شناسهٔ خبر: 47169 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

امام‌جمعه قم:

سهم دستگاه‌های متولی در امر حوادث جاده‌ای مشخص شود

ديدار آیت الله حسینی بوشهری امام‌جمعه محترم قم در دیدار با مدیرکل و کارکنان اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قم ایمنی ملحوظ در خودروهای تولید داخل را نامناسب خواند و بر ضرورت ارتقا سطح آموزش رانندگان تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قم، در نخستین روز از هفته راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مدیرکل، معاونین، روسای ادارات و جمعی از کارکنان اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان با آیت الله حسینی بوشهری امام‌جمعه محترم قم دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدای این نشست صمیمی، ابوالفضل جمالی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قم ضمن ابراز مسرت از توفیق حاصله از این دیدار، در سخنانی به وجه تسمیه این هفته (۲۶ آذر لغایت یکم دی ماه) به نام هفته راهداری و حمل‌ونقل پرداخت و اظهار داشت: تبعیت ولایی خادمان عرصه حمل‌ونقل جاده‌ای در تحقق فرمان امام راحل ره، مبنی بر تخلیه بنادر از تجمیع بار در ۲۶ آذر سال ۶۲، متبلور گردید.

وی در ادامه به شرح اجمالی وظایف ادارات کل راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای پرداخت و تصریح کرد: اولویت نخست راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، تسهیل ترافیک و تأمین ایمنی حداکثری سفرهای برون‌شهری است.

جمالی بیان کرد: با توجه به اقدامات خوبی که طی سال گذشته توسط دستگاه‌های متولی امر جاده‌ای در استان صورت گرفت، در ۸ ماهه نخست امسال در زمینه کاهش حوادث منجر به جرح و فوت، حائز رتبه دوم کشوری شدیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قم در بخشی دیگر از سخنانش به نقش محورهای مواصلاتی استان به عنوان کریدور ارتباطی ۱۷ استان جنوبی و غربی با مرکز کشور اشاره کرد و توضیح داد: طی هشت ماهه نخست امسال افزون برسی میلیون تردد در سطح راه‌های استان ثبت شده که از این میزان بالغ بر ۲۸ میلیون آن، به دلیل خاستگاه مذهبی، سیاسی قم، ورودی به این شهر مقدس بوده‌اند.

جمالی در خصوص اقدامات انجام شده در راستای ارتقا ایمنی محورهای جاده‌ای طی یک سال گذشته نیز به اجرای ده‌ها طرح عمرانی اشاره کرد و گفت: اجرای طرح جایگزینی نیوجرسی‌های مفصلی با گاردریل‌های رفوژ وسط آزادراه قم – تهران و بزرگراه امام علی ع شهر قم، استقرار ده‌ها دوربین نظارتی، کنترلی و افزایش دستگاه‌های تردد شمار جاده‌ای به میزان ۷۲ دستگاه و ...بخشی از اقداماتی است که طی همین مدت به انجام رسیده است.

وی در خاتمه با عنوان اینکه در مناسبت‌های خاص تقویمی، هردو ساعت یک‌بار گزارش ترددات جاده‌ای به مسئولین استانی اطلاع داده می‌شود، تأکید کرد: نصب و استقرار ۴ دستگاه دوربین کنترل سرعت در کمربندی امام علی ع شهر قم موجب کاهش حوادث در این محور ۲۰ کیلومتری به میزان چشمگیری شده است.

در ادامه این نشست آیت الله بوشهری امام‌جمعه محترم قم در سخنانی به نقش کلیدی صنعت حمل‌ونقل در مسائل زیربنایی (اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ...) و مغفول ماندن اهمیت آن در نزد عموم پرداخت و اظهار داشت: نقش خادمان عرصه حمل‌ونقل اعم از رانندگانی که از اقصی نقاط کشور و در شرایط دشوار، اقدام به جابجایی کالا می‌نمایند و راهداران و دیگر مسئولینی که در تأمین ایمنی و جلوگیری از انسداد جاده‌ای مشفقانه به انجام وظیفه می‌پردازند مهم و مرضی درگاه الهی است.

وی در ادامه ضمن قدردانی از اقداماتی که در راستای کاهش حوادث جاده‌ای تاکنون صورت گرفته است آن را ناکافی دانست و بیان کرد: در کشور ما سالانه میزان تلفات جاده‌ای برابر با تعداد کشته‌ها و آسیب دیدگان از سقوط چند فروند هواپیمای مسافری است که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

وی بهره‌مندی از تجارب دیگر کشورها در امر کاهش حوادث جاده‌ای را ضروری خواند و تصریح کرد: باید در حوادث جاده‌ای نقش دستگاه‌های متولی مشخص شود تا هر دستگاهی نسبت به انجام وظایف خود پاسخگو باشد.

آیت الله بوشهری ایمنی خودروهای تولید داخل را نامناسب دانست و تأکید کرد: باید سطح آموزش رانندگان ارتقا یابد تا حوادثی که به دلیل عدم مهارت کافی به وقوع می‌پیوندد به نام دیگر دستگاه‌های متولی تمام نشود.

امام‌جمعه محترم قم در خاتمه انجام مسئولانه وظایف محوله را نوعی عبادت به معنای عام آن برشمرد و بیان کرد: هنر ما باید همین انجام مسئولانه وظایفی باشد که به ما واگذار شده است.

نظر شما