شناسهٔ خبر: 47262 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

خادمی در نشست خبری مطرح کرد:

کاهش ۴۹ درصدی بودجه شرکت ساخت و توسعه/ پیشرفت فیزیکی ۸۸ درصدی قطعه یک آزادراه تهران- شمال

خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی از کاهش ۴۹ درصدی ردیف اعتباری شرکت ساخت و توسعه در لایحه بودجه سال ۹۷ خبر داد و گفت: علت این اقدام سازمان برنامه و بودجه استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و سایر منابع مانند فاینانس بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خیرالله خادمی در نشست خبری که در محل برگزاری نمایشگاه حمل‌ونقل در مصلی تهران برگزار شد با اشاره به فعالیت‌ها و اقدامات انجام‌شده در حوزه زیرساخت حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای اظهار داشت: ۴۱ هزار کیلومتر انواع ریل و جاده در تعهدات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل بوده که ۱۶ هزار کیلومتر آن عملیات اجرایی آن تکمیل شده است و مابقی یا در دست اجرا و یا شروع نشده است.

وی در ادامه  افزود: مجموع قرارداد‌های بخش ریلی ۳۴۱۰ کیلومتر است که نزدیک به ۵ هزار کیلومتر در دست مطالعه قرار دارد و در صورت تأمین عملیات اجرایی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. همچنین ۳۹۰۰ کیلومتر در بخش آزادراهی جزو تعهدات شرکت ساخت و توسعه است ۱۱۳۰ کیلومتر در دست اجرا و مابقی در دست مطالعه قرار دارد.

همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش تمایل برای سرمایه‌گذاری در آزادراه‌ها اظهار داشت: انتظار می‌رود سال های آینده شاهد تحرکات بهتری  در بخش آزادراهی داشته باشیم. همچنین در بخش راه‌های اصلی و بزرگراهی قرارداد ۷۷۵۰ کیلومتر منعقد شده است که بخشی از آن توسط شرکت ساخت و توسعه و بخشی دیگر نیز از سوی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها در دست انجام است.

خادمی با اشاره به قرارداد ساخت ۳۰۰۰ کیلومتر راه روستایی و تعهد ساخت ۱۰۰۰ کیلومتر برای سال ۹۶ گفت: توسعه راه‌های روستایی در دست شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل قرار دارد؛ اما ساخت راه‌های روستایی در دو بخش و ابتدا از سوی ادارات کل راه و شهرسازی و بخش دیگر از اعتبارات آن از سوی شرکت ساخت و توسعه ابلاغ می‌شود اما اجرای آن از سوی ادارات کل استانی انجام می‌شود.

همچنین مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه خاطرنشان کرد: درمجموع نزدیک به ۱۴۲ هزار میلیارد تومان برای اتمام عملیات اعتبار نیاز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به متوسط پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصدی پروژه‌های اقتصاد مقاومتی نیز اظهار داشت: در این بخش برای سال جاری ۲۶۰۳ کیلومتر تعهد شرکت ساخت و توسعه بود که ۵۱۶ کیلومتر آن در بخش توسعه ریلی و اتصال ۵ مرکز استان به شبکه راه‌آهن کشور، ۲۳۷ کیلومتر آزادراه که امیدواریم بخش‌های اولیه در سال ۹۶ تحویل داده شود و الباقی تا میانه‌سال ۹۷ در دست بهره‌برداری قرار گیرد. همچنین از ۸۵۰ کیلومتر تعهد ما برای تحویل بزرگراه و راه اصلی به‌طور حتم تا پایان سال آماده تحویل می‌شود.

خادمی در پاسخ به سؤال خبرنگاران و در خصوص کاهش ۴۹ درصدی کاهش ردیف اعتباری بودجه شرکت ساخت و توسعه در بودجه سال ۹۷ گفت: علت این تصمیم سازمان برنامه‌ و بودجه مبنی بر توسعه زمینه استفاده از پتانسیل بخش خصوصی و نیز استفاده از سایر منابع مانند فاینانس است.

وی در ادامه افزود: در سایر منابع در قالب جدول شماره ۱۹ بخشی از اعتبارات جبران شده است که در صورت تخصیص آن‌ها کاهش اعتباری نسبت به گذشته شاهد نخواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص آزادراه تهران-شمال نیز گفت: تمام تلاش‌ها برای تکمیل قطعه یک این آزادراه در راستای زمان‌بندی برنامه‌ در حال انجام است اما پیشرفت فیزیکی پروژه به ۸۸ درصد رسیده است که مقدار باقیمانده برای بهره‌برداری لازم نیست.

خیرالله خادمی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه های ریلی اقتصاد مقاومتی بیان داشت: اتصال ریلی ۵ استان برقرار خواهد شد اما پس از تکمیل ریل گذاری زمانی برای ایجاد ایمنی و فرصتی برای انتقال به شرکت راه‌آهن و استقرار نیروی انسانی روی آن ممکن است چند ماهی اختلاف به وجود آید.

وی افزود: به طور مثال ریل در ۱۲ مرداد به کرمانشاه رسید اما رلواژ در ۱۴ آذرماه تمام شد و چند اقدام دیگر تا زمان بهره برداری مانده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص زمان تکمیل آزادراه تهران- شمال نیز گفت: ممکن است تاخیر چند ماهه ای صورت بگیرد. زیرا عملیات عمرانی  که الان انجام می شود بسیار نادر و در حجم بسیار بزرگی در حال اجرا است و در حالی که فعالیت در حجم بسیار بالایی انجام می شود ما به زمان بندی نمی رسیم. درحالی که ۳۴۰۰ نفر در حال کار کردن بر سر این پروژه هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد تا با یکي دوماه آينده به برنامه سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان برای تکمیل قطعه یک آزادراه تهران- شمال برسیم.

خادمی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اختلاف نظر وزارت راه و شهرسازی با بنیاد مستضعفان بر سر آزادراه تهران– شمال گفت: همیشه در درصد‌ها اختلاف نظری وجود دارد و ما کمی جلوتر هستیم اما با شروع قطعه دو و سرمایه گذاری بیشتر بنیاد امیدواریم این اختلاف برطرف شود.

وی تصریح کرد: البته ادعای دوستان این است كه آنها به اندازه ما آورده داشته اند اما باید حسابرسی انجام شود زیرا حساب‌های دو طرف مختلف است. به طوری که بعضی از پرداختی ها از ساخت و بعضی دیگر املاکی بوده که در گذشته واگذار شده که در نتیجه برگزاری جلسه ای در سازمان برنامه و بودجه  قرار شد حسابرسی انجام شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به ارزیابی زیست محیطی آزادراه تهران- شمال و اینکه آیا مجوز دارد یا خیر نیز گفت: تمام پروژه هایی که در ردیف بودجه قرار گرفتند آنهایی که قبل از  سال ۸۸ بوده با قرار گرفتن در ردیف‌های برنامه و بودجه و مصوب شدن آن به منزله تایید زیست محیطی آن مسیر است.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «برای تایید لازم است اول مطالعات ارزیابی فنی-اقتصادی-محیطی بر روی مسیر انجام شود تا بعد در ردیف بودجه قرار گیرد» تاکید کرد: در سال ۸۹ دولت مصوبه ای داد که نحوه عبور از محیط زیست پروژه های جدید طراحی شود یعنی در صورت وارد کردن خسارت به محیط زیست نحوه جبران آن نیز دیده شود اما جلوگیری از پروژه هایی که در ردیف بودجه است امکان پذیر نیست فقط ممکن است مسیر یا نوع عملیات عوض شود.

نظر شما