شناسهٔ خبر: 47196 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور استاندار و سرمایه‌گذار چینی صورت گرفت:

امضاء تفاهم‌نامه ساخت آزادراه اهواز- ایذه- اصفهان در اهواز/ آمادگی شرکت چینی برای سرمایه‌گذاری در احداث آزادراه اهواز- ایذه – لردگان - اصفهان

مصاحبه با حضور استاندار خوزستان تفاهم‌نامه ساخت احداث آزادراه اهواز – ایذه – لردگان – اصفهان میان شرکت سرمایه‌گذار چینی و مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان به امضا رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در حاشیه جلسه امضای این تفاهم‌نامه اظهار داشت: با صحبت‌هایی که با وزارت راه و شهرسازی شده، آن‌ها این آمادگی را دارند برای این راه تعاملاتی داشته باشند تا سهم دولت از این میزان نیز بیشتر شود و جذبه برای ورود سرمایه‌گذار در این طرح افزایش یابد.

وی همچنین  افزود: اوایل اردیبهشت ماه با پیگیری‌هایی که استان خوزستان و وزارت راه و شهرسازی انجام داد، با توجه به توجیهات فنی و کارشناسی انجام گرفته ضرورت احداث این آزادراه برای دولت تشریح شد و پس از تأیید وزارت راه و شهرسازی، توانستیم مصوبه‌ای را از دولت پیرامون آزادراه اهواز – ایذه – لردگان - اصفهان دریافت کنیم.

شریعتی تصریح کرد: بر اساس مصوبه‌ای که دولت برای احداث این آزادراه صادر کرده است، دولت ساخت این آزادراه را با مشارکت بخش خصوصی و دولتی تأیید کرد.

استاندار خوزستان عنوان کرد: در این زمینه ابتدا به سراغ بنیاد مسکن رفتیم و جلسات متعددی را با آن‌ها برگزار  و وقت زیادی را برای این کار به همراه معاونان وزیر راه و شهرسازی صرف کردیم اما در نهایت بنیاد مسکن به علت هزینه‌های بالای این پروژه از مشارکت در احداث این جاده انصراف داد.

وی عنوان کرد: در این مدت به دنبال سرمایه‌گذار جدید بودیم. در این زمینه پیشنهادات خود را به یک شرکت چینی ارائه دادیم و آن‌ها برای انجام این کار ابراز تمایل کردند. در این زمینه یک هیئت چینی به صورت مستقیم به خوزستان آمدند و پس از بازدید از طرح به چین باز خواهند گشت.

شریعتی با اشاره به بازدید این هیئت از نزدیک از این پروژه و جلسات کارشناسی با اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان گفت: پس از انجام همه این کارها، شرکت چینی موافقت اولیه خود را برای سرمایه‌گذاری در پروژه احداث آزادراه اهواز – ایذه – لردگان - اصفهان اعلام کردند.

وی بیان کرد: در این زمینه پس از موافقت اولیه این شرکت چینی، تفاهم‌نامه اولیه با این شرکت منعقد شد. این تفاهم‌نامه امروز میان ریس بخش قراردادهای خارجی این شرکت چینی و مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان به امضا رسید.

شریعتی ادامه داد: این شرکت چینی یک شرکت بسیار بزرگ است که بیش از هزار پروژه زیرساختی را در دنیا در حال انجام دارد. چیزی که امروز شاهد آن بودیم یک تفاهم‌نامه است و تا تبدیل آن به توافقنامه و قرارداد راه درازی در پیش است.

استاندار خوزستان اظهار کرد: در این زمینه باید درباره جزییات زیادی بحث شود و هزینه‌های اجرای طرح و برگشت سرمایه سرمایه‌گذار مورد بررسی و بحث قرار گیرد. با رفتن پروسه این کار به سمت جلو، امیدواریم بتوانیم به سوی توافق پیش برویم و خدا کمک کند تا این کار بزرگ را برای استان و کشور از طریق سرمایه‌گذاری انجام دهیم.

وی در خصوص سهم دولت در مشارکت برای پروژه‌های راه گفت: سهم دولت در مشارکت برای پروژه‌های راه حدود ۳۰ درصد  و ۷۰ درصد دیگر بر عهده سرمایه‌گذار است. در این زمینه به علت اینکه مسیر این آزادراه یک مسیر صعب‌العبور است با صحبت‌هایی که با وزارت راه و شهرسازی شده، آن‌ها این آمادگی را دارند تا برای این راه تعاملاتی داشته باشند و سهم دولت از این میزان نیز بیشتر شود تا جذبه برای ورود سرمایه‌گذار در این طرح افزایش یابد.

همچنین علی بحرینی مقدم معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان در این جلسه اظهار کرد: با بازدیدی که شرکت چینی از مناطق مختلف و ظرفیت‌های استان انجام داد، تمایل زیادی برای انجام پروژه‌های مختلف از سوی آن‌ها اعلام شد.

وی افزود: این شرکت چینی در زمینه‌های دیگری از جمله بحث آب و فاضلاب، خاک و پروژه‌های نیروگاهی نیز اعلام آمادگی کرد تا با استان خوزستان وارد مذاکره شود و اطلاعات دقیق‌تری را برای تصمیم‌گیری در خصوص سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها دریافت کنند.

معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان تصریح کرد: این شرکت جز ۱۰۰ شرکت برتر دنیا است و پروژه‌های بسیار بزرگی را به خصوص در حوزه زیرساختی مانند راه اجرایی کرده است. با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان خوزستان است، پروژه احداث آزادراه اهواز – ایذه – شهرکرد، پروژه اولیه این شرکت در استان خوزستان باشد.

بحرینی مقدم عنوان کرد: این شرکت برای آنکه در رتبه‌بندی شرکت‌های جهانی باشد یکسری الزاماتی دارد. در این زمینه این شرکت باید اعتبارات فرهنگی را هزینه کند و اعلام کرده است در صورت ورود به استان خوزستان این اعتبارات خود را به سوی استان بیاورد.

ویدر ادامه  گفت: محلی که این شرکت در کشور چین در آن مستقر است، تشابهاتی زیادی با استان خوزستان دارد و بحث خواهرخواندگی استان آن‌ها با استان خوزستان پیشنهاد قابل‌قبول دیگری از سوی آن‌ها است که باید بر روی آن نیز کار کرد.

معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان در خصوص پروژه اهواز – ایذه – لردگان که این شرکت چینی برای سرمایه‌گذاری در آن اعلام آمادگی کرده است، عنوان کرد: اعضای این شرکت روز گذشته از کلیات طرح بازدید هوایی داشتند اما باید برای پذیرفتن جزییات از سوی این شرکت یکسری هماهنگی‌ها صورت بگیرد.

بحرینی مقدم در پایان گفت: امروز پس از امضای تفاهم‌نامه با این شرکت، جزییات اجرای طرح در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت و سپس در خصوص سایر پروژه‌ها نیز با آن‌ها صحبت‌هایی انجام خواهد شد.

نظر شما