شناسهٔ خبر: 46479 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

نیازمند تغییر ساختار مدیریت جاده‌ها از مکانیکی به هوشمند هستیم/ ممنوعیت تردد ۳ هزار کامیون فرسوده با آغاز طرح خروج ناوگان بالای ۵۰ سال/ كاهش ۱۰ كیلومتری سقف سرعت مجاز در راه‌های كشور

گزارش آخر هفته  برگزاری همایش كمربند- جاده تفلیس ۲۰۱۷ با حضور وزیر راه و شهرسازی،جزئیات دیدار آخوندی با وزرای حمل و نقل ترکیه و صربستان و دلایل استنکاف وزارت نفت از ارائه قیر رایگان بررسی شد، سایر عناوین مهم حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می ‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته شاهد برگزاری سمینار سیاست‌ها و برنامه‌های مدیریت ایمنی راه مجمع جهانی راه (پیارك) با محور سیاست‌های بهبود ایمنی ترافیك و جهت‌گیری آتی بود که وزیر راه و شهرسازی در این همایش بر لزوم تغییر  شیوه مدیریت جاده‌ها تاکید کرد، در مهمترین عناوین حوزه حمل و نقل جاده‌ای در هفته گذشته را ملاحظه می‌کنید:

برگزاری همایش كمربند- جاده تفلیس ۲۰۱۷ با حضور وزیر راه و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی ضمن حضور در این همایش که با مشاركت عالیه كشورهای منطقه برگزار شده بود به سخنرانی در پانل مربوط به "راهی برای فرصت‌های جدید" پرداخت و نکات حائز اهمیتی را مطرح کرد.

 آخوندی در این سخنرانی ضمن اشاره به موقعیت جغرافیایی و ترانزیتی ویژه جمهوری اسلامی ایران در اتصالات منطقه‌ای و متصل كننده شرق آسیا و چین به آسیای میانه، كشورهای محصور در خشكی آسیای میانه و قفقاز، روسیه و اروپا، بر نقش سازنده ارتباطی ایران در تسهیل تجارت منطقه‌ای و رونق ترانزیت و حمل ونقل اشاره كرد و بسیاری از اقدامات حقوقی، تجاری و عملیاتی كه برای تحقق اهداف كریدورهای حمل ونقل و ترانزیت را به حاضران در همایش معرفی کرد.

جزئیات دیدار آخوندی با وزرای حمل و نقل ترکیه و صربستان

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سفر به کشور گرجستان به منظور شرکت در اجلاس یک کمربند- یک جاده تفلیس ۲۰۱۷ با مقامات دولت این کشور به عنوان میزبان و همچنین وزرای سایر کشورهای شرکت کننده ملاقات کرد.

گفتنی است آخوندی در این سفر پیرامون برنامه‌های توسعه همکاری‌های فی‌مابین، انجام اقدامات لازم برای توسعه و  تکمیل کریدورهای حمل و نقل، ترانزیت منطقه‌ای و تسهیل ترانزیت در چارچوب آن کریدورها  با ماموکا بختادزه وزیر دارایی گرجستان،  پاتریک هولولوئی مدیرکل حمل و نقل کمیسیون اروپایی، وزیر زیرساخت و حمل و نقل صربستان، احمد ارسلان وزیر حمل و نقل، ارتباطات و امور دریایی ترکیه و کومسشویلی وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان به مذاکره و گفتگو پرداخت.

نیازمند تغییر ساختار مدیریت جاده‌ها از مکانیکی به هوشمند هستیم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نیاز داریم ساختارها را در ایران مورد تجدیدنظر قرار دهیم گفت: وقتی مجبور می‌شویم که ساختار مدیریت را به سمت جاده‌های هوشمند تغییر دهیم و اساساً برویم به سمت اینکه روش مدیریت را از مدیریت مکانیکی به مدیریت هوشمند جاده‌ها ببریم، این سطح و روش دیگری از مدیریت است.

