شناسهٔ خبر: 47155 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

برای اولین بار از راه آهن جنوب شرق صورت گرفت:

صادرات خرمای سیستان‌و‌بلوچستان به پاكستان با قطار

ارجونی مدیر كل راه آهن جنوب شرق از توسعه حمل و نقل ریلی بین المللی در این منطقه با پاكستان خبر داد و گفت : برای اولین بار خرمای بلوچستان از طریق راه آهن به پاكستان صادر شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، مجید ارجونی در باره عملكرد راه آهن جنوب شرق كشور و صادرات كالاهای از استان سیستان و بلوچستان افرود: ۳ كالای اصلی استان گندم، نفت و گاز و گاز است و راه آهن وظیفه تامین گندم ، بخشی از نفت وگاز استان و گاز استان را به عهده دارد. 

ارجونی تاكید كرد: گاز و گندم تنها از طریق راه آهن برای این استان حمل می شود و حمل و نقل جاده ای در این زمینه دخالتی ندارد و تنها آنها در حمل نفت و گاز به استان مشاركت می كنند.

مدیر كل راه آهن جنوب شرق با اشاره به اینكه، از طریق راه آهن ارتباطات خوبی با كشور پاكستان داریم، تصریح كرد: بتازگی در این ارتباط بازاریابی های گسترده ای را انجام داده ایم و به این نتیجه رسیده ایم كه خرمای بلوچستان را صادر كنیم.

وی با بیان اینكه اولین بخش این محصول با رایزنی ها انجام شده و برای اولین بار در تاریخ راه آهن به سمت پاكستان ارسال شده است، اظهار داشت: تلاش ما این است كه راه آهن را در این مسیر فعال سازیم.

ارجونی با یادآوری اینكه ایران در گذشته از طریق راه آهن به پاكستان سیمان و گوگرد صادر می كرد گفت : صادرات سیمان به این طریق ادامه دارد اما جابجایی گوگرد به دو شكل صادراتی و ترانزیتی انجام می شود.

وی افزود: ترانزیت این محصول از سمت آسیای میانه بخصوص ازبكستان به كویته پاكستان انجام می شود و در بخش صادراتی نیز ما از خانگیران مشهد گوگرد را به پاكستان می رسانیم. 

مدیر كل راه آهن جنوب شرق با بیان اینكه در حال حاضر در نظر داریم كه انتقال بار میوه را انجام دهیم اظهار داشت: پرتقال را از سمت پاكستان به سمت قرقیزستان می آوریم كه امیدواریم انتقال اولین بخش آن یك ماه دیگر شروع شود. 

ارجونی در ادامه افزود: این اقدام با كانتینر های یخچال دار صورت می گیرد و در بازگشت از پاكستان علاوه بر میوه، برنج پاكستانی نیز وارد استان سیستان و بلوچستان می شود. 

وی در تشریح عملكرد راه آهن جنوب شرق در زمینه افزایش بار گفت: در بخش بارهای بین المللی، اگر بخواهیم واردات بار از پاكستان را با سال گذشته مقایسه كنیم تا تاریخ ۲ آذرماه ، ۷ درصد ، در بخش ورود واگن و ۵ درصد در تناژ رشد داشته ایم. همچنین در صادرات بین الملل، درواگن ۱۲۹ درصد و در تناژبار ۱۱۹ درصد پیشرفت كرده ایم.

ارجونی اضافه كرد : در بخش ترانزیت كه حمل بار از سرخس صورت می گیرد، ۷۶ درصد در واگن، ۷۵ درصد در تناژ افزایش داشته ایم. در ترانزیت نیز از سمت زاهدان به میرجاوه در تعداد واگن ۲۷۸ درصد و در تناژ ۲۵۰ درصد رشد كرده ایم.

مدیر كل راه آهن جنوب شرق با بیان اینكه بطور كلی از ابتدای سال ۹۵ تا ۲۰ آذر ماه سال گذشته ، ۵۲ قطارها در مسیر پاكستان رفت و آمد كرده است، افزود: این درحالی است كه امسال تا ۲۰ آذرماه، ۸۸ قطار در این مسیر سیر كرده كه این حاكی از افزایش ۶۹ درصدی رام قطاراست. 

وی همچنین در خصوص عملكرد راه آهن جنوب شرق در بخش مسافر اظهار داشت: در ۸ ماه سال گذشته ۹۷ هزار و۶۹۴ مسافر را جابجا كرده ایم و كه این رقم در ۸ ماهه امسال به ۱۱۸ هزارو ۸۹۸ مسافر رسیده و نشان از افزایش ۲۲ درصدی آمارها در این بخش دارد.

ارجونی با اشاره به اینكه در بخش داخلی شاهد رشد ۷۹ درصدی رام قطار بوده ایم، تصریح كرد: این به آن معنا است كه در ۸ ماهه سال گذشته ، ۴۶۶ قطار و در ۸ ماهه امسال ، ۸۳۵ قطار در این استان تردد كرده اند.

وی در مورد افزایش تردد در تعداد واگن خودروبر نیز خاطر نشان كرد: در ۸ ماهه ۹۵، ۳۰۹ واگن خودرو بر تردد داشتند كه این آماردر سال جاری به ۳۹۱ واگن خودرو بر رسیده است و از رشد ۲۷ درصدی حكایت دارد.

ارجونی همچنین در مورد تردد واگن های توشه در این مسیر نیز گفت : طی ۸ ماه سال ۹۵ ، تعداد ۸۲ واگن رفت و آمد داشتند كه این تعداد در ۸ ماهه سال ۹۶ به ۱۳۴ واگن و ۶۳ درصد رشد افزایش یافته است.

مدیركل راه آهن جنوب شرق در رابطه با میزان رضایتمندی مسافرین در سال ۹۵ نیز افزود : میزان رضایتمندی مسافران ۶۳.۳ درصد بوده كه امسال به ۷۰.۶ درصد افزایش پیدا كرده كه نشانه رشد ۷.۵ درصدی در این بخش است. 

ارجونی با اشاره به اینكه برنامه ابلاغی شركت راه آهن از راه آهن جنوب شرق خواسته است كه در سال جاری میزان ۱۶۰ هزار و ۶۶۹ تن بار داخلی را حمل كند، تصریح كرد : این درحالی است كه راه آهن جنوب شرق تا ۲۱ آذر امسال ۱۷۸ هزار و ۱۸۳ تن حمل بار داخلی داشته و ۱۱۱ درصد افزایش حمل بار را تجربه كرده است . 

وی افزود : این امر نه تنها به معنای تكمیل برنامه است بلكه نشان می دهد كه این منطقه ۱۱ درصد بالاتر از برنامه ابلاغی راه آهن عمل كرده است.

مدیركل راه آهن جنوب شرق در پایان با بیان اینكه در بخش تن كیلومتر مرزی توانسته ایم تا كنون ۲۶ درصد برنامه را محقق كنیم، گفت : درموضوع بارگیری نیز ۱۰ درصد برنامه را جامه عمل پوشانده ایم كه دلیل این میزان كم ، وجود قراردادهای راه آهن با شركت های حمل و نقل بار است .

وی تصریح كرد: با توجه به نوسانات نرخ ارز و كاهش آن ، برخی از پیمانكاران و تجار از بحث بارگیری صرف نظر و منتظر هستند تا این نوسانات آرام و تعادل به بازار برگردد. با این وجود ما پیگیری های مختلفی را برای بارگیری انجام داده ایم تا سریعتر كارها انجام شود .

نظر شما