شوند

مراسم معاون فنی‌و‌عمرانی شهرداری تهران با اشاره به این مطلب که در طرح جامع تهران، ظرفیت‌های مکانی همچون لویزان، تپه‌های عباس‌آباد، تپه‌های پردیسان و چیتگر، جزو ظرفیت‌هایی با کارآیی دوگانه محیط‌زیستی و بحران پیش‌بینی شده‌اند، گفت: نسل اول ساختمان‌های فرودگاه مهرآباد به منظور تاب‌آوری در برابر حوادث و بلایای‌طبیعی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در مراسم افتتاحیه گردهمایی فرودگاه و آمادگی در برابر بلایا (GARD) که با همکاری دفتر عمران سازمان ملل متحد (UNDP) در محل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برگزار شد به نیابت از شهردار تهران حضور یافت و ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه زلزله کرمانشاه، گفت: زلزله کرمانشاه با موجی از کمک‌های ملی و مردمی، وجه همبستگی ملی ایران را در هنگام بحران به تصویر کشید.

حناچی همچنین ضمن تشکر از حضور همکاران سازمان ملل متحد در ایران، افزود: موضوع زلزله واقعیت سرزمین ایران است که نگاهی به تاریخ ایران نشان می‌دهد که این بحران همواره با کشور ما همراه بوده است و بسیاری از تمدن‌های وسیع دوران مختلف ایران، تحت‌تاثیر این واقعه قرار گرفتند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه به دلیل بروز زلزله و بلایای طبیعی بخشی از آثار تاریخی کشور از بین رفتند، گفت: هم‌اکنون شاهد هستیم که از تبریز دوره ایلخانی اثر زیادی نمانده است. همچنین از ری، کلانشهری که در تاریخ تا قبل از قرن هفتم بالای ۵۰۰ هزار نفر جمیعت در آن گزارش شد نیز اثر زیادی نمی‌بینیم، حتی  از برج ظغرل نیز چیز زیادی باقی نمانده است زیرا بخشی از آنها در طول دوران نتوانستند در برابر زلزله مقاومت لازم را از خود نشان دهند.

حناچی با تاکید بر این مطلب که زلزله واقعیت سرزمین ایران است، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که پیشینیان ما بهتر دریافته بودند که چگونه با زلزله عجین باشند و زندگی کنند و سازه‌های خاصی که در مناطق مختلف زلزله خیز ایران وجود دارد، نشان دهنده این ماجرا است.

وی افزود: در حال‌حاضر، کاخ اردشیر را که مربوط به حدود یکهزار و ۳۰۰ سال پیش است، داریم. همچنین کاخ فیروزآباد که سال‌ها در منطقه زلزله خیز پابرجا ماند. در عین‌حال، گنبدهای سلطانیه را که مهترین گنبدهای آجری جهان است در نزدیکی زنجان و در منطقه زلزله خیز طارم داریم که حداقل در دوران معاصر زلزله مهیب زنجان و طارم را تجربه کرد و توانست مقاومت لازم را داشته باشد.

حناچی گفت: این واقعیت که سرزمین ایران بر روی بخشی از کمربند گسلی آلپ و هیمالیا قرار دارد و مخصوصا مناطق شمالی و کوه‌های زاگرس متاثر از آن است و این واقعیتی است که غیرقابل کتمان است و باید به طور دائمی، گوشزد شود زیرا با اراضی مسکون و مساحت کشور ما منطبق است. بدین معنا تمامی مناطق پرجمیت کشور در کوهپایه زاگرس و البرز تحت تاثیر خطر زلزله هستند و در عین حال، مناطق جنوبی کشور نیز در حاشیه خلیج فارس نیز احتمال آسیب دیدن را در برابر زلزله دارند.

وی تصریح کرد: به همین دلیل نیز ما راهی جز آمادگی، آموزش و دانش زندگی با زلزله را نداریم که اینها شامل پیش از حادثه، در هنگام حادثه و پس از آن، می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با یادآوری زلزله بم از ضرورت آمادگی کشور برای مواجه با بحران و دریافت کمک های سایر کشورها به کشور پس از بحران، تاکید کرد و گفت: کشورهای مجهز به سیستم های پیشرفته وقوع بحران و بلایای طبیعی را به عنوان یک مانور برای کشور خود به حساب می‌آورند و برای کمک به کشور حادثه دیده بسیج می شوند که ایران نیز باید در این زمینه آمادگی‌های لازم را کسب کند.

وی افزود: در زلزله بم تجربه دیگری نیز داشتیم که باید مورد توجه قرار گیرد. به یاد دارم که حدود ۱۵۰ هواپیما از روز حادثه جمعه (هنگام وقوع زلزله) تا صبح روز پس از حادثه انجام شد و با آن ترافیک، مجروحان زلزله بم، جابه‌جا و منتقل شدند و در همان زمان نیز هلیکوپتر (بالگرد) های کشور ما پرواز در شب را در زلزله بم تجربه کردند. ما چنین تجربیاتی را از قبل داریم و آمار انتقال ۱۵هزار مجروح و مصدوم که شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرده است آمار دور از انتظاری نیست.