وی با اشاره به وجود ۷۵۰-۸۰۰ هزار کامیون در ناوگان جاده‌ای کشور اظهار داشت: به‌طور مرتب همه بر نوسازی ناوگان تأکید دارند به‌طوری‌ که بیش از ۲۰ سال از بحث نوسازی ناوگان می‌گذرد. دولت‌های مختلف آمدند و رفتند اما موفقیت در این موضوع چندان نیست. چرا؟ دلیل آن بسیار روشن است و وقتی می‌توانید با سوخت بسیار ارزان با کمتر از ۱۰ درصد قیمت جهانی سوخت دریافت کنید، دلیلی برای تغییر خودرویی که مصرف سوخت بالایی دارد، وجود ندارد. بنابر این دومرتبه به ساختار محیط حمل‌ونقل و نظام قیمت‌ها در حمل‌ونقل و ایمنی راه برمی‌گردیم.

ممنوعیت تردد ۳ هزار کامیون فرسوده با آغاز طرح خروج ناوگان بالای ۵۰ سال از سال ۹۷

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ممنوعیت تردد وسایل نقلیه سنگین با عمر ۵۰ سال به بالا از ابتدای سال ۹۷ گفت: در این مرحله حدود ۲ تا ۳ هزار دستگاه از ناوگان فرسوده کشور را شامل شود؛ اما این روند به‌طورقطع باید ادامه پیدا کند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به تصویب قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس این قانون فعالیت کلیه ناوگان فرسوده درزمینهٔ کالا و مسافر ممنوع است و این در حالی است که طبق مصوبه دولت برای فعالیت ناوگان فرسوده در حال حاضر ۲۵ سال است. البته مقررشده که قانون جدید سن فرسودگی ناوگان در دولت به تصویب برسد اما گمان نمی‌رود سن فرسودگی از ۳۵ سال بیشتر اعلام شود.

كاهش ۱۰ كیلومتری سقف سرعت مجاز در راه‌های كشور

کشاورزیان به پیشنهاد سازمان راهداری و پلیس راهور به کمیسیون ایمنی راه‌ها اشاره کرد و گفت: بر اساس این پیشنهاد سقف سرعت مجاز در آزادراه‌ها از ۱۲۰ به ۱۱۰، بزرگراه‌ها به ۱۰۰، جاده اصلی به ۸۵، جاده فرعی به ۷۰ كیلومتر بر ساعت كاهش می‌یابد.

رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در ادامه خاطرنشان كرد: بیشترین آمار تلفات رانندگی كشور مربوط به ۱۰ سال قبل و بالغ بر حدود ۲۷ هزار نفر بود كه با همكاری پلیس، وزارت راه و شهرسازی، اورژانس، هلال احمر و سایر نهادها در سال گذشته به ۱۶ هزار نفر كاهش یافت. از این رو هدف‌گذاری شده تا ۱۰ سال آینده  تعداد تلفات رانندگی به ۱۰ هزار نفر كاهش یابد.

دلایل استنکاف وزارت نفت از ارائه قیر رایگان بررسی شد

نماینده مردم جهرم در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: اما وزارت نفت حتی ۵۰ درصد قیر تکلیف شده را به دستگاه‌های اجرایی تحول نداده است و از آنجایی که قانون شفاف و روشن است به دنبال اعمال ماده ۲۳۶ آیین نامه داخلی هستیم البته قرار است در جلسه بعدی استنکاف وزارت نفت از این قانون را بررسی و نهایی کنیم.

رضایی به خبرگزاری خانه ملت گفت: معاونین وزارت نفت در دفاع از خود به محدودیت‌های ایجاد شده از سوی سازمان برنامه و بودجه تاکید داشت اما نمایندگان اعتقاد دارند که خزانه یا سازمان برنامه نمی‌تواند مانع اجرای قانون شود بنابراین درخصوص استنکاف وزارت نفت در نشستی دیگر تصمیم گیری می‌کنیم.

