شناسهٔ خبر: 47273 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

طاهرخانی مطرح كرد:

تشريح آخرين وضعيت ساخت آزادراه‌های چند شهر جديد كشور/ تایید فاینانس ۱۸۶ میلیون یورویی راه‌آهن حومه‌ای برقی مشهد-گلبهار/ شهرجديد هشتگرد را به جایگاه اصلی‌اش باز‌می‌گردانيم

حبیب اله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: آزادراه تبریز- سهند با همکاری شرکت ساخت و توسعه در دستور اجرا قرار دارد و ظرف ۱۸ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و شهر سهند در جهت پاسخگویی به کلان‌شهر تبریز تجهیز خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حبیب‌الله طاهرخانی در نشست خبری اظهار داشت: سیاست شهرهای جدید در ابتدا با هدف تراکم زدایی و تمرکززدایی از کلان‌شهرها به‌عنوان یک سیاست اصولی انتخاب شد تا فرصتی در اختیار کلان‌شهرها قرار دهد که امکان ارتقا کیفیت زندگی را فراهم کند.

وی افزود: توفیق یا عدم توفیق این سیاست در تمام جهان به سیستم حمل‌ونقل مناسب وابسته بوده است. ارتباطات یکی از وجوه اصلی مناطق کلان‌شهری است که شدت ارتباط حومه و شهر مادر حدود مناطق کلان‌شهری را مشخص می‌کند.

طاهر خانی بیان داشت: با مشاهده ترافیک محور تهران- کرج- قزوین شاهد کاهش ترافیک بعد از منطقه هشتگرد هستیم. همچنین در جنوب تهران بعد از پرند تصویری مشابه مشهود است و این مسئله در شرق تهران بعد از پردیس و بومهن نمود پیدا می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به الحاق حوزه راه و شهرسازی در قالب وزارتخانه گفت: شرکت عمران شهرهای جدید یکی از بهره‌مندان این الحاق بوده که توانسته وحدت سیاست‌گذاری در حوزه راه و شهرسازی بهره‌مند شود.

وی به تشریح سه وجه موردنظر شرکت عمران شهرهای جدید در حوزه حمل‌ونقل گفت: یکی از موارد توسعه حمل‌ونقل از طریق آزادراه‌ها است که درگذشته با آزادراه تهران- پردیس به آن ورود پیداکرده اما الآن آزادراه تبریز- سهند با همکاری شرکت ساخت و توسعه در دستور اجرا قرار دارد و ظرف ۱۸ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و شهر سهند در جهت پاسخگویی به کلان‌شهر تبریز تجهیز خواهد کرد.

طاهرخانی افزود: تلاش می‌کنیم شهرهای جدید در زمان بررسی طرح‌های آزادراهی شرکت ساخت و توسعه موردتوجه قرار گیرد که نمونه آن آزادراه کنارگذر غربی اصفهان است. به‌طوری‌که مسیر قبلی از شهر مجلسی عبور نمی‌کرد اما با مشارکت در این آزادراه شهر جدید مجلسی احیا می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره فعالیت‌های این شرکت در حوزه آزادراهی بیان داشت: در اجرای آزادراه آبیک- چرمشهر که از کنار پرند می‌گذرد. در حال انجام رایزنی‌های موردنیاز هستم زیرا این آزادراه دسترسی‌های پرند را کامل خواهد کرد. همچنین آزادراه مشهد-گل‌بهار-چناران از حریم گل‌بهار عبور می‌کند که کلنگ آن امسال به زمین خورد و در آینده شهر جدید گل‌بهار مؤثر باشد.

وی بابیان اینکه اختلال در حوزه حمل‌ونقل کارکرد شهرهای جدید را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت: به‌طور مثال شهر هشتگرد در دهه گذشته جاذب جمعیت بود اما اختلال در حمل‌ونقل بین تهران و غرب که در حوزه آزادراهی اتفاق افتاده و سیستم ریلی جایگزین آن نيز وجود نداشت لذا باعث شد هشتگرد جزو شهرهایی باشد که با کمترین اقبال‌ها مواجه شود. ازاین‌رو طرح‌هایی مدنظر قرار دارد تا هشتگرد را به جایگاه اصلی خود بازگرداند.

