شناسهٔ خبر: 46918 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

ضرورت توجه ویژه به موضوع روانشناسی ترافیک و بررسی موانع و راهکار‌های اجرایی/ تاکید بر حمایت کمیسیون ایمنی راه‌ها از طرح‌های مرتبط با روانشناسی ترافیک

مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در اولین کنگره روانشانسی ترافیک تاکید کرد: صرفاً نمی‌توان به یک کار دانشگاهی، آکادمیک و تدوین روانشناسی ترافیک اکتفا کرد، بلکه موانع اجرایی آن در کشور باید دیده شود و راهکار‌های آن ارائه گردد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نخستین کنگره ملی روانشناسی ترافیک (یادبود دکتر مهدی خانبانی) صبح امروز در دانشگاه شهید بهشتی با حضور مهرداد تقی زاده معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه و شهرسازی، سیدمرتضی باقری مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی، سردار احمدیان معاون بهداشت و امداد ناجا، سرهنگ بصیرت رئیس پلیس پیشگیری ناجا، سید حسن صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی تهران و حسین پورشهریار رئیس کنگره روانشناسی ترافیک برگزار شد.

 در این کنگرهد، مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ضمن گرامیداشت یاد دکتر مهدی خانبانی اظهار داشت: در رابطه با موضوع  روانشناسی ترافیک نمی‌توان گفت تا کنون کار چندانی در کشور انجام شده است و در واقع  بلکه هیچ کاری به‌صورت عملی و در حد قابل‌توجه صورت نگرفته  و خلأ این موضوع کاملاً به چشم می‌خورد.

وی در ادامه  افزود: انتظار می‌رود خروجی برگزاری این کنگره اثرگذار باشد؛ اما با اطمینان می‌توان گفت که خروجی به‌هیچ‌وجه اثرگذار نخواهد بود مگر اینکه یک ویژگی داشته باشد.

تقی زاده بیان داشت: در صورت برخورداری خروجی از این ویژگی من به‌عنوان دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها قول می‌دهم این خروجی در کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مورد بحث و بررسی قرار گیرد و سپس عملیاتی شود.

همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: صرفاً نمی‌توان به یک کار دانشگاهی، آکادمیک و تدوین روانشناسی ترافیک اکتفا کرد، بلکه موانع اجرایی در کشور نیز باید دیده شود و همچنین راهکار‌های آن نیز ارائه گردد.

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور تصریح کرد: حتی با تدوین بهترین مجموعه و انجام آزمایش و تست‌ها از سوی بخش‌های مختلف برای ارائه مجوز به افراد،  جهت فعالیت در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و تصویب در کمیسیون ایمنی راه‌ها و مجلس شورای اسلامی نباید تصور کنیم که کار به اتمام رسیده است.

وی  در ادامه افزود: به‌ عنوان  مثال اگر یکی از مراکز ایجاد شده جهت انجام تست روانشناسی در ازای دریافت مبلغی از متقاضی گواهی موردنظر را ارائه دهد، چطور باید چنین مسئله‌ای که تمام زحمات را به هدر می‌دهد برخورد می‌شود؟ لذا برخورد با متخلفان باید در پکیج دیده شود.

همچنین تقی زاده خاطرنشان کرد: برخورد با رشوه در کشور در حد تشکیل پرونده تخلفات اداری یا برای بخش خصوصی پلمپ یک تا دوماهه آن موسسه یا است که بعد از پایان دوره فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این مسئله در بخش‌های دیگر در حال رخ دادن است، یادآور شد: تا چند سال قبل در مورد مراکز معاینه فنی که با جان مردم سر و کار دارد، امکان تهیه گواهی معاینه فنی از طریق تماس تلفنی بدون نیازبه حضور در مرکز وجود داشت.

وی در ادامه به سامانه سیمفا برای رفع بخشی از مشکلات مذکور مربوط به مراکز معاینه فنی خودروها اشاره کرد و گفت: اگرچه با این سامانه خودرو ملزم به حضور در مرکز معاینه فنی است اما اگر حضور داشت و تست‌ها و آزمایش‌های مربوط به معاینه فنی بر روی آن صورت نگرفت چه باید کرد؟ باید ضمانت‌های اجرایی این موارد در دستورالعمل‌ها دیده شود.

تقی زاده با اشاره به تجارب بین‌المللی خاطرنشان کرد: جریمه دریافت رشوه در کشور استرالیا ۱۰ هزار دلار به‌علاوه دو تا سه سال زندان است و در برخی دیگر ۱۵ سال زندان و انفصال از خدمات دولتی به‌صورت مادام‌العمر است.

همچنین معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: با توجه به اینکه اشخاص حاضر در این جلسه متعصب‌ترین افراد به اجرای پروژه روانشناسی ترافیک هستند، لذا باید برای کمک به اجرایی شدن پروژه از افراد آشنا به فرایندهای قوانین و مقررات و راه‌های فرار از آن استفاده شود تا این راه‌ها بسته شود.

وی در ادامه تصریح کرد: عدم انجام تخلف و رعایت مقررات در کشورهای توسعه‌یافته به‌منزله فرهنگ بالا نیست بلکه میزان جریمه و برخوردهای قانونی بازدارنده است و هیچ‌کس حاضر نیست به خاطر انجام یک تخلف و دریافت رشوه تمام زندگی خود را نابود کند.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: اگر پکیج روانشناسی ترافیک به‌صورت کامل ارائه شود در کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح و به تصویب خواهد رسید همچنین تا زمان اجرای کار مورد حمایت و پشتیبانی قرار خواهد گرفت.

تقی زاده با اشاره به ارائه طرح «الزام صندلی کودک برای زمان جابجایی کودک در خودروهای سواری» از سوی سید مرتضی باقری مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در امور حمل‌ونقل اظهار داشت: این طرح در کمیسیون ایمنی راه‌های کشور و دولت به تصویب رسید ما در مجلس شورای اسلامی مورد موافقت قرار نگرفت.

وی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد باید طوری برنامه‌ریزی می‌شد که ایشان در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی برای دفاع از این طرح حاضر می‌شدند. لذا باید در چنین جلساتی اساتید و کارشناسان دخیل در طرح دعوت شوند.

در پایان معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی خطاب به اساتید و کارشناسان طرح روانشناسی ترافیک تأکید کرد: انتهای کار تهیه کتابچه از طرح دیده نشود، بلکه انتهای کار زمانی است که تمام مراحل آن تصویب‌شده و در زمان اجرا امور مورد پایش قرار گرفته  و به‌درستی انجام شود.

نظر شما