شناسهٔ خبر: 46917 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

۲۸ آذرماه برگزار می‌شود؛

جزئیات دومین نشست بررسی ابعاد زلزله استان کرمانشاه- سرپل ذهاب

خسارات زلزله در سرپل ذهاب و قصر شیرین مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از برگزاری دومین نشست ویژه بررسی ابعاد مختلف زلزله استان کرمانشاه - سرپل ذهاب در این مرکز خبر داد.

علی بیت الهی افزود: در این نشست که روز ۲۸ آذرماه سال جاری برگزار می شود، ابعاد این زلزله و نحوه حمل و نقل و مدیریت این بحران، توسط متخصصان و اساتید علم زلزله شناسی کشور مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

همچنین مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهارداشت: به احتمال زیاد با وقوع این زلزله مهیب در استان کرمانشاه همچنان تا دو ماه آینده شاهد پس لرزه‌های آن در این مناطق خواهیم بود.

به گفته این عضو هیات علمی مرکز تحقیقیات راه، مسکن و شهرسازی، ارائه فعالیت های شبکه شتابنگاری، زلزله و مسایل ژئوتکنیک آن، بررسی شرایط شهرسازی و معماری با توجه به سازه و مصالح مصرفی در این منطقه، از مهم ترین محورهای برگزاری این نشست در این مرکز است.

به گزارش ایرنا، در نشست اول بررسی ابعاد زلزله استان کرمانشاه، رئیس مرکز تحقیقیات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این که هر ۱۰ سال یک زلزله بیش از ۷ ریشتر رخ می‌دهد، گفت: این زلزله‌ها بیشتر در شهرهای کم‌جمعیت رخ می‌دهند و اگر در کلان شهرها رخ دهد، شاهد فجایعی بزرگ خواهیم بود.

محمد شکرچی‌زاده تاکید کرد: این زلزله در بخش‌های بزرگی از کشور و کشورهای همسایه احساس شد و بر اساس داده‌های موجود بیش از ۱۰۰ میلیون نفر این زلزله را احساس کردند و خساراتی را نیز به بار آورد.

وی بزرگی این زلزله را ۷.۳ ذکر کرد و افزود: شتاب‌های این زلزله توسط ۱۰۲ دستگاه شتاب‌ نگاری ثبت شد و در هزار کیلومتر دورتر از آن در استان خراسان شمالی شتاب این زلزله توسط دستگاه‌های شتاب‌نگاری به ثبت رسید.

وی بیان کرد: در دو شهر اسلام آباد و سرپل ذهاب دو نوع متفاوت شتاب احساس شده است به طوری که در سرپل ذهاب شتاب زلزله به میزان ۶۸ صدم جی در مدت ۱۱ ثانیه و در شهر اسلام آباد نیز حداکثر شتاب ۱۲ صدم جی بوده است که در مدت طولانی احساس شد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اضافه کرد: مطالعات ما نشان داد که سازه‌های منطقه بر روی زمین‌های سست و باتلاقی احداث شده و هیچگونه اقداماتی برای زیرسازی سازه‌ها انجام نشده بود.

یادآور می شود، زلزله ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر روز ۲۱ آبان ماه سال جاری استان کرمانشاه را لرزاند. شدت این زمین لرزه به حدی بود که در اغلب استان های کشور احساس شد.

این زمین لرزه در استان کرمانشاه - حوالی ازگله - ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه و در طول جغرافیایی ۴۵.۹ ، عرض جغرافیایی ۳۴.۸۴ و در عمق ۱۱ کیلومتری زمین روی داده است. همچنین در ادامه ، زمین لرزه هایی به بزرگی ۴.۶ و ۴ ریشتر این منطقه را لرزانده و پس لرزه های این زمین لرزه ادامه دارد.

این زلزله به هفت شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و بر اثر آن ۵۷۹ نفر جان باخته و ۱۲ هزارو ۳۸۶ نفر زخمی شدند و طبق برآورد اولیه بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزیی دیدند.

نظر شما