شناسهٔ خبر: 46588 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نشست با انجمن‌های مردم‌نهاد مطرح شد؛

تشکیل گروه سه‌گانه دولت، نیروهای‌محلی و انجمن‌های مردم‌نهاد برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه/ جزییات ۶ تصمیم اخذشده برای بازماندگان زلزله/ بهره‌مندی از ایده‌های نو و شیوه‌های مهندسی رایج در دنیا

نشست معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست با نمایندگان برخی از تشکل‌ها و انجمن‌های مردم‌نهادی که بخشی از کمک‌های نقدی مردمی را برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه در اختیار دارند، گفت: تشکیل گروه مشترک بین دولت، نیروهای‌محلی و انجمن‌های مردم‌نهاد به فوریت از اقداماتی است که در دستورکار آتی قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سومین نشست معاون شهرسازي و معماري با نمايندگان تشكل‌ها و كمپين‌های داوطلب بازسازی مناطق آسيب‌ديده استان كرمانشاه عصر شنبه ۱۱ آذرماه در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد.

در این نشست که ریاست آن را محمدسعید ایزدی برعهده داشت، محمدجواد حق‌شناس معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سهرابی مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و نمایندگان تشکل‌ها و انجمن‌های مردم‌نهاد که بخشی از کمک‌های نقدی مردمی را برای کمک به زلزله‌زدگان در اختیار دارند در این نشست حضور به هم رساندند تا در مورد نحوه کمک‌رسانی صحیح به تصمیم‌گیری مناسب بپردازند.

بر اساس این گزارش، نتایج حاصل از نشست به ۶ تصمیم زیر منتج شد که شاملِ تشكيل شبكه همكاري مشترك بين نهادهاي تخصصي و داوطلب، دولت و بنياد و همچنين نهادها و سازمان‌های محلی، اولويت‌بخشی به سياست بازآفرينی شهری و روستايی مناطق آسيب ديده با مشاركت جوامع محلی، توجه ويژه به بازآفرينی كسب و كار و توليد اشتغال (بازآفرينی سازمان اقتصادی)، سازماندهی نهادهای اجتماعی (بازآفرينی سازمان اجتماعی) و بازآفرينی سازمان فضايی و كالبدی است.

همچنین، به روز رساني سند پايه توسعه منطقه (شهری و روستايی)، اطلاع‌رسانی شفاف و سهل از طريق سايت‌ها و ساير ابزارهای فضای مجازی و برگزاری كارگاه آموزشی ساخت مسكن موقت و همچنين معرفی الگوهای معماری بومی و محلی از دیگر تصمیماتی بود که در نشست فوق برای حصول به آنها افراد شرکت کننده به توافق رسیدند.

ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه فوق در بخشی از گفتگوی خود با نمایندگان انجمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد، گفت: هدف ما از روز نخست تشکیل این جلسات این بود که بتوانیم شبکه‌ای از افراد را که با هدف مشترکی که همانا کمک به زلزله‌زدگان است در کنار هم جمع کرده و بتوانیم با ساماندهی از طریق مشارکت اعضا به نظام‌مندی مناسب دست یابیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بهره‌مندی از ایده‌های نو و شیوه‌های مهندسی رایج در دنیا بدون نگاه از بالا به پایین همواره موردنظر تشکیل شبکه‌ای از فعالان برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله و حوادث طبیعی بوده و هست.

ایزدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، حجم عظیمی از کمک‌های غیرنقدی مردمی در انبارها برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه وجود دارد که در معرض تخریب و نابودی هستند و اینها نشان می‌دهد که برنامه مشترکی وجود ندارد و به همین دلیل تشکیل فوری شبکه و تقسیم وظایف می‌تواند راهکار مناسبی باشد.

وی همچنین تصریح کرد: تشکیل گروه مشترک بین دولت، نیروهای محلی و انجمن‌های مردم‌نهاد به فوریت از اقداماتی است که در دستور آتی قرار خواهد گرفت.

بر اساس آمار اعلام شده، نمایندگان تشکل های فوق بیش از ۱۰ میلیاردتومان کمک‌های نقدی مردمی را در اختیار دارند که برای بازسازی مناطق اسیب‌دیده از زلزله هزینه خواهند کرد.  

گفتنی است در نشست فوق نمایندگان تشکل‌هایی از جمله پويش كپر و كولمان، جمعيت امام علی (ع)،  انجمن فارغ‌التحصيلان دانشگاه صنعتی‌شريف، مهندسان مشاور تدبير شهر (بنياد توسعه همكاری‌های استان)، بنياد مسكن انقلاب اسلامي، موسسه پژوهشي كودكان دنيا، جامعه ياوري فرهنگی، موسسه مهر گيتی، كانون معماران معاصر، هفت هشتاد و جمعی از علاقمندان حضور به هم رساندند.

نظر شما