افزایش سهمیه سوخت عملكردی خودروهای دیزلی از آذرماه

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با بیان اینکه «سهمیه سوخت عملكردی خودروهای دیزلی كلاس زیر ۱۰ تن از آذرماه امسال افزایش می‌یابد» گفت: سهمیه سوخت عملكردی خودروهای دیزلی كلاس بین  ۵ / ۳ تا ۶ تن از  آذرماه به ۲۷۰۰ لیتر و همچنین سهمیه سوخت عملكردی خودروهای دیزلی كلاس بین ۶ تا ۱۰ تن نیز از ۲۱۵۰ لیتر به ۳۲۰۰ لیتر افزایش می یابد.

سخنگوی كار گروه تخصیص سوخت براساس پیمایش فعالیت و تلاش كمیته تخصصی كارگروه پایش سوخت را در افزایش بهره وری و واقعی شدن كاركرد ناوگان حمل‌ونقل عمومی ارزشمند دانست و اضافه كرد : صرفه جویی در مصرف انرژی در كشور در طی بیش از یك سال  گذشته در این بخش گام و حركت بسیار بزرگی برای حفظ سرمایه های ملی و ذخایر متعلق به نسل امروز و فردا بوده است.

۲۵ اقدام موثر وزارت راه و شهرسازی در حوزه‌های سخت افزاری و نرم افزاری در ۱۰۰ روز

به دنبال ارائه گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت از سوی رئیس‌جمهور، وزارت راه و شهرسازی نیز در گزارشی عملکرد ۱۰۰ روزه این وزارتخانه را در دو حوزه سخت افزاری و نرم افزاری و در ۲۵ بند، اعلام کرد.

بهره‌برداري از ۵۴ كيلومتر آزادراه (آزاد راه غربي اصفهان بطول ۱۴كيلومتر و قطعات ۱ و ۲ آزادراه تبریزـ ارومیه به طول ۴۰ کیلومتر)، تکمیل و بهره‌برداری از ۲۳۷ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی با اعتباری بالغ بر ۹۲۰۰ میلیارد ریال (احداث ۱۸۰کیلومتر بزرگراه با اعتباری معادل ۷۸۰۰ میلیارد ریال و احداث۸۷ کیلومتر راه اصلی با اعتباری معادل ۱۴۰۰میلیارد ریال)،رشد۱۰ درصدی حمل بار جاده‌اي به ميزان ۱۰۹ ميليون تن و رشد۱۲ درصدي حمل بار ترانزيت جاده‌اي به ميزان ۲ میلیون تن نسبت به مدت مشابه سال گذشته 

قرارداد سرمايه‌گذاري در حوزه آزادراهي: عقد قرارداد آزادراه اردكان ـ مهريز با سرمايه‌گذاري و مشاركت داخلي جهاد نصر يزد به ارزش ۸۰۰ ميليارد تومانـ عقد قرارداد كنارگذر شرقي سيرجان از طريق سرمايه گذاري و مشاركت داخلي با جهاد نصر كرمان به ارزش ۲۰۰ ميليارد تومان ـ اخذ مصوبه هيأت وزيران جهت احداث قطعه ۳ كنارگذر شرقي اصفهان و شناسايي سازمان همياري و شهرداري هاي اصفهان به منظور سرمايه گذاري و مشاركت داخلي ـ عقد قرارداد احداث آزادراه  لامرد ـ پارسيان با سرمايه گذاري و مشاركت داخلي آژند بناي خاتم به ارزش ۳۶۰ ميليارد تومان - اخذ مصوبه هيأت دولت به منظور احداث كنارگذار شمالي اراك «سلفچگان ـ خرم‌آباد ـ اراك» جهت سرمايه‌گذاري و مشاركت داخلي با شركت جهاد نصر مركزي به ارزش ۳۰۰ ميليارد تومان.

 

نظر شما