شناسهٔ خبر: 46746 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

انقلاب ارتباطات و نقش رسانه‌ها در جامعه‌پذیری نسل‌ها

حامد مظاهریان حامد مظاهریان*: انقلاب ارتباطات به گونه‌ای سبک زندگی انسان‌ها را دستخوش تحول کرده که امروزه بخش عمده‌ای از جامعه‌پذیری نسل‌ها از طریق رسانه‌ها انجام می‌شود.

نفوذ و تاثیرپذیری رسانه‌ها تا جایی است که برخی از نظریه پردازان ارتباطی براین باورند که رسانه‌ها اولویت ذهنی و حتی رفتاری را شکل می‌دهند و نه تنها دایره موضوعات فکری را تعیین می‌کنند، بلکه این قدرت را دارند که راه‌حل‌ها را نیز دیکته کنند. در واقع رسانه ها چنان در تار و پود زندگی بشر رخنه كرده اند كه امروز زندگی انسان‌ها  كاملاً به آن وابسته شده و شاهد آن هستیم که  بسیاری از مردم به وسیله این  رسانه ها به زندگی خویش معنی می دهند. گزاف نیست اگر ادعا شود که در فرض جهان بی‌رسانه به طور یقین میان افراد فاصله‌های عمیقی ایجاد می‌گردد و دنیای علم، فرهنگ و تكنولوژی فرسنگها به عقب بر خواهد گشت.

آنچه در عصر ارتباطات ضرورت می‌یابد، آگاهی ‌بخشی به افراد است تا از میان انبوه اطلاعات و خبرها، آنچه را واقعیت دارد، تشخیص دهند و بتوانند اطلاعات را تحلیل و تبیین كنند و به واقعیت برسند و بدین‌ترتیب، آگاهی و بصیرت در آنها نهادینه شود. به عبارتی دیگر، باید آگاهی به افراد جامعه جزو وظایف مهم رسانه ها من جمله پایگاه های خبری سازمان ها  قرار گیرد تا با این رویکرد وارد عصر اطلاعات و ارتباطات شوند. هرچند ممکن است که  این آگاهی بخشی در دوره های گذشته چندان مورد توجه نبود اما در حال حاضر از اهمیت زیادی برخوردار است.  

لذا با توجه به اهمیت اطلاع رسانی و گاهی دهی، شاهد آن هستیم که برخی از ارگان ها فعالیت و اقدامات مطلوب و قابل تحسینی  را انجام می دهند اما به دلیل عدم اطلاع‌رسانی مناسب و به موقع فعالیت‌های آنان مخفی و مغفول مانده  و در ذهن  برخی ازمردم عدم فعالیت مناسب آن نهاد تداعی می‌شود. به تعبیری دیگر می‌توان گفت، اطلاع‌رسانی از کارهای انجام شده دستگاه‌ها و نهادها به ذهن مخاطب القا می‌‌کند که آیا در حال انجام فعالیت مطلوبی بوده اند یا خیر.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به ضرورت اطلاع رسانی صحیح، منسجم و قدرتمند در سال ۱۳۹۳ در بدنه وزارتخانه تشکیل شد. اکنون در سالگرد سومین سال تاسیس پایگاه خبری با ارزیابی عملکرد آن - با تمام فراز ونشیب‌ها و چالش‌هایی که  وزارت راه و شهرسازی در طی این سال ها با آن روبه‌رو بوده است – می‌توانم بگویم پایگاه خبری با تلاش و همت سردبیر محترم آن جناب آقای ملاحسینی و تیم خبری همراهشان توانسته است تا حد قابل قبولی در بخش‌های مختلف اطلاع رسانی گردآوری، پردازش و انتشار اخبار مطلوب عمل کرده و همواره در کنار تولید و انتشار اخبار وزارت راه و شهرسازی، صداقت و صحت اخبار و اطلاعات را مورد توجه ویژه قرار داده است. در واقع طی این سال‌ها  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نقش مهمی در تنویر افکار عمومی، پوشش صحیح و انتقال درست اخبار و اطلاعات داشته است و تکمیل کننده کار روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی  در امر اطلاع رسانی بوده و بدون حضور آن مسلما اطلاع‌رسانی به نحو مطلوب انجام نمی‌شد.

در پایان اینجانب به نوبه خود ضمن تبریک  سومین سال تاسیس پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خدمات شایسته آن را ستوده و از درگاه خداوند متعال توفیق روزافزون برای تمامی همکاران شاغل تلاشگر و خدوم پایگاه خبری را آرزومندم.

* معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی

نظر شما