شناسهٔ خبر: 4657 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

امیر امینی خبر داد:

جذب سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری برای اجرای آزادراه تبریز – مرند – بازرگان/ تکمیل پروژه در پنج سال

نشست امینی و سرمایه گذار ترکیه ای معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل با بیان این‌که اجرای آزادراه تبریز – مرند – بازرگان یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد، گفت: براساس زمان‌بندی سرمایه‌گذار ترک امیدواریم این پروژه حداکثر در پنج سال تکمیل و بهره‌برداری شود.

امیر امینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که آزادراه تبریز – مرند – بازرگان بخشی از کریدور مهم حمل و نقل شرقی- غربی کشور است، اظهار کرد: این پروژه بخشی از محور ارتباطی شرق آسیا به اروپاست.

وی ادامه داد: با تغییرات اقتصادی در کشور چین و شرق آسیا حجم مبادلات تقریبا شرقی- غربی شده است، به همین خاطر این کریدور ارتباطی بسیار حیاتی و اقتصادی است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که این پروژه ۳۰۰ کیلومتری از تبریز آغاز شده و به سمت بازرگان ادامه دارد، توضیح داد: آزادراه تبریز – مرند – بازرگان بخشی مهمی از این کریدور  است که تقریبا مغفول باقی مانده بود اما امروز به صورت آزادراه تعریف شده است.

امینی با اشاره به همکاری سرمایه‌گذار ترک در اجرای این آزادراه گفت: اجرای آزادراه تبریز – مرند – بازرگان به مبلغی معادل یک میلیارد دلار یا سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل با بیان این‌که این پروژه  به چند فاز تقسیم شده است، گفت: امیدواریم با زمان‌بندی که سرمایه‌گذار ارائه داده، به صورت فاز به فاز و حداکثر در پنج سال تکمیل و بهره‌برداری شود.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه با سرمایه‌گذار ترک یادآور شد: در هشت ماه گذشته مذاکرات فشرده‌ای انجام شد. شرکت بیلگیز تاکنون فعالیت‌های قابل توجهی در این حوزه داشته است. امیدواریم که در این پروژه نیز موفق عمل کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که باید زمینه را برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کنیم، بر لزوم توجه به ورود سرمایه‌گذاران خارجی در بخش احداث آزادراه‌ها تاکید کرد و گفت: آزادراه‌ها استخوان بندی توسعه حمل و نقل کشور هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که «آزادراه تبریز – مرند – بازرگان تا چه میزان سطح ترانزیت کشور را ارتقا می‌دهد؟»، اظهار کرد: این کریدور از سرخس و ازبکستان آغاز شده و از مرز بازگان خارج می‌شود. این تکه نیز مهم‌ترین و پرترافیک‌ترین بخش کریدور است که امروز برای توسعه آن به توافق رسیدیم. به همین خاطر احداث این محور بر ارتقا و رشد ترانزیت تاثیرگذار است./

نظر شما