شناسهٔ خبر: 46940 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

تشکیل پژوهشکده هواشناسی تهران، اقلیم‌شناسی مشهد و هواشناسی هاب ایلام در دولت یازدهم/ موافقت وزیر راه و شهرسازی با تاسیس پژوهشگاه هواشناسی

پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام رشد ۹ برابری تعداد کابران سایت سازمان هواشناسی از تشکیل پژوهشکده هواشناسی تهران، اقلیم شناسی مشهد و هواشناسی هاب ایلام در دولت یازدهم خبر داد و گفت: وزیر راه و شهرسازی با تشکیل پژوهشگاه هواشناسی موافقت کرده است که مقدمات تاسیس آن در دست انجام است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور در نشستي که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، گفت: طی سال‌های گذشته استفاده از اخبار و گزارش‌های سازمان هواشناسی توسط کاربران و عموم مردم افزایش چشمگیری یافته است.

رئیس سازمان هواشناسی افزود: بر اساس آمار، تعداد کاربران سایت سازمان هواشناسی در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، ۹ برابر رشد داشت.

پرهیزکار با تاکید بر این مطلب که درخواست‌ها هم اکنون به سبب افزایش اعتماد کاربران از سازمان هواشناسی کشور افزایش یافته گفت: باید پژوهش را در سازمان هواشناسی به سمت و سویی ببریم که بتواند به نیازهای عموم شهروندان پاسخ مناسب بدهد.

همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تمامی صاحبنظران و دست اندرکاران و دلسوزان بر اهمیت پژوهش اذعان دارند و شاهد هستیم که هواشناسی در ۷۰ سال اخیر در کل دنیا و به ویژه پس از جنگ جهانی دوم رشد شتابانی را تجربه کرد. امروزه می بینیم که پیش بینی های هواشناسی بسیار بالاست و در سازمان های متعدد کاربرد دارد.

وی در ادامه  گفت: امروزه برنامه های راهبردی سازمان هواشناسی جهانی مشتمل بر ۱۹ برنامه است که مشخصا ۳ برنامه آن به پژوهش و یک برنامه نیز به آموزش اختصاص دارد و این نشان از اهمیت پژوهش در کل دنیا دارد.

پرهیزکار با تاکید بر اینکه هم پژوهش و هم آموزش در سازمان هواشناسی جهانی موردتوجه ویژه قرار دارد، خاطرنشان کرد: در ۲۰ سال گذشته تاکنون سازمان هواشناسی جهانی حدود ۲۰ پروژه منطقه‌ای را با مشارکت ۵۰ کشور اجرایی کرد و امروزه شاهد هستیم که دقت پیش بینی ها از ۴ روز به ۶ روز افزایش یافته است و به تبع آن به کاربران ارایه می‌شود.

 همچنین رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: رسالت سازمان هواشناسی حفاظت از جان و مال مردم با پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت است که بسیار حیاتی و مهم هستند. در واقع سازمان هواشناسی در گام نخست فعالیت‌های خود از جان و مال مردم در برابر بلایای طبیعی محافظت می‌کند.

در ادامه پرهیزکار تاکید کرد: ما هواشناسان قرار است برای تصمیم گیران کشور، تصمیم سازی  و کمک کنیم  تا تصمیم سازان به تصمیمات درستی در زمینه حوادث طبیعی و مواجهه با آنها اقدام کنند.

همچنین رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: در سال ۹۲ طرح راهبردی را برای سازمان هواشناسی طراحی کردیم که اولین آرمان آن را حفظ جان و مال مردم قرار دادیم. بر همان اساس نیز، اهداف و راهبردی تعریف شد که یکی از آنها به تحقیق و آموزش و پژوهش اختصاص دارد و دیگری نیز ظرفیت‌سازی مربوط است که بحث آموزش و دوره‌هایی است که باید هم درون سازمان و برون سازمان در نظر بگیریم و عملیاتی و اجرایی کنیم.

