شناسهٔ خبر: 47275 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

اخلاقی مطرح کرد؛

تحویل ۱۰۵ هزار واحد مسکن مهر به مردم در آذربایجان شرقی/ تعیین سه نقطه برای شهرک‌های لجستیک تبریز/ راه اندازی دفتر شمال غرب مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در تبریز

توحید اخلاقی مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی با اشاره به تحویل ۱۰۵ هزار واحد مسکن مهر به مردم گفت: دفتر مرکز تحقیقات شمال غرب کشور در تبریز راه اندازی شده و ما در گام اول پهنه بندی گسل شمال تبریز را دنبال و ضوابط و مقررات شهرسازی را با توجه به وجود این گسل‌ها تدوین کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، توحید اخلاقی مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی در نشست خبری که در محل برگزاری نمایشگاه حمل‌ونقل در مصلی تهران برگزار شد، با تبریک هفته حمل و نقل و راهداری به تلاشگران این عرصه اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی از نظر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی، صنعتی، تجاری و علمی یکی از استان‌های مهم کشور است و به طور ویژه از نظر جغرافیایی و همجواری با کشور‌های همسایه، نقش بسیار مهمی را در تبادلات بین المللی ایفا می‌کند که به همین جهت پروژه‌های بسیار مهمی در حوزه حمل و نقل شامل آزادراه، حمل و نقل ریلی و بزرگراه در این استان در دست مطالعه و در حال اجرا است. 

وی همچنین گفت: برای تکمیل کریدور شمال- جنوب کشور و اتصال آن به کریدور‌های بین المللی پروژه‌های قابل سرمایه گذاری و دارای توجیه اقتصادی در استان تعریف شده که سرمایه گذاران می‌توانند در آن‌ها مشارکت کنند. 

در ادامه مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی اظهارداشت: تبریزدر سال ۲۰۱۸  به عنوان پایتخت گردشگری کشور‌های اسلامی انتخاب شد که ارگان‌های مختلف محلی و ملی در این رابطه برنامه‌های خوبی را برای جذب گردشگران خارجی و پروژه‌های سرمایه گذاری برای جذب گردشگران و معرفی پتانسیل‌های استان، در حوزه‌های شهری و استانی تدارک دیدند که تعدادی از پروژه‌های حمل و نقل نیز در این زمینه به عنوان پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و تبریز ۲۰۱۸ در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم با حمایت‌هایی که مسئولان وزارت راه و شهرسازی از پروژه‌ها می‌کنند، بتوانیم در راستای توسعه و پیشرفت استان گام‌های خوبی برداریم. 

وی در خصوص  طرح‌های جامع و تفصیلی که یکی از حوزه‌های ماموریتی وزارت راه و شهرسازی است، گفت: از ابتدای دولت یازدهم محور اصلی تهیه این طرح‌ها، ارتقای کیفیت زندگی قرار گرفته و در طرح جامع تبریز نیز که مراحل پایانی را طی می‌کند، وزیر راه و شهرسازی ارتقای کیفیت زندگی کلانشهر تبریز را شعار این طرح جامع قرار داد. 

در ادامه اخلاقی تصریح کرد: تامین سرانه‌های مختلف زیست شهری جزء برنامه‌های محوری ما است و در ۴ سال گذشته اکثر طرح‌های جامع تفصیلی شهر‌ها را به اتمام رساندیم یا در مرحله اتمام قرار دارد و بازنگری آن‌ها را انجام داده که در تمام آنها، ارتقای کیفیت زندگی در تمام طرح‌های توسعه شهری مدنظر قرار گرفته است. 

وی با بیان اینکه پروژه مسکن مهر در استان آذربایجان شرقی ۱۲۰ هزار واحد است، تصریح کرد: تاکنون بیش از ۱۰۵ هزار واحد از این تعداد افتتاح شده که امیدواریم تا پایان سال اکثر آن‌ها را به جز موارد جزئی که متولی آن‌ها شرکت‌های تعاونی هستند و مشکلات آن‌ها به اختلافات هیئت مدیره و مدیریت پروژه‌ها مربوط می‌شود، به اتمام برسد. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی با اشاره به افتتاح دفتر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی شمال غرب کشور برای ۵ استان این منطقه گفت: ماموریت‌های خیلی خوبی برای این دفتر در رابطه با تبریز و گسل شمال آن تعریف شده و با توجه به اینکه گسل تبریز دومین گسل فعال کشور بعد از تهران است، در طول سال ۹۶ بررسی گسل شمال تبریز توسط متخصصان فنی، کارشناسان خبره، مراکز دانشگاهی با الگوگیری از بررسی گسل تهران انجام  و در حال اتمام است.  

