شناسهٔ خبر: 46482 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌و‌نقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

برای توسعه حمل‌ونقل ریلی نيازمند  ۲۸ ميليارد دلار هستيم/ تاکید وزیر راه و شهرسازی بر حفظ و تقویت موضوع ایمنی در سطح شبکه ریلی/ سه کریدور ریلی ایران در فهرست کریدورهای بین‌المللی قرار گرفت

گزارش آخر هفته  تاکید مدیرعامل شرکت راه‌آهن بر تجهیز تمامی لكوموتیوها به ATC، توافق ایران، قزاقستان، چین و ترکمنستان برای افزایش حجم حمل و نقل ریلی، سه کریدور ریلی ایران در فهرست کریدورهای بین‌المللی قرار گرفت، برنامه‌ریزی برای اتصال راه‌آهن اصفهان به خوزستان از طریق چهارمحال و بختیاری، ۲۰۰ سیل ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت برجای گذاشت، راه‌اندازی قطار گردشگری تهران- بادرود همزمان با میلاد پیامبر اکرم، ۲۵ اقدام موثر وزارت راه و شهرسازی در حوزه‌های سخت افزاری و نرم افزاری در ۱۰۰ روز سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل و نقل ریلی در هفته گذشته را می توانید در بخش ملاحظه کنید:

برای توسعه حمل‌ونقل ریلی نيازمند  ۲۸ ميليارد دلار هستيم

آخوندی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، علاوه بر حمل‌ونقل ریلی، سهم بار و مسافر قابل‌حمل توسط ریل نیز باید افزایش یابد. در برنامه ششم توسعه نیز حدود ۲۸ میلیارد دلار برای توسعه حمل‌ونقل ریلی پیش بینی شده است که تأمین این مقدار  سرمایه از منابع داخلی و منابع بین‌المللی یک کار بسیار پیچیده‌ای است که امیدوارم با اجماعی که در کشور  ایجاد می‌شود بتوان این کار را انجام داد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: لازمه این کار این است که حمل‌ونقل ریلی از صندوق توسعه ملی سهم مشخصی داشته باشد. قاعدتاً  صندوقت توسعه ملی که باهدف توسعه ملی بنا شده پس چه هدفی مهم‌تر از توسعه ریل در ایران در جهت افزایش ایمنی  و بهره‌وری.

تاکید وزیر راه و شهرسازی بر حفظ و تقویت موضوع ایمنی در سطح شبکه ریلی

همزمان با نخستین سالگرد حادثه تلخ قطار تبریز- مشهد، وزیر راه و شهرسازی در پیامی، ضمن همدردی دوباره با خانواده‌های جان‌باختگان حادثه بر حفظ و تقویت موضوع ایمنی در سطح شبکه ریلی تاکید کرد.

ایمنی، سرلوحه اصلی تمامی فعالیت‌ها از جمله حمل و نقل و به ویژه حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از ایمن‌ترین شیوه‌های جابجایی می‌باشد. راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از زیرساخت‌های اساسی در کشور همواره در تلاش است تا با افزایش و رعایت دانش و مقررات ایمنی در تمام سطوح، احتمال وقوع سوانح را تا حد ممکن به حداقل برساند و از بروز وقایع تلخی همچون قطار تبریز- مشهد جلوگیری نماید.

تاکید مدیرعامل شرکت راه‌آهن بر تجهیز تمامی لكوموتیوها به ATC

مدیرعامل راه آهن خواستار تجهیز تمامی لكوموتیوها به سیستم ATC ، تحلیل سوانح و درس آموزی از آنها، به كارگیری تجربیات در پیشگیری از وقوع سوانح مشابه و بررسی خط تامین و انجام آنها از سوی مدیران مربوطه شد.

سعید محمدزاده در ستاد ارتقا ایمنی اظهار داشت: فرآیندی تعریف و طراحی شود تا مدیران ستادی و مناطق از محدوده مدیریتی خود به صورت سرزده بازرسی كرده و  نتایج آن را به كمیسیون عالی سوانح راه آهن و دفتر ارتقا ایمنی انعكاس دهند.

توافق ایران، قزاقستان، چین و ترکمنستان برای افزایش حجم حمل و نقل ریلی

دیدار چهارجانبه نمایندگان نهاد‌های راه آهن چهار کشور قزاقستان، ایران، چین و ترکمنستان در شرکت راه آهن قزاقستان برگزار  شد و در این دیدار تعیین تعرفه حمل و نقل قابل رقابت در مسیر چین – قزاقستان – ترکمنستان و ایران نیز مورد بررسی قرار گرفت.

در نشست چهارجانبه مسئولان راه آهن‌های ایران، چین، قزاقستان و ترکمنستان همچنین اپراتور‌های مسئول برای سازماندهی قطار‌های کانتینری در مسیر چین– قزاقستان– ترکمنستان– ایران نیز مشخص شد.

سه کریدور ریلی ایران در فهرست کریدورهای بین‌المللی قرار گرفت

دفتر امور بین الملل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از قرار گرفتن نام کریدورهای داخلی ریلی بافق- کرمان - زاهدان -میرجاوه و سنگان- شمتیغ در لیست کریدور شماره ۶ و مسیر گرگان - اینچه برون در فهرست کریدورهای شماره ۸ و ۱۰ سازمان OSJD خبر داد.