طاهر خانی با اشاره به فعالیت‌های شرکت عمران شهرهای جدید در حوزه ریلی و قطار برقی حومه‌ای اظهار داشت: چهار پروژه اصلی در دستور کار داریم. پروژه کرج- هشتگرد در مراحل انتهایی کار قرار دارد و امیدواریم اوایل سال آینده بتوانیم این پروژه را آماده افتتاح کنیم؛ زیرا می‌تواند کمک شایانی به حمل‌ونقل انبوه مسافر بین کرج- هشتگرد و هشتگرد تهران کند تا هشتگرد به جایگاه واقعی خود بازگردد.

وی افزود؛ بخش سیویل پروژه اصفهان-بهارستان به اتمام رسیده است و قرارداد ریل‌گذاری منعقد شده و هم‌اکنون در دست اجرا قرار دارد. عملیات ساخت سه ایستگاه در مسیر این راه‌آهن به‌زودی شروع خواهد شد و هم‌اکنون در مرحله فراخان جذب شریک برای انجام کار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه قطار برقی حومه‌ای فولادشهر- اصفهان نیز گفت: مطالعات تطبیقی در دست انجام است

طاهرخانی ادامه داد: آزادسازی این مسیر ۴۰ کیلومتری پروژه راه‌آهن حومه‌ای برقی مشهد- گل‌بهار انجام‌شده است و فاینانس ۱۸۶ میلیون یورویی به تائید شورای اقتصاد رسیده که در مرحله اول عملیاتی شدن قرار دارد. همچنین پیمانکار این پروژه مشخص شده است و با اجرایی شدن فاینانس این خط آهن سرعت خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره قطار حومه‌ای پرند خاطرنشان کرد: متولی این خط حومه‌ای از فرودگاه امام تا پرند دستگاه شهرداری تهران است اما در اولویت‌های این نهاد قرار ندارد درحالی‌که زیرسازی خط پرند انجام‌شده است و ایستگاه پرند در مرحله پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد است. ازاین‌رو سیگنالینگ نیز باید از سوی شهرداری موردنظر قرار گیرد.

طاهرخانی با اشاره به همکاری این شرکت با شرکت راه‌آهن یادآور شد: توافق‌نامه دوخطه کردن خط آهن تهران- پرند با مشارکت راه‌آهن و شرکت عمران در حال انجام است و مقرر شده است ۱۳۵ میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت عمران به اجرای پروژه کمک شود.

وی افزود: حدود ۱۱ رام قطار در صبح و ۱۱ رام قطار در بعدازظهر، شهروندان را از پرند به تهران و برعکس جابجا می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی از رایزنی برای توافق برای اجرای راه‌آهن تهران- اندیشه با شهرداری‌های مسیر و شرکت راه‌آهن خبر داد و گفت: همچنین یکسری طرح‌ها در حال اجرا منتظر تأمین اعتبار هستند. پروژه تبریز-سهند، تهران-پردیس و شیراز-صدار جزو پروژه‌های اولویت‌دار ما هستند که پیش‌نویس بودجه بود اما به حوزه واگذاری‌ها منتقل شد و هم‌اکنون منتظر مشخص شدن رویکرد سازمان برنامه‌وبودجه هستیم.

معاون وزیر راه و شهراسازی در پایان اظهار کرد: وجه آخر که مدنظر وزیر محترم راه و شهرسازی است، توسعه شهرها ازنظر ايجاد فرصت براي توسعه حمل‌ونقل است كه در دست بررسی قرار داده‌ایم. حتی در این دوره محل ایستگاه‌های قطار برقی حومه‌ای را موردبازنگری قرار داده‌ایم. ازجمله در بهارستان. گل‌بهار، ایستگاه‌ها در جایی مستقر بشوند که محل تمرکز جمعیت شهرها باشد به‌جایی که در برون شهرها مستقر باشند. همچنین شهرها از جهت طراحی و توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی مورد بازنگری قرار می‌دهیم و پرند شهر جدیدی است كه پایلوت این کار است. مطالعات در حال انجام است. طرح‌های چندگانه‌ای که داریم اجرا می‌کنیم. محل استقرار ایستگاه‌ها به‌گونه‌ای باشد که در مراکز اصلی جذب سفر مستقر شود و به‌نوعی بتواند بیشترین خدمات را داشته باشد.

نظر شما