وی ادامه اظهار داشت: در دولت یازدهم این امکان فراهم شد تا سازمان هواشناسی کشور، پژوهشکده هواشناسی تهران، اقلیم‌شناسی مشهد و هواشناسی هاب ایلام تشکیل شود. در حال‌حاضر به دنبال آن هستیم تا پژوهشگاه ایجاد کنیم که خوشبختانه قدم‌های مناسبی در این راستا برداشته شده است و موافقت وزیر راه و شهرسازی کسب کرده‌ایم تا بتوانیم این سه پژوهشکده را در مجموعه پژوهشگاه گرد هم بیاوریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: فعالیت‌های پژوهشی که طی این سال‌ها در سازمان هواشناسی انجام شده، نشان می‌دهد که روند خوبی را داشته‌ایم. طی این سال ها به نوعی پژوهشکده‌های ما از منظر منابع مالی و کمبود منابع انسانی رنج می‌برد اما خوشخبتانه طی ۴ سال اخیر شرایط بهتر شد و ما توانستیم جذب نیروی متخصص داشتیم که اینها می‌توانند کمک کنند تا شرایط و اوضاع بهبود حاصل کند.

پرهیزکار حرکت به سمت پروژه های کاربردی را در طی سال های اخیر سیاست سازمان هواشناسی عنوان کرد و گفت: در راستای حمایت از پژوهش، راهبرد اطلس باد برای مقاصد تامین انرژی پاک از نیروهای باد با موفقیت توسط سازمان هواشناسی انجام شد. همچنین پروژه مرتبط با سیل از دیگر موضوعاتی بود که در سازمان در دستور کار قرار دادیم.

وی در ادامه  افزود: همانطور که می‌دانید بحث سیل در سال‌های اخیر که از معضلات دنیای امروزی ایران است بسیار موردتوجه قرار گرفت. شاهد بودیم که در جهرم در یک هفته بیش از ۵۰۰ میلیمتر بارش رخ داد و یا در ایلام در کمتر از ۴۸ ساعت بیش از ۳۰۰ میلیمتر بارش اتفاق افتاد که همه این سیل های عظیم بی ارتباط با پدیده گرمایش زمین نیستند.

همچنین رئیس سازمان هواشناسی اظهار داشت: خوشبختانه پژوهشکده سازمان هواشناسی توانسته در مقوله سیل، فعالیت‌های مناسبی انجام دهد. یکی از کارهایی که سازمان انجام داد مدل سیلی بود که در منطقه کارون، کرخه و سد دز طراحی شد. بر اساس مدل سیل پیش‌بینی شده، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که برای سال ۹۵ اتفاق می‌افتد که این اتفاق نیز رخ داد و سیل نیز مطابق با پیش‌بینی‌ها خسارات وارد کرد.

پرهیزکار ادامه داد: خوشبختانه وزارت نیرو از آن اطلاعات استفاده مناسبی کرد. یعنی اگر اطلاعات پیش‌بینی‌شده سازمان هواشناسی نبود، قطع به یقین خساراتی که به واسطه سیل و خطر شکستگی سد دز بسیار عظیم می‌شد که با استفاده از پیش‌بینی‌ها خطر کاهش یافت.

وی   افزود: در دقایق پایانی دریچه‌های سد باز شدند و قبل از آن نیز منطقه تخلیه شد و خوشبختانه خسارت جانی صفر بود اگرچه بخش زیادی از روستاها متاسفانه بر اثر سیل ویران شد و بسیاری از محصولات از بین رفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت هواشناسی کاربردی، از انجام پروژه هواشناسی برای حمل و نقل جاده‌ای و سازمان راهداری خبر داد و گفت: خوشبختانه این موضوع نیز اجرایی شده است و به زودی تست‌های اجرایی آن انجام می‌شود تا به رانندگان در جاده‌های کوهستانی کمک کند تا با آگاهی کامل از خطرات بین راه اقدام به رانندگی کنند.

وی ادامه داد: آنچه راهداری از ما می‌خواهد این است که اطلاعات  سطح یخبندان جاده‌ها را در اختیارش قرار دهیم  تا بداند کدام بخش ها است و از چه زمانی شروع شده  و  تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

در پایان وی از دیگر اقدامات سازمان هواشناسی را به کارگیری  دانشجویان دکترا برشمرد و افزود : در طی دولت یازدهم توانستیم ۷۲۰ ساعت آموزش داشته باشیم که دوره‌های متفاوتی بوده که برگزار شد  و نقش مهم و کلیدی در بالابردن دانش همکاران در سطح کشور داشت. چاپ مقالات نیز روند مناسبی داشته  و نشان می‌دهد که طی سال‌های ۹۴ تا ۹۶ رشد ۳ برابری آن  را شاهد بودیم.

نظر شما