نظری تأکید کرد: کریدور شماره ۶ به عنوان حلقه ارتباطی اروپای شرقی و اروپای غربی با منطقه خاورمیانه از کشور جمهوری چک آغاز شده و با عبور از خاک کشورهای اسلواکی، مجارستان، رومانی، صربستان، بلغارستان، گرجستان و ترکیه از مرز رازی به ایران و از طریق ایستگاه سرخس به ترکمنستان منتهی میشود. اهمیت مسیر ایران به ویژه به علت وجود شاخه های فرعی کریدور (تهران ـ قم ـ بندرعباس، قم ـ بندر امام و بافق ـ مشهد) می‌باشد که کشورهای مسیر را از طریق خلیج فارس به آب های آزاد رهنمون می سازد.

برنامه‌ریزی برای اتصال راه‌آهن اصفهان به خوزستان از طریق چهارمحال و بختیاری

عضو كمیسیون برنامه‌وبودجه با تاکید بر توسعه خطوط ریلی در جنوب به شمال و شرق به غرب كشور گفت: امیدواریم اتصال راه‌آهن اصفهان به خوزستان از طریق استان چهارمحال و بختیاری است به‌زودی اجرایی شود.

كاظمی بابا حیدری، با اعلام آمادگی از سوی مجلس برای كمك به راه‌آهن از دو طریق بودجه درون كشور و تصویب فاینانس برای توسعه راه‌آهن اظهار داشت: البته توجه داشته باشید با توجه به مسائل اقتصادی كشور و موضوع تحریم‌ها بودجه درون كشوری خیلی نمی‌تواند جوابگوی توسعه راه‌آهن باشد و نیاز است كه به سمت جذب سرمایه‌گذار خارجی قدم برداریم.

۲۰۰ سیل ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت برجای گذاشت

در جمع بندی پنجمين كنفرانس جامع مديريت و مهندسی سيلاب آمده است؛ طی نیم‌قرن اخیر جمعیت جهان ۲.۵ برابر شده اما رشد اقتصادی تا ۷.۵ برابر و نیاز به مصرف آب و غذا تا ۳ برابر افزایش یافته است، این موارد سبب وارد کردن حجمه زیادی به کره زمین شده که در قالب برخی طرح‌ها ازجمله فرسایش خاک، انتشار گازهای گلخانه‌ای و از بین رفتن پوشش گیاهی مشاهده می‌شود و اثرات سیل را نیز مخرب‌تر می‌کند. اینکه وقوع ۲۰۰ سیل در سال‌های گذشته بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد کرده است، هرچه آگاهی مردم بیشتر شود، کمک‌های مردمی بیشتر شده و برگزاری این همایش‌ها به‌منظور پیشگیری و افزایش آمادگی سبب کاهش خسارات مالی و جانی خواهد شد. آموزش همگانی، ایجاد سیستم‌های هشداردهنده در پهنه‌های خطرساز، ایجاد سازه‌هایی مانند سدها می‌توانند در کاهش تأثیرات مخرب سیل نقش بسزایی را فراهم کنند.

راه‌اندازی قطار گردشگری تهران- بادرود همزمان با میلاد پیامبر اکرم

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری شركت راه‌آهن گفت: هم‌زمان با میلاد رسول اكرم (ص) قطار گردشگری تهران – بادرود راه‌اندازی می‌شود.

علی كاظمی منش با اعلام این خبر افزود : پس از راه‌اندازی موفق قطارهای گردشگری در چند مسیر، حركت اولین قطار گردشگری تهران-بادرود در تاریخ ۱۶ آذرماه سال جاری از ایستگاه راه‌آهن تهران به سمت كویر مركزی ایران آغاز و طبق زمان‌بندی انجام می‌شود.

۲۵ اقدام موثر وزارت راه و شهرسازی در حوزه‌های سخت افزاری و نرم افزاری در ۱۰۰ روز

به دنبال ارائه گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت از سوی رئیس‌جمهور، وزارت راه و شهرسازی نیز در گزارشی عملکرد ۱۰۰ روزه این وزارتخانه را در دو حوزه سخت افزاری و نرم افزاری و در ۲۵ بند، اعلام کرد.

افزایش ظرفیت و احداث خطوط حومه‌ای ریلی به میزان ۳۶ کیلومتر، بهسازي ۲۹ کیلومتر و نوسازي ۲۱ کیلومتر خطوط ریلی، افزايش ۱۵ دستگاه سالن مسافري و ۷۳ دستگاه واگن باري ریلی،رشد ۲۱ درصدي حمل بار ريلي به ميزان ۱۲ ميليون تن و رشد ۸۶ درصدي ترانزیت ريلي به ميزان ۳۸۲  هزار تن و رشد ۵ درصدي جابجایی مسافر در شبكه ريلي به ميزان ۵ میلیون نفر نسبت به مدت مشابه سال گذشته اقدامات سخت افزاری و سرمايه‌گذاري در حوزه ريلي: اخذ مصوبه هيأت‌دولت به منظور احداث راه آهن سيرجان ـ كرمان با سرمايه‌گذاري و مشاركت داخلي شركت معدني و صنعتي گل‌گهر به ارزش ۵۰۰ ميليارد تومان، اقدامات نرم افزاری این وزارتخانه در حوزه ریلی محسوب می‌شود.

نظر شما