شناسهٔ خبر: 47117 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در گفتگو با خبرنگاران مطرح کرد؛

راه‌اندازی نخستین صندوق زمین و ساختمان با ۱۵ میلیاردتومان سرمایه/ تشکیل ۵ صندوق زمین وساختمان برای احداث یکهزار واحد مسکونی

آخوندی در جمع وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نخستین صندوق زمین و ساختمان با ۱۵ میلیارد تومان سرمایه راه‌اندازی شد، از تشکیل پنج صندوق زمین و ساختمان برای احداث یکهزار واحد مسکونی دیگر از طریق صندوق‌های زمین و ساختمان خبر داد و گفت: صندوق‌های زمین و ساختمان، کارایی ساختمان‌های احداث شده را به مدت پنج سال تضمین می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح صندوق نسیم- نخستین صندوق زمین و ساختمان- در گفتگو با خبرنگاران، گفت: مدتها بود که سازمان بورس امکان تشکیل صندوق‌های زمین و ساختمان را فراهم کرد اما نمونه‌های واقعی آن را در بازار نداشتیم.

آخوندی ادامه داد: ایده اصلی تشکیل صندوق‌های زمین و ساختمان این است که ما بتوانیم در پروژه‌های ساختمانی به جای آنکه از بانک، تامین‌مالی کنیم از طریق بازار بورس تامین مالی داشته باشيم و افراد بتوانند با خرید واحدهای صندوق زمین و ساختمان، تامین مالی پروژه‌ها را انجام دهند و نهایتا سود واقعی پروژه‌ها به نسبت هر واحد تقسیم شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: صندوق نسیم که نخستین نمونه آن کار است در واقع پروژه کوچکی و در حدود ۸۰ واحد بوده اما نکته مهم این است که به ما نشان می‌دهد که این مدل چگونه می‌تواند عمل کرده و در کل ایران تکثیر شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی صندوق نسیم ۱۵ میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه، تامین مالی صورت گرفته نیز گفت: پروژه ۱۵ میلیارد توماني نسيم اولین اقدامی است که در این رابطه صورت گرفته است و همزمان با شروع اینکار خوشبختانه برای یکهزار واحد دیگر پنج صندوق تشکیل شده و  این صندوق‌ها می‌توانند به ۱۰ها و ۱۰۰ها صندوق در ایران از سوی بخش خصوصی تکثیر شوند و کسانیکه می‌خواهند در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کنند لزوما نباید به بانک‌ها مراجعه کنند.

آخوندی ادامه اظهارداشت : سازمان بورس برای ایجاد صندوق‌های زمین و ساختمان هم از جهت مالکیت و هم در بحث طراحی و ساخت تا اطمینان لازم را از صحت آنها حاصل نکند اقدام به تشکیل صندوق‌ها نخواهد کرد. بنابراین مردم اطمینان حاصل می‌کنند که پول های خود را در مکان مطمئنی سرمایه گذاری کرده اند و همچنین، در بحث طراحی و ساخت نیز تا بورس اطمینان حاصل نکند که سازنده معتبری وجود دارد اساسا اجازه ساخت واحدهای مسکونی را نخواهد داد.

وزیر راه و شهرسازی  گفت: از جنبه مالی نیز صندوق بورس، حسابرس‌های مستقلی را ایجاد می‌کند تا پولی از این صندوق خارج نشود و تمام منابعی که در سازمان بورس جمع‌آوری می‌شود عینا در پروژه‌های صندوق‌ها هزینه شده و نهایتا نیز سود صندوق‌ها بین مردم توزیع می‌گردد. لذا هم از جهت شرعی و هم از جهت عرفی، مردم می‌توانند مطمئن باشند که پولی را که سرمایه‌گذاری می کنند به آنها برمی‌گردد.

آخوندی ادامه داد: نهایتا با اتمام واحدهای مسکونی و بهره‌برداری از آنها، صندوق‌ها منحل می‌شوند و تمامی سود میان  مشارکت‌کنندگان توزیع می‌شود. البته ممکن است برخی از صندوق‌ها برای پروژه‌های دیگر با هماهنگی سازمان بورس باقی بماند اما معمولا این صندوق‌ها، صندوق‌های بسته‌ای هستند که در پایان پروژه بسته می‌شوند.

همچنین وزیر راه و شهرسازی  گفت: نکته جدیدی که در این بحث وجود دارد این است که صندوق، پنج سال کارایی اصلی ساختمان را تضمین می‌کند. بنابراین ما همزمان با ایجاد صندوق جدید با مفهومی به نام تضمین کیفیت مسکن هم روبه‌رو هستیم و  امیدوارم تا بتوانیم این نهاد جدید را توسعه دهیم.

این مقام ارشد حوزه سیاستگذاری مسکن، به نقش صندوق های زمین و ساختمان در بخش بهسازی و بازآفرینی شهری نیز اشاره کرد و اظهارداشت: صندوق های زمین و ساختمان در بخش بهسازی و بازآفرینی شهری در بافت‌های میانی که فرسوده شده‌اند کارایی بسیار زیادی دارد زیرا که می‌تواند  ابزاری برای افرادی که یک ملکی دارند تا آن ملک را تبدیل به واحدهای صندوق زمین و ساختمان کنند باشد و تمام کسانیکه علاقه به  سرمایه گذاری دارند بار دیگر واحدهای این صندوق را خریداری کنند.

وی  در ادامه افزود: صندوق زمین و ساختمان به مانند ابزاری است که می‌تواند واسطه‌ای میان  سرمایه گذاران و مالکان موجود باشد تا بتواند واحدهای جدید ایجاد کند. در مقابل مالکان موجود نیز از زمین ها و محلات  رانده نشوند و بتوانند در همان محلات در وضعیت بهتری زندگی مناسب‌تری داشته باشند.

آخوندی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا وزارت راه و شهرسازی راهکاری برای اصلاح سند تک برگی واحدها در اراضی که سند واحد دارند، دارد یا خیر؟ گفت: ما در پی آن هستیم تا سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید، اراضی را  که در شهرها دارند و دارای طرح های مصوب است بتواند با کمک صندوق‌ها آن زمین‌ها را در اختیار عموم مردم قرار دهند.

نظر شما