شناسهٔ خبر: 46682 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حجت مطرح کرد؛

تهران دیگر ظرفیت ساخت و ساز ندارد/ شهرداری در سطح مناطق هنوز گرفتار تراکم‌فروشی است

مهدی حجت معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران گفت: در شهر تهران بیش از حد تصور ساختمان احداث شده و دیگر این شهر ظرفیتی برای ساخت و‌ساز ندارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی حجت در بیست و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران از روند فعالیت شورای‌عالی شهرسازی و‌معماری انتقاد کرد و افزود: اگر دولت درباره شهرسازی تکلیفی را بدون توجه به دیدگاههای شهرداری ابلاغ می‌کند، پس باید عوارض آن را نیز پرداخت کند.
وی تصریح کرد: نمی‌شود نمایندگان دولت در شورای عالی شهرسازی و‌معماری، طرحی را بدون در نظر گرفتن عواقب و پیامدهای آن تصویب کنند.

ایرنا از قول حجت نوشت: وقتی شورای عالی می‌گوید بیشتر از ۱۱ طبقه در شهر ساخته نشود، به این موضوع فکر نمی‌کند که درآمد شهرداری ‌کاهش می یابد، پس اگر دولت تکلیفی را به این شکل ابلاغ می کند، خودش هم عوارض آن را پرداخت و پیامدهای آن را بپذیرد.

معاون شهردار تهران گفت: در شرایط موجود شهرداری تهران ۲ راه دارد، یا از آنچه به وجود آمده گلایه کند و یا برای خارج شدن از این منجلاب و گرفتاری، چاره‌اندیشی شود.
وی با بیان اینکه با معاونان گذشته شهرسازی و‌معماری شهرداری تهران برای اطلاع از رویکرد فعالیت های این حوزه در گذشته تاکنون صحبت کرده ام، گفت: اگر به‌دنبال ارتقای کیفی زندگی شهروندان هستیم، باید تفاوت‌ها و مزیت‌های مناطق را شناسایی و مشخص کنیم.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: معاونین شهرسازی معماری شهرداری در سطح مناطق هنوز گرفتار تراکم‌فروشی هستند و رویکرد اصلی ما تغییر در رویکرد و رویه توجه صرف به کالبد شهر است.

حجت با بیان اینکه در گذشته ۵درصد قیمت هر ساختمان به عنوان عوارض به شهرداری پرداخت می‌شد، گفت: با حذف این قانون، درآمدهای شهرداری یکباره ۳۰۰برابر کم‌ شده و به همین دلیل شهرداری به سراغ تن‌فروشی رفت.

معاون شهردار تهران گفت: برای شارژ(تامین هزینه‌ها) ساختمان در شهر تهران سالانه حدود ۶ میلیون تومن پرداخت می‌کنیم، اما عوارض خدمات شهری در تهران سالانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان است، شهروندان باید حق نگهداری از شهر را پرداخت کنند.

وی در خصوص طرح تفصیلی شهر تهران نیز گفت: دراین خصوص ۲ دیدگاه برای تجدیدنظر در این طرح وجود دارد، اول اینکه بررسی کنیم آیا این طرح با آنچه که اتفاق افتاده انحراف داشته یا درست است و دوم اینکه توقع ما از آینده شهر چقدر در طرح تفصیلی مورد توجه قرار گرفته است.

حجت، برگزاری مسابقه سالانه بهترین‌نمای ساختمان در تهران را از جمله برنامه‌های این معاونت در زمینه بهبود شرایط شهرسازی در تهران عنوان کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه با اشاره به ضرورت احیای بافت‌های فرسوده (ناکارآمد)، گفت: در خصوص ایمن‌سازی ساختمان‌ها باید به موضوع توجه کنیم.

وی افزود: اول ساختمان‌هایی که در سطح شهر وجود دارند و دوم ساختمان‌هایی که قرار است در آینده احداث شوند.

به گفته وی، به عنوان مثال، مطابق پیشنهادی که وزارت بهداشت ارائه کرده، قرار است در محوطه باز کناره بیمارستان‌ها، بیمارستان جدیدی ساخته شود تا بیمارستان از ‌ساختمان فرسوده به ساختمان جدید منتقل شود و سازه ساختمان قبلی جمع آوری و تبدیل به حیاط شود.

حجت همچنین به موقعیت فرهنگی تپه‌های عباس‌آباد در شهر تهران اشاره و تاکید کرد: این اراضی به یک منطقه فرهنگی تبدیل شده که باید از ظرفیت و داشته های آن به خوبی استفاده کنیم.

معاون شهردار تهران در خصوص برخی گودهای رها شده در سطح شهر نیز گفت: موضوع گود خیابان فرهنگ به طور کامل بررسی و مشکل آن حل شده، گود کنار برج میلاد نیز به واسطه مشکل پذیرفته نشدن طرح حامی مالی، بلاتکلیف مانده که قرار است تا عملیات استحکام بخشی آن انجام شود.

نظر شما