حناچی ادامه داد: با این نگاه اگر به موضوع زلزله بپردازیم در کلانشهری همچون تهران باید تمامی ظرفیت های موجود در شهر را موردتوجه قرار دهیم و بسیاری از ظرفیت های موجود در شهر، می‌توانند ماهیت و کارایی‌های دوگانه داشته باشند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران مجموعه قلعه مرغی در تهران را که زمانی فرودگاهی در حاشیه شهر محسوب می شد و هم اکنون از گردونه پرواز خارج شده است از ظرفیت های مهم شهر عنوان کرد و گفت: به اعتقاد بنده، ظرفیت پرواز اضطراری در فرودگاه قلعه مرغی نباید برچیده می‌شد. بدین معنا شهری مانند تهران در شرایط حادثه به چندین ظرفیت  نیاز مبرمی دارد که یکی از آنها فرودگاه‌های مجهزی که در حادثه باید خدمات رسانی کنند و در وهله دوم ظرفیت‌های خالی که بتوانند جمعیت متالم پس از حادثه را در خود جای دهد.

پیش‌بینی ظرفیت‌های تپه‌های پردیسان، چیتگر، تپه‌های عباس‌آباد و لویزان برای مواقع بحران در پایتخت

حناچی یادآور شد: در طرح جامع تهران به درستی چندین مکان برای حوادث غیرمترقبه پیش‌بینی شده‌اند که جزو ظرفیت‌های شهر به حساب می‌آیند و باید از آنها حفاظت کرد، تپه‌های پردیسان، چیتگر، عباس آباد، لویزان علاوه بر ظرفیت‌های فضای سبزی که دارند برای ظرفیت‌هایی همچون پس از بحران پیش‌بینی شده‌اند و می‌بایست به طور دائمی نگه‌داری شوند. اینها ظرفیت‌های درشت باقی‌مانده شهر تهران هستند که می‌توانند کاربری‌های چندگانه‌ای داشته باشند. بدین‌معنا که علاوه بر آنکه به عنوان پارک محلی به مردم سرویس می‌دهند، در مواقع حادثه نیز مسئولیت‌هایی را بپذیرند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: مطالعات هنگام حادثه و سناریوهای هنگام حادثه در شهر تهران چند بار و از سوی سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف همچون شهرداری تهران انجام شد. اما مهمترین آنها مطالعاتی بود که در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ توسط جاییکا در تهران صورت گرفته بود و با توجه به تجربیاتی بود که ژاپنی ها در ژاپن در زلزله های مکرر داشتند.

حناچی ادامه داد: بر اساس گسل‌های شناخته شده تهران گسل مشاء‌فشم و گسل ری، سناریو حادثه‌ای در بدترین حالت تعریف شد. با این سناریو که زلزله در ساعاتی از روز رخ دهد که بیشتر مردم در منازل خود حضور داشته باشند و با حداکثر انرژی آزادشده یعنی بالای ۷ ریشتر اگر اتفاق بیفتد در تهران چه حادثه ای قابل تصور است؟ در اواخر دهه ۷۰ و اوایل سال ۸۰ این فرض دور از ذهن نبود و همان سال ها نیز زلزله بم نشان داد که چنین حادثه ای می تواند رخ دهد و محتمل است که برآوردهای آن زمان با جمعیت همان سال ها و میزان ساخت و ساز همان سال ها ۴۰۰ هزار نفر خسارت مالی بدون احتساب حوادث دیگری پس از زلزله بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: زلزله بم زلزله نادری بود که تمامی مولفه‌های وضعیت خاص را در یک زلزله با هم داشت که در یک روز تعطیل، در یکی از دورترین نقاط کشور در ساعاتی که همه در منزل حضور داشتند و در شدت شتابی که معمول نبود رخ داد.

حناچی گفت: همان سال‌ها نیز این سوالات و مطالعات وجود داشت که اگر در تهران نیز چنین حادثه ای رخ دهد، راهکار چیست؟ مطالعات اولیه در همان سال‌ها نشان می‌داد که شدت انرژی ازاد شده در گسل مشاء فشم بسیار بیشتر است ولی مطالعات بعدی که با اطلاعات شهرسازی نیز هماهنگ بود نشان داد که مناطق جنوبی تهران آسیب پذیرترند. زیرا کیفیت ساختمان‌ها در مناطق جنوبی تهران به کیفیت مناطق شمالی تهران نیستند.

وی افزود: به یاد دارم که همان سال‌ها، برای زلزله‌ای این‌چنینی پیش‌بینی حدود ۴۰۰ هزار تلفات جانی شده بود. به همین دلیل نیز اگر چنین اتفاقی خدایی ناکرده حادث شود با تاکید بر این مطلب که همواره باید آمادگی برای بحران در کشور وجود داشته باشد قطعا فرودگاه‌های تهران و ظرفیت‌های فرودگاهی تهران برای این منظور باید همواره آماده نگه داشته شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران همچنین گفت: بخش عمده ای از ساختمان‌هایی که در فرودگاه مهر آباد تهران ساخته شده اند مربوط به زمانی هستند که هیچ آیین نامه ای در کشور تدوین و مصوب نشده بود. به همین دلیل نیز شهرداری تهران در این دوره تاکید دارد که حتما بحث اسیب پذیری ساختمان های دولتی فرودگاه مهر آباد هم باید بررسی شوند.

حناچی تصریح کرد: به هر صورت، نسل اول ساختمان‌های فرودگاه مهرآباد به دلیل تاب‌آوری در برابر حوادث و بلایای طبیعی باید موردبررسی قرار بگیرند.

وی در پایان سخنرانی خود بار دیگر با تاکید بر این مطلب که به نمایندگی از شهردار تهران در جلسه فوق حضور یافته است، گفت: از طرف خود و همکارانم آرزوی توفیق و موفقیت برای همکارانم در فرودگاه ها و همچنین سازمان ملل که به این مهم پرداختند را دارم.  

نظر شما