شناسهٔ خبر: 46364 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان خبر داد؛

جزئیات سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری ایران در بندر شهید بهشتی چابهار/ ارتقاء سهم تجارت دریایی در چابهار/ پیشرفت بیش از ۲۵ در صدی ریل در سواحل مکران

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان ضمن تشریح جزئیات سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری ایران در بندر شهید بهشتی چابهار از ارتقاء سهم تجارت دریایی در چابهار و پیشرفت ۲۵.۷ درصدی ریل در آن منطقه خبر داد و گفت: با روندی که هم اکنون در جریان است تا سه سال آینده ریل منطقه راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان امروز ششم آذرماه در محل اداره کل بندر شهید بهشتی چابهار در نشست رسانه‌ای با خبرنگاران گفت: بندر چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور است که بیرون از خلیج فارس می‌تواند خدمات ارائه کند، با توجه به آنکه این بندر محدودیتی ندارد سوپاپ اطمینان تمام بنادر کشور است.

آقایی در بیان اقداماتی در حوزه ترانزیت، ترانشیت، صادرات و واردات از طریق بندر شهید بهشتی چابهار به ارائه نکاتی پرداخت و افزود: در حال حاضر در حوزه ترانشیت بیش از ۱۴ میلیون تن بانکرینگ انجام می‌شود که ۸۵ درصد سوخت آن توسط کشور ایران و از طریق بندر شهید بهشتی چابهار به دلیل کم هزینه بودن و مسافت کم در حال انجام است. 

وی با اشاره به اینکه بندر چابهار قابلیت‌های مناسبی در ترانشیت کالا دارد، گفت: هر کالایی که می‌خواهد به بنادر جنوبی کشور بیاید و به افغانستان ترانزیت شود، بهترین مکان برای ترانزیت آن بندر چابهار است. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در باره بندر شهید بهشتی چابهار گفت: ویژگی این بندر نسبت به سایر بنادر ایران این است که یک مرحله بارگیری کاهش پیدا می‌کند. 

وی تصریح کرد: در تلاش هستیم هزینه تخلیه و بارگیری و مسافت را کاهش دهیم تا خدمات رسانی سریعتر انجام شود که در این راستا بندر شهید بهشتی چابهار سرآمد است. 

آقایی در بیان فعالیت‌های بندر شهید بهشتی در حوزه ترانزیت کالا گفت: هم اکنون ۹۵ درصد از نیازمندی‌های افغانستان از طریق واردات تامین می‌شود و با توجه به مرز مشترک ایران و افغانستان و جمعیت ۳۲ میلیون نفری آن بحث ترانزیت کالا و اهمیت بندر شهید بهشتی چابهار و توسعه ترانزیت به آن کشور را در دستور کار داریم. 

وی با یادآوری این مطلب که هم اکنون سومین کشتی حامل گندم از هند به بندر چابهار در حال تخلیه و بارگیری بوده تا به افغانستان ترانزیت شود، گفت: یک هزار دلار به ازای هر کانتینر قیمت ترانزیت کالا از طریق ایران نسبت به ترانزیت کالا از طریق کشور پاکستان صرفه جویی خواهد شد که همین موضوع اهمیت بندر شهید بهشتی چابهار را نشان می‌دهد. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: از سال ۹۱ تا ۹۶ بیش از ۴۱ میلیون تن کالای اساسی از طریق بندر شهید بهشتی چابهار وارد کشور شد که با توجه به موقعیت جغرافیایی این بندر می‌توان این میزان را ارتقا داد. 

وی با تاکید بر اینکه صادرات بیش از یک و نیم میلیارد تن مواد معدنی قابلیت بندر شهید بهشتی چابهار است، به تاکیدات مقام معظم رهبری به توسعه سواحل مکران اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از ۹۰۰ میلیون دلار و نزدیک به یک میلیارد دلار در بندر شهید بهشتی چابهار هزینه شد و ایجاد ۱۶۵۰ موج شکن، ۱۷۰۰ متر اسکله و استحصال ۲۰۳ هکتار انجام شده است. 

آقایی ادامه داد: هم اکنون بیش از ۵.۵ هکتار دایت گذاری در فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار انجام شده است و این بندر تنها بندری است که به صورت پکیج استحصال، لایروبی و ساخت اسکله را همزمان انجام داده است که یکی از افتخارات کشور ایران به شمار می‌رود. 

وی اظهار کرد: در تجهیز بندر شهید بهشتی چابهار، گشایش ال سی، ورود ۹ دستگاه جرثقیل و چهار دستگاه مکنده انجام شده است که تجهیزات فوق به صورت مشترک بین ایران و آلمان در حال ساخت است. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان درباره برنامه‌های آتی بندر شهید بهشتی چابهار به قابلیت بهره برداری ۱۵ میلیون تنی این بندر اشاره کرد و گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در ۵ فاز طراحی شده که در صدد هستیم ظرفیت آن را به ۸۲ تا ۸۵ میلیون تن ارتقا دهیم. 

وی بیان کرد: بندر گوادر با ۴۶ میلیارد دلار و ظرفیت ۴۵۰ میلیون تن توسط چینی‌ها در حال انجام است و بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان مکمل با بندر گوادر ظرفیت سهم بنادر جنوبی ایران را ارتقا می‌دهد.

آقایی با اعلام اینکه سهم تجارت دریایی با چابهار ارتقا می‌یابد گفت: به دلیل مسافت کوتاهی که بندر صحار در عمان با بندر چابهار در ایران دارد، ایجاد روابط تجاری می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در پسکرانه‌های بندر شهید بهشتی چابهار اتفاقات خوبی در حوزه ریل و جاده رخ داده است، گفت: خطوط ریلی منطقه مکران در کنار بندر شهید بهشتی چابهار بیش از ۲۵.۷ درصد پیشرفت داشته است و به نظر می‌رسد با روندی که هم اکنون در جریان است تا سه سال آینده ریل منطقه راه اندازی خواهد شد. 

وی با تاکید بر تاثیر مثبت برجام در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به قرارداد ایران با کشور هند اشاره کرد و گفت: قرارداد ایران با هندی‌ها در مدت زمان ۱۰ سال در حوزه ترانزیت، ترانشیت، صادرات و واردات است که در تمام موارد به غیر از ترانشیت سهم ایران نسبت به هندی‌ها بیشتر است. 

آقایی تاکید کرد: براساس قرارداد فوق پس از اتمام قرارداد ۱۰ ساله تمام تجهیزات تحت مالکیت جمهوری اسلامی ایران در خواهد آمد.

وی همچنین در خصوص بانکرینگ در بندر شهید بهشتی چابهار نکاتی را ارائه کرد و افزود: هم اکنون در خصوص و بانکرینگ قراردادی با شرکت سوئد نهایی شده است که به نظر می‌رسد مفاد قرارداد نقطه عطفی در چابهار باشد تا مسیر کشتیرانی منطقه مکران را ارتقا دهد.

نظر شما