شناسهٔ خبر: 46442 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر راه‌و‌شهرسازی انجام می‌شود؛

افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار با یک میلیون دلار سرمایه گذاری

پوستر فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار، یکشنبه ۱۲ آذرماه با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر راه‌و‌شهرسازی افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فاز اول بندر شهیدبهشتی چابهار که هم‌اکنون به عنوان بندر تجاری بین‌المللی چابهار شناخته می‌شود، یکشنبه ۱۲ آذرماه با حضور حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و همچنین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افتتاح می‌شود.

بر اساس اطلاعات رسمی منتشرشده بندر شهید بهشتی چابهار قرار است در ۵ فاز و با ظرفیت ۸۵ میلیون تن بار تکمیل شود. هم‌اکنون نیز فاز نخست آن با یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به پایان رسیده است که برای احداث این فاز، ۲۰۳ هکتار زمین استحصال شده است.

گفتنی است در سال ۱۳۵۲ طرح جامع تاسیس بندر چابهار مطرح و قراردادهای تاسیس با پیمانکار مربوطه منعقد شد و پس از انقلاب اسلامی به دلیل کمبود منابع مالی بخشی از طرح به تعویق اتفاد و بخشی از طرح شامل اسکله نصب سریع و موج شکن آغاز و به انجام رسید.

بندر چابهار با مختصاب ۶۰ درجه و ۳۷ دقیقه طول شرقی و ۲۵ درجه و ۱۷ دقیقه عرض شمالی واقع در جنوب ایران و در شمال دریای عمان واقع شده است. عملیات اجرایی بندر شهید کلانتری که یکی از دو بندر مهم چابهار است از سال ۶۲ به طور جدی آغاز و با تکمیل چهار پست اسکله فلزی در سال ۶۲ عملا به بهره برداری رسدی و بندر شهیدبهشتی نیز به عنوان دومین بندر مهم چابهار در سال ۶۱ با توجه به شرایط خاص حاکم بر خلیج فارس (جنگ تحمیلی عراق علیه ایران) و با تاکید دولت بر لزوم داشتن بندر در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس احداث شد. همچنین، بندر شهید بهشتی چابهار در زمان جنگ تحمیلی به دلیل واقع شدن در کرانه دریای عمان و دوری از مرکز بحران نقش مهمی در صادرات ایفا کرد. قرار گرفتن بندرشهیدبهشتی چابهار در یک خلیج، موقعیت بندری ایده آلی را برای توسعه فیزیکی آینده به آن می دهد که بسیاری از بنادر دنیا دارای این حسن نیستند.

نظر شما