شناسهٔ خبر: 46619 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در پنجمین روز اجلاس سی ام مجمع سازمان بین المللی دریانوردی(آیمو) صورت گرفت؛

انتخاب چهل عضو جدید شورای آیمو از میان ۴۶ کشور نامزد/ تشریح جزئیات انتخابات

آيمو سی امین اجلاس مجمع سازمان بین المللی دریانوردی که در روز دوشنبه مورخ ششم آذرماه ۱۳۹۶ آغاز بکار کرد، در روز جمعه مورخ دهم آذر ماه وارد دستور کار شماره بیست و یکم خود با عنوان انتخاب اعضای شورا برای دوره دو ساله ۲۰۱۸-۲۰۱۹ شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی برای این دوره ده کشور چین، یونان، ایتالیا، ژاپن، نروژ، پاناما، کره جنوبی، فدراسیون روسیه، انگلیس و ایالات متحده امریکا برای گروه الف و دوازده کشور آرژانتین، استرالیا، بنگلادش، برزیل، کانادا، فرانسه، آلمان، هند، هلند، اسپانیا، سوئد و امارات متحده عربی برای گروه ب خود را نامزد نمودند. در گروه ج نیز بیست و چهار کشور ثبت نام نمودند که عبارتند از الجزایر، آنتیگوآ و باربودا، باهاماس، بلژیک، شیلی، قبرس، دانمارک، مصر، اندونزی، جامائیکا، کنیا، لیبریا، مالزی، مالتا، مکزیک، مراکش، نیجریه، پرو، فیلیپین، عربستان سعودی، سنگاپور، آفریقای جنوبی، تایلند و ترکیه.

 پس از برگزاری مراسم انتخابات که خلاف سال های گذشته تا ساعت هفت شب به طول انجامید، نتایج زیر بدست آمد:

گروه الف

تعداد آراء

گروه ب

تعداد آراء

گروه ج

تعداد آراء

چین

۱۵۵

آرژانتین

۱۱۳

الجزایر

۹۴

یونان

۱۵۱

استرالیا

۱۴۳

آنتیگوآ و باربودا

۱۰۳

ایتالیا

۱۵۲

بنگلادش

۸۴

باهاماس

۱۱۰

ژاپن

۱۵۵

برزیل

۱۳۱

بلژیک

۱۲۸

نروژ

۱۴۳

کانادا

۱۳۸

شیلی

۱۲۶

پاناما

۱۵۲

فرانسه

۱۴۰

قبرس

۱۳۶

کره جنوبی

۱۴۸

آلمان

۱۴۶

دانمارک

۱۲۳

فدراسیون روسیه

۱۴۷

هند

۱۴۴

مصر

۱۳۳

انگلیس

۱۴۴

هلند

۱۲۴

اندونزی

۱۳۲

ایالات متحده امریکا

۱۴۳

اسپانیا

۱۳۷

جامائیکا

۱۲۰

 

 

سوئد

۱۲۹

کنیا

۱۲۰

 

 

امارات متحده عربی

۱۱۵

لیبریا

۱۱۶

 

 

 

 

مالزی

۱۳۱

 

 

 

 

مالتا

۱۳۶

 

 

 

 

مکزیک

۱۳۳

 

 

 

 

مراکش

۱۳۴

 

 

 

 

نیجریه

۹۸

 

 

 

 

پرو

۱۲۹

 

 

 

 

فیلیپین

۱۲۴

 

 

 

 

عربستان سعودی

۱۰۵

 

 

 

 

سنگاپور

۱۴۲

 

 

 

 

آفریقای جنوبی

۱۲۱

 

 

 

 

تایلند

۱۲۰

 

 

 

 

ترکیه

۱۳۸

 

 

 

 

 

 

 

نکات جالب توجه انتخابات سال ۲۰۱۷:

-     برای اولین بار و به درخواست چند کشور، برای گروه الف نیز که تنها ده کشور نامزده شده بودند، رأی گیری بعمل آمد. کشورهای چین و ژاپن با ۱۵۵ رأی بیشترین و کشورهای نروژ و ایالات متحده امریکا با ۱۴۳ رأی کمترین آراء را کسب نمودند. کشور انگلیس نیز با اینکه عنوان میزبانی مقر آیمو را به خود اختصاص داد، با ۱۴۴ رأی در ردیف ماقبل آخر قرار گرفت.

