شناسهٔ خبر: 47267 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

عشایری خبر داد:

ابلاغ ضوابط معماری راه از سوی وزیر راه و شهرسازی/ شرکت ساخت متولی طرح معماری راه آزادراه تهران- شمال

هوشنگ عشایری رئیس کارگروه منظر و معماری راه از ابلاغ ضوابط معماری راه از سوی وزیر راه و شهرسازی در هفته جاری خبر داد و گفت: با ابلاغ این ضوابط، مهندسان مشاور ملزم به رعایت این ضوابط در زمان طراحی هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هوشنگ عشایری سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در نشست خبری امروز که در محل برگزاری دومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته در مصلی تهران برگزار شد ضمن تشریح اهمیت کیفیت زندگی و اهمیت مفاهیم حمل ونقل و شهرسازی در کنار یکدیگر از تصویب ضوابط معماری راه در شورای عالی فنی و امور زیربنایی حمل و نقل کشور در روز گذشته خبر داد و گفت: پس از یک سال و نیم تلاش بی وقفه و چشم‌گیر همکاران ما در مجموعه وزارت راه و شهرسازی به ویژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل این اقدام در روز گذشته به سر انجام رسید و طی هفته جاری از سوی وزیر راه و شهرسازی به تمام مهندسان مشاور ابلاغ خواهد شد. 

رئیس کارگروه منظر و معماری راه در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر محورهای مورد نظر برای اجرای پروژه های معماری راه اظهار داشت: مبنای تدوین این ضوابط مبتنی بر مطالعات انجام شده  از سوی دانشگاه شهید بهشتی به عنوان مشاور طرح در محور تهران-دیزین و آزادراه تهران-قم حد فاصل عوارضی تا فرودگاه امام خمینی (ره) به طول ۳۰ کیلومتر است.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران افزود: در کنار این دو پروژه، طرح معماری راه آزادراه تهران- شمال در دستور کار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل قرار دارد.

عشایری با بیان اینکه « نکته مهم تدوین ضوابط مبتنی برمطالعات است» گفت: معماری راه محور تهران- دیزین نمونه شاخص آن محسوب می‌شود زیرا  ۶ شهر از طریق این محور با هم ارتباط دارند و این همان مساله بهم پیوسته است و محور دیزین یکی از محورهایی بود که ثابت کرد مفهوم ناگسستنی راه و شهرسازی را ثابت کرد.

وی در ادامه بیان داشت: از زمانی که حضرت آدم و هوا به دنیا آمدند و ساختگاه اصلی انسان‌ها شکل گرفت تا به الآن آنچه اهمیت ویژه‌ای داشته و قابلیت زندگی را برای انسان‌ها تعریف و معنی کرده درواقع کیفیت زندگی است و هرروز انسان‌ها سعی کرده‌اند کیفیت زندگی را ارتقا دهند.

عشایری افزود: وقتی مفهوم liveability یا کیفیت زندگی مطرح می‌شود مستقیماً منوط به ارتباط است؛ بنابراین اینجا موبیلیتی به کیفیت زندگی متصل می‌شود. لذا نیاز به ارتباط حمل‌ونقلی از زمان شروع زندگی باید موردتوجه قرار گیرد.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران بابیان اینکه این دو مفهوم از هم غیرقابل انفکاک هستند، گفت؛ در مفهوم شهرسازی سعی می‌شود شهر مبتنی بر این موضوع طراحی و برنامه‌ریزی شود. لذا لاجرم و بدون درنگ، مستقیم و ناخودآگاهانه باید مفهوم ارتباطات در راستای برنامه‌ریزی، طرح‌ریزی و شهرسازی لحاظ شود.

عشایری در ادامه بیان داشت: آنجا بود که احساس نیاز شهرسازی و حمل‌و‌نقل به هم‌معنا دار می‌شود و بنابراین وقتی در حوزه تولید و توسعه راه به مفهوم راه در تمام شقوق حمل‌ونقل در بستر زمین نگاه می‌کنیم، نقیصه‌ای وجود داشت به این مفهوم که آیا کاربران راه به تبیین و نگهداری راه‌ها توجه می‌کنند؟

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به تجربه خود در حوزه مدیریت ادارات کل راه و ترابری خاطرنشان کرد: در زمان مدیریت در ادارات راه و ترابری سعی می‌کردیم با ایجاد کمربندی از شهر‌ها فرار کنیم درحالی‌که با احداث کمربندی مردم ساکن در شهر را نظر کیفیت زندگی مورد آزار از قرار دادیم.

وی با اشاره به سرفصل تحقیقات بر روی مفهوم معماری راه گفت: آیا در انتخاب مسیر، آبادی‌هایی با تعداد سکنه بسیار پایین باید متأثر در طراحی ما باشد یا نباشد؟ آیا راه به مفهوم هویت اصلی ارتباط تاریخی ایرانی باید مدنظر قرار بگیرد یا خیر؟ آیا در مفهوم بستر راه باید به آیین‌نامه‌ها و ضوابط مهندسی راه توجه شود، یا به عناصر طبیعی موجود در راه که هویت اصلی این مسیر را نشان می‌دهد؟  آنچه به‌عنوان عناصر موجود در بستر راه به مفهوم ابنیه‌ی ارزشمند تاریخی موجود که نشان از هویت ترانزیتی و حمل‌ونقلی ایران به آن توجه می‌شود؟

عشایری تأکید کرد: اگر کاروان‌سرای بین‌راهی که ترد شده یا وقتی مجتمع خدماتی بین‌راهی تعریف می‌کنیم، یا اگر پل با قدمتی به جهت ارتقا سطح سرویس مورد عملیات عمرانی قرار می‌گیرد باید با همان سبک سنتی آن تعریض کنیم یا سبک‌های امروزی؟

رئیس کارگروه معماری راه بابیان اینکه «مفهوم معماری راه توجه به مفهوم هویت معماری ابنیه فنی و سازه‌های موجود در راه است» گفت: خروجی تمام این تحقیقات، ضابطه‌ای بود که روز گذشته به تصویب شورای عالی فنی و امور زیربنایی حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی رسید.

نظر شما