شناسهٔ خبر: 46704 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

بازدید هیات ایرانی از روند احداث راه آهن خواف- هرات در افغانستان

مراسم مشاور مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به اتفاق هیات همراه از روند پیشرفت کار اجرایی خط آهن خواف - هرات در ایستگاه غوریان افغانستان بازدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا در جریان این بازدید که عصر روز گذشته(سه شنبه) انجام شد؛ هیاتی متشکل از مسئولان راه آهن و وزارت راه و شهرسازی دو کشور و پیمانکاران مجری طرح راه آهن خواف - هرات حضور داشتند.

«ابراهیم محمدی» مشاور مدیر عامل راه آهن کشورمان در این بازدید گفت که جمهوری اسلامی ایران متعهد به همکاری در زمینه های مختلف با کشور دوست و همزبان افغانستان است و آمادگی کامل دارد تا مشکلات موجود فراروی طرح راه آهن خواف - هرات را بردارد و به روند ریل گذاری سرعت بیشتری ببخشد.

وی افزود که تا محل ایستگاه غوریان که احداث آن تعهد ایران بود ؛ طرح تکمیل و آماده بهره برداری شده است و تلاش می کنیم تا بزودی اولین قطار حامل بار سیمان را از طریق مرز «شمع تیغ» تخلیه کنیم.

محمدی به برخی از اقدامات مورد نیاز برای رفع موانع عملیاتی شدن بهره برداری از این مسیر راه آهن اشاره کرد و از عدم امضاء توافق نامه مرزی از سوی افغانستان برای رسمیت بخشیدن به مرز شمع تیغ به عنوان یک چالش مهم فرا روی این طرح نام برد.

او همچنین از مشکلات گمرکی برای وارد کردن مواد لازم به منظور اجرای این طرح از سوی پیمانکاران در این نشست خبر داد و از سوی هیات افغان وعده همکاری و پیگیری و رفع این موانع داده شد.

«سید عبدالکریم زاهد» فرماندار شهرستان غوریان افغانستان نیز در جریان این بازدید گفت: طرح خط آهن خواف - هرات همدلی بین دو ملت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان را مضاعف خواهد کرد.

وی گفت: این پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است و در اولویت های دولت وحدت ملی است و امیدواریم هر چه زودتر قطعه سوم تا ایستگاه جینو تکمیل و افتتاح شود.

زاهد گفت : با افتتاح این خط آهن تحولی در اقتصاد افغانستان رخ خواهد داد و باعث رشد و پیشرفت کشور و افرایش صادرات و واردات بین دو کشور خواهد شد.
نماینده اداره راه آهن افغانستان نیز در این دیدار ابراز امیدوار کرد کار ربل گذاری تسریع شود و گفت که دولت افغانستان برای ساخت و ادامه خط آهن از ایستگاه جینو تا فرودگاه هرات به طول ۸۷ کیلومتر مطالعات اولیه را انجام داده است و بزودی کار قطعه چهارم آغاز خواهد شد.

استان هرات در شمال غرب افغانستان و هم مرز استان خراسان رضوی در ایران است و راه آهن خواف - هرات نخستین خط آهن میان دو کشور است که از سال ۱۳۸۴ اجرای آن شروع شد.

احداث این خط در چهار قطعه به طول ۱۹۱ کیلومتر برنامه ریزی شده که ساخت ۱۳۹ کیلومتر آن را جمهوری اسلامی ایران بر عهده گرفته و احداث قطعه چهارم نیز بر عهده افغانستان است که با کمک مالی کشورهای خارجی ساخته می شود.

این راه آهن از منطقه خواف در استان خراسان رضوی تا مرز شمع تیغ و از آن جا تا شهرستان غوریان افغانستان ساخته شده و ادامه آن از روستای روزنک غوریان تا فرودگاه هرات در دست ساخت ازسوی طرف افغان است.

نظر شما