شناسهٔ خبر: 4708 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

متن کامل پیام وزیر راه و شهرسازی به همایش مقررات ملی ساختمان؛

تاکید وزیر راه و شهرسازی بر جلوگیری از هدر رفتن میلیاردها ریال با نگهداری بهینه از ساختمان‌ها

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در پیامی به ششمین همایش مقررات ملی ساختمان گفت: رعایت مباحث مقررات ملی ساختمان، ایمنی، آسایش، صرفه اقتصادی فرد و جامعه و بهداشت مردم را تأمین می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، متن کامل پیام دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به همایش مقررات ملی ساختمان که صبح امروز در تالار حافظ شیراز برگزار شد، به شرح زیر است:

«تاریخ پنج هزار ساله مهندسی ایرانی در گذرگاه تمدن‌های جهانی با نام آوران بزرگی همچون خیام، رازی، بیرونی، خواجه نصیر الدین طوسی و بسیاری دیگر نقشی سازنده و سازگار با دگرگونی‌های مدنیت جهانی داشته است. فرصت را مغتنم می‌شمارم و زادروز دانشمند بزرگ ایران‌زمین خواجه نصیرالدین توسی و روز مهندسی را به همه شما حضار عزیز و مهندسین کشور تبریک می‌گویم.

برگزاری همایش مقررات ملی ساختمان که با عنوان مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها در شهر زیبا و تاریخی شیراز برگزار می‌شود، فرصت بسیار خوبی است تا مهندسان و دست‌اندرکاران حوزه مهندسی ساختمان در این خصوص با هم تبادل نظر کنند.

واقعیت این است که جامعه مهندسی ما اگر چه در سال‌های گذشته به پیشرفت‌های خوبی در بخش مهندسی ساختمان نائل آمده اما هنوز با اهداف عالی مقررات ملی ساختمان فاصله دارد. مقررات ملی ساختمان مجموعه‌ای از ضوابط و الزامات و بایدها و نبایدها ساخت و ساز است که با رعایت آنها ایمنی، آسایش، صرفه اقتصادی فرد و جامعه و بهداشت مردم تامین می‌شود. پرواضح است که با همه موفقیت‌های حاصله هنوز اهداف مهم مقررات ملی یعنی آسایش و صرفه اقتصادی فرد و جامعه به طور کامل و قابل انتظار محقق نشده است. پرداختن به موضوع مراقبت و نگهداری از ساختمان می‌تواند رسیدن به این اهداف را سرعت بخشد.

ساختمان‌ها به عنوان اصلی‌ترین سرمایه‌های مردم هر کشور محسوب می‌شوند. بدون تردید مراقبت از این سرمایه‌های ملی می‌تواند سالیانه میلیاردها ریال از هدر رفتن منابع ملی جلوگیری کند.

در حال حاضر ساختمان‌ها پس از اتمام کار و آغاز دوره بهره‌برداری از کنترل مهندسان خارج می‌شوند و مالکین و متصرفین خود ناچار به مراقبت و نگهداری از ساختمان هستند. در واحدهای کم‌حجم و ساختمان‌های کوچک نگرانی از مراقبت و نگهداری از ساختمان جدی است. امروزه با توسعه فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان و کاربرد مصالح و روش‌های نوین ساخت و همچنین استفاده از سیستم‌های پیشرفته مکانیکی و برقی نیاز به مهارت‌های ویژه نگهداری و مراقبت از ساختمان نیز بیشتر شده است. اگرچه این پیشرفت‌ها هزینه‌های نگهداری را ممکن است افزایش دهد اما بدون شک در بلند‌مدت در ارتقای آسایش و صرفه اقتصادی ساخت تاثیر بالایی دارد.»

نظر شما