شناسهٔ خبر: 47211 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

محمدزاده در مراسم امضای تفاهم‌نامه ریلی ایران و روسیه اعلام کرد:

سرمایه‌گذاری ۱/۵ میلیارد دلاری سالانه دولت در حوزه توسعه زیرساخت/ ایجاد ظرفیت مناسب برای تامین تجهیزات ریلی کشور در همکاری با روسیه

سعید محمد زاده معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه طی فعالیت دولت یازدهم  توجه بسیار ویژه‌ای به توسعه زیرساخت‌های ریلی در كشور صورت گرفته است گفت: در این دوره شاهد سرمایه‌گذاری دولت به مبلغ یك میلیارد دلار در سال بودیم كه پیش‌بینی می‌شود در ۴ سال پیش رو نیز این سرمایه‌گذاری به مبلغ یك تا ۱.۵ میلیارد دلار به صورت سالانه و مستقیم از طرف دولت انجام پذیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در مراسم امضای تفاهم‌نامه ریلی با مركز صادرات روسیه اظهارداشت: در برنامه ششم توسعه كشور توجه ویژه‌ای به موضوع حمل ونقل ریلی از طرف مقام معظم رهبری، دولت و مجلس محترم صورت گرفته است كه در سیاست‌های این برنامه، حمل ونقل ریلی و ایجاد مزیت رقابتی برای آن، توسعه حمل ونقل ریلی باری، اتصال شبكه ریلی به مراكز بار و توجه ویژه به كریدورهای ترانزیتی كشور به ویژه كریدور شمال به جنوب بسیار تاكید شده است.

محمدزاده با بیان اینكه طی فعالیت دولت یازدهم  توجه بسیار ویژه‌ای به توسعه زیرساخت‌های ریلی در كشور صورت گرفته است نیز گفت: در این دوره شاهد سرمایه‌گذاری دولت به مبلغ یك میلیارد دلار در سال بودیم كه پیش‌بینی می‌شود در ۴ سال پیش رو نیز این سرمایه‌گذاری به مبلغ یك تا ۱.۵ میلیارد دلار به صورت سالانه و مستقیم از طرف دولت انجام پذیرد.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته از طریق تامین مالی خارجی طی دوره گذشته نیز افزود: خوشبختانه مراحل تامین مالی قرارداد برقی‌كردن خط‌ آهن تهران-مشهد روز ۵شنبه هفته گذشته نهایی شده و اعتبار اسنادی آن گشایش یافته است.

این مقام مسئول با اشاره به آغاز رسمی فعالیت‌های اجرایی پروژه مذكور بیان كرد: قطعا باتوجه به تاكیدات برنامه ششم توسعه در افزایش سهم حمل ونقل ریلی باری كشور به ۳۰ درصد و همچنین سهم حمل ونقل ریلی مسافری به ۲۰ درصد، باید به صورت جدی به مساله توسعه ناوگان توجه كنیم.

مدیرعامل شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران جلسه امروز جهت امضای تفاهم‌نامه ریلی را نقطه بسیار مهمی در حوزه توسعه ناوگان دانست و گفت: مبنای اعتباری این قرارداد به میزان ۳ میلیارد یورو بوده كه در قالب آن به كمك سازندگان داخل و مشاركت بخش صنعتی كشور روسیه نسبت به ساخت تجهیزات مورد نیاز برای توسعه حمل ونقل ریلی كشور اقدام خواهد شد.

همچنین محمدزاده در این باره افزود: خرید ۶ هزار دستگاه واگن باری از شركت‌های ایرانی پارس، فولاد درخشان و كوثر با كمك شركت یونایتد واگن یكی از بخش‌های این قرارداد به شمار می‌رود كه تامین مالی آن از سوی خط اعتباری نامبرده (۳میلیارد یورو) صورت خواهد گرفت.

معاون وزیر راه وشهرسازی در خصوص مراحل این قرارداد  ادامه داد: خوشبختانه تمامی مراحل این قرارداد به سرانجام رسیده و نمونه اول آن ساخته شده است كه امید داریم بعد از فعال شدن این خط اعتباری ساخت ۶ هزار واگن مذكور توسط بخش خصوصی كشور آغاز شود.

وی در پایان این قرارداد را ظرفیت مناسبی برای تامین واگن باری و مسافری، لكوموتیو و سایر تجهیزات ریلی در حوزه حمل ونقلی كشور دانست و گفت: تلاش می‌كنیم تا در این مسیر جهت تحقق سیاست‌های برنامه ششم توسعه و اهداف كلان كشور اقدام كرده و به نتیجه مطلوب برسیم.

نظر شما