شناسهٔ خبر: 46955 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بهادری مطرح کرد:

نگاه کارشناسانه مجلس به موضوع مرمت آثار تاریخی/ چالش‌های اساسی در مرمت بناهای تاریخی وجود دارد

سید هادی بهادری عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:در مدیریت و روش های مرمت آثار تاریخی دچار چالش هستیم و نسبت به اهمیت گردشگری این آثار تاریخی بی توجه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری، وزارت راه و شهرسازی،‌ برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت وگو با موضوع آسیب شناسی مرمت بناهای تاریخی و با حضور محمد مهدی محمودی،استادیار بازنشسته دانشکده معماری دانشگاه تهران،طراح مجموعه ساختمان های دایره المعارف بزرگ اسلامی و مدیر پروژه ساماندهی سیمای شبانه و روزانه اماکن و فضاها در مرکز تاریخی شهر تهران و ارتباط تلفنی با هادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس  شورای اسلامی روانه آنتن شد.

درابتدای برنامه ،محمودی به بیان تاریخچه هویتی از آثار باستانی پرداخت و گفت:به عقیده من اکثر بناهای تاریخی دارای ساکنین و کاربری شاخصی بوده اند.به این معنا که نسبت به قدمتی که هر بنا دارد اتفاقاتی در آن روی  داده است که در تاریخ آن بنا ثبت شده و  شاخصه آن به شمار می رود.

وی به خبرگزاری خانه ملت گفت: اگر قرار است بنایی که عمری از آن گذشته و چهره واقعی خود را ندارد مرمت شود ، باید وقایع را بررسی کنیم و ببینیم در گذشته چه کارایی داشته است و چه افرادی در آن حضور داشته اند و چه وقایعی در آن رخ داده است و این بنا چگونه بر وقایع تاثیر گذاشته است و چرا افراد آن بنا را برای وقایع انتخاب کرده اند.

در ادامه بهادری در ارتباط تلفنی با رادیو گفت و گو، نگاه مجلس به موضوع مرمت آثار تاریخی را نگاه کارشناسانه دانست و عنوان کرد: ما شاهد این بودیم که طرح های مرتبط با آثار تاریخی با رای قاطع نمایندگان به تصویب رسید. همچنین توانستیم موارد زیادی را در برنامه ششم بگنجانیم.

وی با بیان اینکه در حوزه مرمت آثار تاریخی دو چالش اساسی در اجرای قوانین داریم، اظهار کرد: از لحاظ مدیریتی نباید بافت تاریخی با بافت فرسوده اختلاط شود. در بسیاری از مواقع به  بافت‌های تاریخی فرسوده گفته می شود و به بناهای تاریخی به خصوص از طرف مدیریت شهری توجه ویژه صورت نمی گیرد و توسعه در این بناها به صورت بلند مرتبه سازی به راحتی در حال انجام است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی چالش دیگر را مربوط به عدم توجه به روش‌های مرمت دانست و گفت : این بی توجهی سبب می شود بنا از آن هویت، موقعیت، کیفیت و سنخیت خود فاصله بگیرد. به عنوان مثال در برخی مکان‌ها  از سیمان برای مرمت آثار تاریخی استفاده می‌شود.

بهادری با تاکید براینکه نتوانسته‌ایم از ظرفیت های تاریخی و باستانی کشور به نحو شایسته استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: درآمد سرانه ترکیه دو برابر درآمد نفتی ماست که بخش عمده آن از گردشگری حاصل می شود.

وی گفت:خوشبختانه بخش میراث فرهنگی حفاظت خوبی از اماکن تاریخی داشته است، اما نگاه اقتصادی به این حوزه وجود ندارد و جایگاه شایسته به میراث فرهنگی داده نشده است.

بهادری یادآور شد: وظیفه مجلس قانون گذاری و نظارت بر اجرای قوانین است و تنظیم سیاست های اجرایی وظیفه دولت است. در بحث قانون کمبودی وجود ندارد  وهر جا که میراث فرهنگی ورود پیدا کرده است توانسته کار خود را به خوبی انجام دهد.

نظر شما