شناسهٔ خبر: 47225 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

عابدزاده مطرح کرد؛

ایران به تعهدات بین‌المللی در عدم افشای جزئیات قرارداد خرید هواپیما پایبند است/ تشریح ۲ فرصت در بحث فاینانس برای خرید هواپیما

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشور با تاکید بر این مطلب که ایران به تعهدات بین‌المللی در زمینه عدم‌افشای جزییات قرارداد خرید هواپیما پایبند است، گفت: شرکت هواپیمایی بوئینگ و ایرباس اعلام کرده‌اند که آمادگی دارند تا تعدادی از هواپیماهای ایران ایر را فاینانس کنند و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در حال رایزنی با آنها است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی عابدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشور در حاشیه دومین نمایشگاه حمل ونقل و صنایع وابسته  مصلی تهران در پاسخ به این پرسش که گفته می شود شایعه شده قرار است، جزئیات قراردادهای بویینگ با ایران از سوی آمریکا منتشر شود، گفت: در عرف بین‌المللی اینگونه است که اگر قبل از خرید هواپیما، پیش از آنکه خریدار و فروشنده وارد شوند یک قرارداد یا تفاهم‌نامه‌ای با یکدیگر به امضا می‌رسانند و بر اساس آن هیچکدام از آنها اجازه ندارند تا محتوای قرارداد را افشا کنند. مطمئنا این موضوع باید از سوی فروشنده (آمریکا) و ایران (خریدار) مورد توجه قرار گیرد.

عابدزاده ادامه داد: ما در ایران به این موضوع پایبند بوده و تحت هیچ شرایطی حاضر نیستیم تا محتویات قرارداد را افشا کنیم. چنانچه فروشنده به چنین کاری اقدام ورزد خود باید پاسخگو باشد. ایران به هیچ‌عنوان خلاف تعهدات بین‌المللی عمل نخواهد کرد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور افزود: در خصوص ورود هواپیماهای جدید به کشور امیدوار هستیم تا پایان سال حدود ۸ تا ۹ فروند هواپیمای جدید وارد کشور شود تا بتوانیم خدمات‌رسانی مناسبی داشته باشیم.  

این مقام مسئول صنعت هوانوردی کشور در خصوص تاسیس شرکت‌های جدید نیز اظهارداشت: ظرف یکسال طی شده برای ۸ شرکت جدید مجوز فعالیت صادر کرده‌ایم که همه آنها خصوصی هستند و امیدواریم ظرف یک تا دو ماه آینده هشت شرکت متقاضی و دریافت کننده مجوز، فعالیت خود را رسما آغاز کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که جذب فایناس در چه مرحله‌ای قرار دارد نیز گفت : در بحث فاینانس برای خریدار ایرانی دو فرصت فراهم شده؛ نخست خود فروشنده است که خود فاینانس می‌کند و در حال حاضر، در مورد شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) هم شرکت هواپیمایی بوئینگ، هم ایرباس اعلام کرده‌اند که آماده هستند تا تعدادی از هواپیماهای ایران ایر را فاینانس کنند که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در حال رایزنی با آنها است.

همچنین عابدزاده ادامه داد: خریداران ایرانی فرصت دیگری نیز دارند و آن این است که به بازارهای بین‌المللی بروند. اگرچه شرایط بسیار پیچیده است اما در حال مذاکره هستند و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه فعالیت مناسبی دارد. شرکت‌های هواپیمایی دیگر نیز همانطور که بنده شاهد هستم از طریق بانک‌های ایران در حال فاینانس هستند که اگرچه رقم آن بالا نیست اما به منظور حمایت از منابع داخلی اینکار را انجام می‌دهند.

وی در پایان  یادآورد شد: موضوع  استفاده از منابعی که شرکت‌های سازنده در اختیار هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران می‌گذارند در زمان نزدیک عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

نظر شما