شناسهٔ خبر: 46735 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی مطرح کرد؛

تشکیل کمیته مشترک برای تجدیدنظر در طرح‌های جامع شهری/ توجه به کیفیت زندگی و نقش انسان در تجدیدنظر طرح‌های جامع شهری

نشست معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی از تشکیل کمیته مشترک برای تجدیدنظر در طرح‌های جامع شهری خبر داد و گفت: طرح‌های جامع با نگاه نو و توجه به کیفیت زندگی و نیز نقش انسان در این طرح‌ها مهمترین وجوهی است که انتظار داریم در طرح‌های جامع مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه ارائه نخستین ویرایش طرح تجدیدنظر در فرآیند، محتوا و ساختار طرح‌های توسعه شهری در محل جامعه مهندسان مشاور با حضور محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان نهاد‌ها و انجمن‌های گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور، انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز، گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی کشور، کمپین راه حل اندیشی برای مسائل مهندسان و مشاوران، گروه مطالعات آسیب شناسی طرح‌های جامع، گروه مستقل تهیه کننده سند آسیب شناسی و گروه دیده بان تهران برگزار شد و افراد به بحث و تبادل نظر پرداختند.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در این جلسه با بیان اینکه دانش نظری باید مبنای ارائه راه حل‌ها باشد، اظهار داشت: می‌توان گروه‌های دیگری را نیز از جمله اساتید دانشگاه در زمینه تجدیدنظر در طرح‌های توسعه شهری وارد کرد.

وی در خصوص دو شهر یزد و اصفهان گفت: دو شهر یزد و اصفهان شهر‌های خوبی هستند که طرح‌های تفصیلی آن‌ها ابلاغ شده و باید در طرح‌های جامع آن‌ها تجدیدنظر شود.

در حاشیه این جلسه سعید ایزدی درباره این نشست در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ضمن تبریک میلاد پیامبر رحمت، حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع) اظهار کرد: اولین جلسه برای ارائه نتایج آسیب شناسی و ارائه راهکار‌های پیشنهادی تجدیدنظر در طرح‌های جامع شهری با حضور گروه‌های مختلف که بر روی این موضوع فعالیت کردند و با آن مرتبط هستند، تشکیل شد که خوشبختانه با وجه اشتراکی توانستیم یک برنامه عملیاتی را برای پیشبرد این کار مورد توافق قرار دهیم.

وی درباره جزئیات این برنامه نیز گفت: این برنامه شامل ارائه چکیده‌ای از پیشنهاد‌های گروه‌های مختلف ظرف مدت یک هفته است و بعد جلسه‌ای برای تدوین این سند پایه مورد وفاق تشکیل می‌شود، سپس پروژه‌های پایلوت تا ۱۰ روز آینده نهایی و برای پیشبرد روند کار برای دوره یکساله تعریف می‌شود که مورد پایش نیز قرار بگیرد تا بتواند مبنایی برای تدوین سند تجدیدنظر باشد.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: طرح تجدیدنظر تا زمان تدوین یک سند جدید و جایگزینی آن به طرح‌های کنونی جامع پیش خواهد رفت تا بتواند تمام مشکلاتی که در گذشته وجود داشت را مورد بازبینی قرار دهد.

وی افزود: طرح‌های جامع با نگاه نو و توجه به کیفیت زندگی، همچنین نقش انسان در این طرح‌ها مهمترین وجوهی است که انتظار داریم در طرح‌های جامع تجدیدنظر شود که به کیفیت موجود در شهر‌ها و ارزش‌های انسان مبنا توجه کنند و در طرح‌ها و برنامه‌های خود مورد لحاظ قرار دهند که امیدواریم در سند این برنامه عملیاتی آن‌ها را دنبال می‌کنیم.

گفتنی است در این نشست هاشمی نتیجه مطالعات و مدل پیشنهادی خود را با رویکرد بازآفرینی ارائه کرد و شفاهی، سهراب مشهودی، اکبری، حناچی و هاشم زاده نیز ضمن همراهی با مدل پیشنهادی ارائه شده به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند./

نظر شما