شناسهٔ خبر: 46556 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی در مراسم رونمایی از کتاب معماری معاصر ایران، مطرح کرد؛

تشکیل شبکه اجتماعی برای ساماندهی کمک‌های دواطلبانه مناطق زلزله‌زده/ راه‌حل خروج از بحران شهرسازی معاصر، پرهیز از نگاه بخشی‌نگر است

مراسم معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی با اعلام تشکیل شبکه‌اجتماعی فعالان کمک‌رسانی به کمک‌های داوطلبانه مناطق زلزله‌زده، گفت: با ساماندهی یکسری از اقدامات همچون تشکیل شبکه و نظام‌مند‌کردن اقدامات به دنبال این هستیم تا بتوانیم راه‌حلی را به صورت مشترک برای خروج از بحران شهرسازی معاصر بیابیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی در نشست رونمایی کتاب معماری معاصر ایران به بیان تاریخچه کتاب معماری معاصر ایران پرداخت و با اشاره به این مطلب که نگارش کتاب به ۱۰ سال پیش برمی‌گردد، یکی از ویژگی‌های کتاب فوق را تالیفی بودن آن دانست.

ایزدی گفت: معرفی و عرضه این مجموعه آثار همچون معماری معاصر ایران، زمینه را برای مخاطبان مجموعه‌های ارزشمندی از این دست فراهم می‌کند و از سوی دیگر می‌تواند معرف خوبی از روش‌های معماران معاصر ایران در سراسر دنیا باشد. به همین دلیل نیز دکتر دیبا تصمیم گرفتند که  این کتاب به زبان انگلیسی منتشر شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که علاوه بر آنکه تجارب ارزشمندی در کتاب نهفته‌شده، مقدمه مناسب کتاب را ویژگی مهم کتاب معماری معاصر ایران عنوان کرد و گفت: بارها شاهد ویرایش‌های متعددی از مقدمه کتاب بودم که نهایتا ویرایش موردنظر در کتاب حاضر پذیرفته شد که معتقدم ورود مناسب و به جایی به وضعیت معماری معاصر و سیر تحول آن در کشور را به تصویر می‌کشد.

ایزدی ادامه داد: در حال‌حاضر، متاسفانه معماری و شهرسازی از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و ما باید دست به دست هم بدهیم و راهکار و تدبیری برای این وضعیت بیندیشیم. متاسفانه افت منزلت معماری و شهرسازی رو به ازدیاد است. تلاش‌های فراوانی شده که ما منکر تلاش‌هایی که ایجاد شده نیستیم ولی معتقدیم تلاش‌ها باید همراستا و هم‌پیوند شود.

وی یکی از معضلات بزرگ کشور را بخشی‌نگری عنوان کرد و گفت: در حوزه معماری و شهرسازی تلاش‌هایی انجام گرفته است که اگرچه بسیار مناسب هستند اما از آنجاییکه به صورت بخشی در حال انجام‌اند و با سایر بخش‌ها همراستا و هم‌پیوند نیستند فاقد کارایی لازم باشند.

 معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در جریان وقوع زلزله کرمانشاه شاهد بودیم که گروه‌های مختلف به صورت داوطلب برای کمک به زلزله زدگان اعلام آمادگی کنند. در عین حال، کمپین های متعدد کارشناسی و غیرکارشناسی تشیکل و کمک‌های قابل‌توجهی برای یاری رساندن به مردم زلزله‌زده جمع‌آوری شد. اما متاسفانه شاهد بودیم که ساماندهی به گروه های داوطلب برای کمک جریانی بود که در طی زلزله کرمانشاه فاقد آن بودیم.

ایزدی گفت: به واقع مدیریت گروه‌های داوطلب برای کمک وجود نداشت. به همین دلیل نیز تلاش‌های فراوانی انجام دادیم تا افراد را در شبکه‌ای گرد هم بیاوریم.

وی اهداف تشکیل شبکه‌اجتماعی معماران، شهرسازی، حرفه‌مندان و علاقمندان را برخورداری از پشتوانه حرفه‌ای، تخصصی و همچنین هم‌راستاکردن و هم‌پیوندی گروه‌های داوطلب عنوان کرد و افزود: با ساماندهی یکسری از اقدامات همچون تشکیل شبکه و نظام مند کردن افراد به دنبال این هستیم تا بتوانیم راه حلی را به صورت مشترک برای خروج از بحران فوق بیابیم.

ایزدی تصریح کرد: استفاده از واژه بحران به این دلیل است که هم‌اکنون وضعیت در برخی از موضوعات از حد مساله پافراتر گذاشته و به بحران مبدل شده است. به همین دلیل نیز لازم است تا اقدام عاجلی صورت بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: متاسفانه فضای فعلی به نحوی است که ما به یکسری نقد و انتقاد صرف می‌پردازیم. بدین‌معنا که دولتمردان مشکل را به گردن حرفه می‌اندازند و حرفه نیز مشکلات را متوجه دانشگاه می‌داند و به همین ترتیب دور باطل ادامه پیدا می‌کند.

ایزدی تاکید کرد: معتقدم پیدا کردن راه‌حل کار دشواری نیست و فقط باید با آسیب‌شناسی، تحلیل درست و مشارکت و اندیشه، کارها را پیش ببریم. لذا عاجزانه از همه خواهش دارم که بیایید و شبکه‌ای مشترک را تشکیل داده تا به راه‌حل‌های کارآمدی برای برون‌رفت از چالش‌های موجود دست یابیم که واقعا برای بهبود اوضاع ضروری است.

وی ادامه داد: به قول مهندس بهشتی؛ ما هم‌اکنون در شرایطی به سر می‌بریم که اگر از این مرحله نیز بگذریم چیزی برای از دست دادن نداریم. ببینید بحران آب چه بر سر مملکت آورده است. همچنین، سوء‌مدیریت و روند ناصحیحی که در فرایند توسعه در کشور در طول سال‌های گذشته پیگیری شد، هم‌اکنون ما را به شرایط بحرانی رسانده است.

ایزدی گفت: درخواست‌ام از حرفه، جامعه‌تخصصی و دانشگاهی این است که از توانمندی‌های موجود بهره ببرند و با پشتوانه‌های محکم علمی- فنی و مهندسی که در کشور و در اهل حرفه‌مندان و پیشکسوتان وجود دارد نهایت بهره را برای اعتلای کشور ببرند.

وی ادامه داد: در دوره پیش‌رو امید است که بتوانیم با حمایت‌های حرفه، گامی برای برون‌رفت از بحران‌های موجود به کار بگیریم و بتوانیم قدری در زمینه معماری و ارتقای کیفیتی که سال هاست در انتظار آن هستیم گام مثبت و موثری برداریم.

ایزدی در پایان سخنرانی خود از همکاری افرادی که در انتشار کتاب نقش داشتند تقدیر و تشکر ویژه کرد. 

نظر شما