شناسهٔ خبر: 46839 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی خبر داد:

ایمن‌سازی ۳۴ مدرسه حاشیه جاده‌های خراسان شمالی/ استفاده از توان معلمان در ایمن‌سازی آموزشی مدارس حاشیه جاده

جلسه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: امسال ۳۴ مدرسه حاشیه جاده‌های این استان به لحاظ فیزیکی و آموزشی ایمن‌سازی می‌شود، این در حالیست که به گفته معاون حمل و نقل این اداره کل طرح ایمن‌سازی مدارس حاشیه جاده‌ها در تمام استان‌ها اجرایی می‌شود اما این استان در اقدام ابتکاری، برای اجرای طرح ایمن‌سازی آموزشی از توان معلمان و مدیران همان مدرسه بهره گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی، علی‌اصغر بدیعی مقدم امروز یکشنبه در کارگاه آموزشی توجیهی طرح ایمن‌سازی مدارس حاشیه جاده اظهار کرد: امسال ۹ مدرسه به لحاظ فیزیکی و ۲۵ مدرسه به لحاظ آموزشی ایمن‌سازی می‌شوند.

وی افزود: اولویت‌ها برای اجرای طرح‌های ایمن‌سازی مدارس بر اساس مواردی همچون میزان تردد در جاده، فاصله مدرسه از جاده، تعداد دانش آموزان، میزان ترددهای عرضی از جاده تعیین می‌شود.

وی گفت: از سال ۹۳ تا ۹۵ طرح ایمن‌سازی فیزیکی مدارس در ۵۱ مدرسه و ایمن‌سازی آموزشی در ۷۳ مدرسه حاشیه جاده‌های استان اجرا شده است که امسال نیز ۳۴ مدرسه زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

بدیعی مقدم اظهار کرد: برای اجرای طرح ایمن‌سازی فیزیکی در مدارس حاشیه جاده در این مدت ۶ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال اعتبار و برای اجرای ایمن‌سازی آموزشی نیز یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

وی افزود: ایمن‌سازی فیزیکی شامل نصب چراغ چشمک‌زن، خط‌کشی جاده و خط نوشته است و ایمن‌سازی آموزشی شامل آموزش نحوه تردد ایمن دانش آموزان به مدارس، افزایش دانش ایمنی ترافیک و آموختن مهارت‌های لازم در این حوزه است که با توزیع اقلام آموزشی، مانند کتاب‌های آموزشی و توزیع جلیقه‌های شبرنگ میان دانش آموزان همراه می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی اظهار کرد: تاکنون مدارس زیادی تحت پوشش طرح ایمن‌سازی مدارس حاشیه جاده قرار گرفته‌اند البته برخی از مدارس پس از چند سال، دوباره نیاز به اجرای برنامه‌های مربوط به ایمن‌سازی پیدا می‌کنند که این برنامه‌ها در این مدارس بازخوانی می‌شود.

همچنین سعید سبحانی معاون حمل و نقل این اداره کل اظهار کرد: در سایر استان‌ها طرح ایمن‌سازی آموزشی توسط نیروهای آزاد و یا پیمانکار اجرا می‌شود اما ما تلاش داریم تا از ظرفیت و توان معلمان، معاونان و یا مدیران در مدارس برای ارتقای آشنایی دانش آموزان استفاده کنیم.

وی گفت: بر این اساس مدیران ۲۵ مدرسه که امسال زیر پوشش طرح ایمن‌سازی آموزشی قرار دارند، یک همکار از مدرسه را برای ارائه این آموزش‌ها معرفی می‌کنند تا نسبت به نکات مورد نیاز ایمن‌سازی آموزشی آشنا شوند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی بیان کرد: استفاده از توان معلمان و مدیران در ایمن‌سازی آموزشی در چند استان دیگر به صورت پایلوت اجرا شده است و مقرر شده تا در صورت موفقیت‌آمیز بودن در مدارس حاشیه جاده‌های کشور تعمیم داده شود.

بر اساس این گزارش حدود ۱۹۰ مدرسه در حاشیه جاده‌های این استان باید در برنامه ایمن‌سازی قرار گیرند.

سال تحصیلی گذشته ۱۵ مدرسه حاشیه جاده به لحاظ فیزیکی و ۲۵ مدرسه حاشیه جاده به لحاظ آموزشی ایمن‌سازی شدند.

نظر شما