شناسهٔ خبر: 46878 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد؛

مصرف انرژی در ساختمان‌ها ۴ برابر میانگین جهانی/ الگوی مصرف انرژی در کشور غلط است

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: مصرف انرژی در ساختمان‌های کشور بیش از ۴ برابر میانگین جهانی است که اگر الگوی مصرف را اصلاح نکنیم در اینده نزدیک وارد کننده انرژی خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص مصرف بهینه انرژی و ایجاد ساختمان‌های پایدار، اظهار داشت: امروزه انرژی به عنوان چالش مهم و حياتی جهان است و ما بايد توجه داشته باشيم که انرژی که مصرف می‌کنيم تجديد ناپذير و سرمايه ملی است.

همچنین رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در بازارهاي جهاني قيمت انرژي بالا است و بدليل اينکه اغلب مصرف انرژي همراه با الوده کردن محيط زيست است رابطه نزديکي بين مصرف انرژي و تغيير اقليم خواهيم داشت.

معاون وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: با هريک درجه افزايش هوا ۱۶ درصد نياز ابي در مصرف کشاورزي افزايش مي يابد.

خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شکرچی‌زاده نوشت: مصرف انرژي در کشور ما بسيار زياد است و بالاخص در بخش ساختمان مصرف انرژی چندين برابر متوسط جهاني است.

وی تاکيد کرد: آسيب‌شناسی‌های وضع موجود بيانگر اين است که الگوی مصرف انرژی در کشور غلط است و با وجود تلاش برای هدفمندی يارانه‌ها، حدود ۱۰ ميليارد دلار يارانه مصرف انرژی برای ساختمانها دريافت می‌کنيم.

وي درباره عدم رعايت مقررات ملي ساختمان مبحث ۱۹ گفت: اجرا و ميزان نفوذ مبحث۱۹ در ساخت و سازها بسيار کم است و ساختمانهايی که با مصرف انرژی کم ساخته می‌شوند مورد حمايت قرار نمی‌گيرد.

رييس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: نکته‌ای که بايد مدنظر قرار گيرد عدم اگاهی مردم از حقوق شهروندی است وقتی با مصرف زياد انرژی در ساختمان روبرو می‌شوند می‌توانند سازنده را وادار کنند تا به وظايفش درست عمل کند و مقررات ساختماني را رعايت کنند.

شکرچي زاده تاکيد کرد: استفاده از مقرارات ملي ساختمان از جمله استفاده از سيستم هاي تاسيساتي، سيستم هاي خورشيدي در برخی استانها ناقص اجرا می‌شود و برخی قوانين اصلا اجرا نمی شود.

وي ادامه داد: از اقدامات اخير تهيه راهنماي براي مبحث ۱۹ است تا نظارت و پياده سازي براي مهندسين راحت شود.

نظر شما