وی همچنین با اشاره به زلزله کرمانشاه و مشکلات مردم این منطقه اظهار کرد: کشور ما زلزله خیز است و باید درباره مقاوم‌سازی سازه ها، در ارتباط با افزایش کیفیت و نظارت بر ساخت و ساز‌های خود، ارتقای کیفیت مصالح ساختمانی گام‌های موثری برداریم. 

اخلاقی تصریح کرد: هر چند در سال‌های بعداز انقلاب پیشرفت‌های خوبی اتفاق افتاده ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و باید تمام هم و غم خود را روی این نکته متمرکز کنیم، زیرا در معرض بلایای طبیعی زیادی مانند زلزله قرار داریم. 

وی با بیان اینکه گسل شمال تبریز یکی از گسل‌های فعال این شهر است، ادامه داد: ما در گام اول پهنه بندی گسل شمال تبریز را دنبال می‌کنیم و باید ضوابط و مقررات شهرسازی را با توجه به وجود این گسل‌ها تدوین کنیم که چه ساختمان‌هایی باید در پهنه‌های گسلی ساخته و چه ساختمان‌هایی نباید ساخته شود، ساختمان‌های موجود چگونه مقاوم سازی شود و چه ساختمان‌های باید با توجه به اهمیت ساختمان‌ها انتقال داده شده و این گام بسیار خوبی است که توسط شورای عالی شهرسازی و معماری بر عهده ما گذاشته شده است. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی با اعلام اینکه در بین ۵ کلانشهر کشور تبریز از پیشرفت خیلی خوبی در این زمینه برخوردار است، بیان کرد: در همین ارتباط جابجایی و انتقال سه هزار خانوار حاشیه‌نشین در پهنه گسلی شمال تبریز  در دستور کار قرار دارد و در حال ساماندهی و انتقال ساکنان آن‌ها به خانه‌های جدید که توسط شهرداری تبریز، با مشارکت اداره کل راه وشهرسازی و انبوه سازان ساخته شده، هستیم.

وی همچنین افزود: برای صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی تسهیلاتی فراهم شده و سه هزار خانوار در دستور کار جابجایی قرار دارد که تاکنون ۲۰۰ خانوار جابجا شده و ۶۰۰ خانه در دست ساخت است که جابجایی آن‌ها انجام خواهد شد.

اخلاقی در خصوص  پروژه‌های دیگر مشارکتی در حوزه‌های دیگر راه و شهرسازی گفت: پروژه‌های مشارکتی زیادی تعریف شدند که تعدای از آن‌ها به سامان رسیده و پروژه برج تجارت جهانی با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و آخرین تکنولوژی جذب انرژی زلزله ساخته شده و در شرف افتتاح است.

وی درباره بافت قدیمی شهر تبریز نیز بیان کرد: پروژه‌هایی مانند میدان شهید بهشتی و میدان فرش تبریز که یکی از شاهکار‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده است، در طرح بهسازی قرار دارند و میدان فرش تبریز، میدان بسیار جذاب و دیدنی است که در وسط آن فرش بزرگی با الگوی فرش‌های تبریز آماده شده است که ارزش بازدید را دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی افزود: بهسازی بافت قدیمی اطراف مسجد کبود تبریز، میدان صاحب الامر و بازار جهانی شهر تبریز نیز از دیگر پروژه‌های بهسازی و عمران شهری است که بخش اعظم آن با مشارکت شرکت عمران و بهسازی انجام شده و بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به پایلوت قرار دادن تبریز توسط وزیر راه و شهرسازی برای ساخت شهرک‌های لجستیک در فاصله ۳۰ تا ۴۵ کیلومتری شهر تصریح کرد: برای این منظور ۳ نقطه میدان‌های خروجی تبریز تعریف شده تا شهرک‌های لجستیک با تمام امکانات حمل انواع بار در آن‌ها ساخته شود که تمام از سرمایه گذاران دعوت می‌شود تا در این طرح سرمایه گذاری کنند.

نظر شما