شناسهٔ خبر: 46367 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیر طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار:

استحصال ۲۰۳ هكتار زمین در بندر شهید بهشتی چابهار

منطقه آزاد چابهار مدیر طرح توسعه بندر شهید بهشتی  چابهار تصریح كرد: ۲۰۳ هكتار در اجرای فاز یك بندر شهید بهشتی چابهار استحصال شد، بدین معنا كه این میزان مساحت به مساحت كشور افزوده شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیرحسین اسماعیلی مدیر طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در حاشیه بازدید از فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار گفت: طرح‌های  توسعه ای در پروژه‌های ملی از اهمیت خاصی برای کشور برخوردار است. بدین معنا یکی از شاخص‌های طرح‌های توسعه‌ای در کشور تاثیرگذاری در تولید ناخالص ملی و تقویت و استحکام روابط بین‌المللی است که در این بین طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان اولین بندر اقیانوسی کشور مورد توجه قرار گرفت.

اسماعیلی ادامه داد: طی سال‌های ۶۰ و ۶۱ و در هنگام جنگ بندر شهید بهشتی چابهار سوق الجیشی مهمی به دلیل قرارگیری در آب‌های آزاد برخوردار بود.

وی با اشاره به این مطلب که در هنگام جنگ بندر امام خمینی و بندر شهید رجایی تحت تاثیر جنگ قرار گرفتند. نصب سریع اسکله را در بندر شهید رجایی در سال ۶۱ به منظور نقل و انتقال غله به داخل کشور حیاتی دانست و گفت: شرکت آرپیکومارین سنگاپور در سال ۶۱ اسکله ای تعبیه کرد و موج شکنی ساخت تا غلات بتوانند به داخل کشور در همان سال منتقل شوند.

مدیر طرح توسعه بندر شهید بهشتی  چابهار تصریح کرد: بندر شهید بهشتی چابهار از این حیث که قابلیت رقابت با بنادر داخلی و همچنین با بنادر خارجی دارد حائز اهمیت است.

اسماعیلی ادامه داد: یک شرکت هلندی براساس مصوبه‌ای که در سال ۸۴ با ایران داشت مطالعه فاز یك بندر شهید بهشتی چابهار را در حوزه‌های ترافیك بار و محیط زیست با همكاری ایران انجام داد.

وی ادامه داد: بعد از انجام مطالعه در سال ۸۶ سازمان بنادر و دریانوردی ایران اجرای ساخت این بندر را به مناقصه گذاشت و در مناقصه بین‌المللی قرارداد خاتم‌الانبیا برنده شد و براساس عقد قراردادی كه با قرارگاه با مناقصه انجام شد ۳۴۱ میلیون دلار اعتبار اجرایی برای پروژه تعریف شد.

اسماعیلی خاطرنشان كرد: شاخصه‌های مهندسی و توجه به محیط‌ زیست در اجرای فاز یك بندر شهید بهشتی چابهار مورد توجه ویژه قرا گرفت و در این بین انتقال كلونی مرجان كه اكسیژن رسانی دریا توسط آن‌ها انجام می‌شود و حفظ آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار بود به دقت انجام شد.

این مقام مسئول با تاكید بر این مطلب به جابه‌جایی مرجان‌های دریایی با شاخص‌های رنگ، زنده ماندن و رشد در بخشی از اجرای بندر شهید بهشتی چابهار مورد توجه قرار گرفت گفت: طبق شاخص‌های محیط زیست انتقال و پایش مرجان‌ها با ۷۴ درصد دقت انجام شد.

به گفته وی حوضچه آرامش كه در فاز یك بندر شهید بهشتی چابهار با مساحت حدود ۳۰۰ هكتار ایجاد شده است توانایی دارد تا كشتی‌های بزرگ در بندر پهلو بگیرند.

مدیر طرح توسعه بندر شهید بهشتی  چابهار تصریح كرد: ۲۰۳ هكتار در اجرای فاز یك بندر شهید بهشتی چابهار استحصال شد، بدین معنا كه این میزان مساحت به مساحت كشور افزوده شد.

اسماعیلی با یادآوری این مطلب كه بالغ بر ۸۶ تا ۹۰ درصد تجارت از طریق بنادر كشور انجام می‌شود گفت: طرح اولیه اسكله ۱۴۰۴ مترمربع پیش‌بینی شد كه در هنگام اجرا با طویل كردن آن و ایجاد یك اسكله خدماتی طول اسكله به ۱۷۰۴ مترمربع افزایش یافت.

وی گفت: در مجوع ۵ پست اسكله در بندر شهید  بهشتی چابهار ایجاد شده كه ۲ پست اسكله آن كانتینری و به طول ۷۲۰ متر و ۳ پست اسكله نیز در مساحت ۶۸۴ متر چند منظوره احداث شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان كرد: از سال ۹۲ تا كنون ۶۰ تا ۶۵ درصد انجام فعالیت‌های مهندسی در فاز یك بندر شهید بهشتی چابهار صورت گرفت.

اسماعیلی در پایان خاطرنشان كرد: در راستای دستورات مقام‌عالی وزارت و استفاده شهروندان به خدمات بندری، فاز ۵ حذف شد و هم‌اكنون اجرای ۴ فاز برای مقاصد اقتصادی به طول ۵۷۹۰ متر طول اسكله و ۲۱ پست اسكله در دستور كار قرار دارد.

نظر شما