-     نتیجه رأی گیری در گروه ب را باید مهمترین تحول و البته غافل گیر کننده در این دوره از انتخابات دانست. استرالیا که برای چند دوره پیاپی در گروه ج با آرای قابل توجه جایگاه خود را به عنوان عضو منتخب شورا تثبیت نموده بود، این بار با ثبت نام در گروه ب و کسب ۱۴۳ رأی بعد از کشور آلمان با ۱۴۶ و هند با ۱۴۴ رأی در ردیف سوم قرار گرفت و بدین ترتیب موقعیت خود را به رخ دیگر رقبای این گروه و حتی گروه ج کشید.

-      راهیابی امارات متحده عربی به گروه ب با کسب ۱۱۵ رأی را باید پدیده انتخابات سال ۲۰۱۷ دانست. این کشور که در یک دهه اخیر دو بار شانس خود را در گروه ج امتحان نمود و از راهیابی به شورا ناکام ماند، این بار با شهامتی جاه طلبانه در گروه ب ثبت نام نمود وتوانست به عنوان آخرین کشور به عضویت در شورا در آید و به همراه استرالیا کشورهای آرژانتین و بنگلادش را که چند دوره متوالی، بدون رقیب بر صندلی عضویت شورا در گروه ب تکیه زده بودند، از عضویت در شورا محروم نماید. توفیق امارات متحده عربی را که فاقد نمایندگی ثابت در آیمو است و هیچگونه مشارکتی در مباحث فنی و تخصصی آیمو ندارد، باید نتیجه رایزنی های سیاسی دولت این کشور با دولت دیگر کشورها برای جلب آرای مکفی برای عضویت در شورا دانست. این کشور تنها با دو رأی اختلاف از آرژانتین پیشی گرفت.

-     گروه ج نیز شاهد رقابتی تنگاتنگ بود. اگرچه با رفتن استرالیا از این گروه فضا برای دیگر نامزدها بهتر شد اما سه کشور عربستان سعودی، نیجریه و جامائیکا با تمام قوا وارد عرصه رقابت با دیگر کاندیداهای عضو کنونی شورا (به اضافه آنتیگوآ و باربودا) شدند تا به نوعی از خود اعاده حیثیت نمایند، چه اینکه این کشورها دوره های متمادی در این گروه عضویت داشتند.  در این گروه  کشورهای سنگاپور، ترکیه و قبرس به ترتیب با کسب ۱۴۲، ۱۳۸و ۱۳۶ رأی در رتبه اول تا سوم و کشورهای  لیبریا و باهاماس به ترتیب با کسب ۱۱۶ و ۱۱۰ رأی در دو رتبه آخر قرار گرفتند.

-     نکته قابل تأمل در خصوص کشور عربستان سعودی این است که این کشور سعی نمود، با اهدای مبلغ یک میلیون دلار به صندوق همکاری های فنی آیمو آن هم درست در هفته قبل از برگزاری اجلاس مجمع؛  نظر مساعد و حمایت کشورهای عضو آیمو را به خود جلب نماید. عدم اقبال کشورها از این سیاست تطمیع کشورهای عضو یک سازمان تخصص بین المللی نشان دهنده آن است که در فضای کنونی حاکم بر اوضاع بین المللی و منطقه ای، تا چه اندازه این کشور در انزوا قرار گرفته است.

   نکته آخر اینکه، با انتخاب کشورهایی نظیر امارات متحده عربی به عنوان عضو شورای آیمو، بار دیگر ثابت گردید، خلاف آنچه که ادعا می شود، اگرچه توانمندی های فنی و تخصصی و مشارکت فعالانه در مباحث دریایی مطروحه در آیمو برای توفیق در انتخابات ضروری است، اما شرط کافی نیست و آنچه که در نهایت تعیین کننده است، عبارت است از لابی های گسترده سیاسی در سطح بین المللی میان دولت ها برای جلب حمایت و رأی.

 

 

نظر شما