شناسهٔ خبر: 47300 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی:

راهداری خراسان رضوی نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال است/ متاسفانه میزان تخصیص بودجه بسیار کم است

ابراهیم نصری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: راهداری استان برای انجام وظایف خود به شکل مطلوب، نیاز به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی، ابراهیم نصری در مراسم گرامیداشت هفته حمل ونقل، رانندگان و راهداری در مشهد افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۱۷۸ میلیارد تومان منابع به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی ابلاغ شده است که ۵۶ میلیارد تومان آن استانی بوده است که در زمینه میزان ابلاغ بودجه های استانی و ملی رتبه اول را داریم؛ اما میزان تخصیص بسیار کم است.

وی خواستار توجه ویژه دولت و مجلس به راهداری شد و ادامه داد: راهداری استان برای انجام وظایف خود به شکل مطلوب، نیاز به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی با اشاره به وجود ۲۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه در استان خراسان رضوی که این استان را از این حیث در جایگاه دوم کشور قرار داده است، افزود: سالانه ۲۹ میلیون نفر وارد استان خراسان رضوی می شوند که ۶۰ درصد آنان از طریق جاده به این استان سفر می کنند.

وی ادامه داد: ۴۰ درصد رویه آسفالت جاده های استان مشکل دارد که باید بتوانیم طی نهضتی این عقب ماندگی را جبران کنیم.

نصری خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۷۵۰ کیلومتر از جاده های استان روکش شده است و به این منظور ۲۱ هزار تن قیر وارد استان شده است.

وی با تاکید بر ضرورت نوسازی ناوگان راهداری استان، اظهار داشت: این ناوگان در زمان بحران هایی همچون زمین لرزه باید به کمک مردم رود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی افزود: نوسازی ناوگان راهداری در سراسر کشور همچنین موجب تثبیت و ايجاد  حدود ۱۰ هزار شغل در کارخانجات تولید ماشین آلات راهداری و تجهيزات و ابنيه می شود.

وی ادامه داد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در نظر دارد در صورت تامين تا پایان برنامه ششم توسعه، سه هزار وسیله نقلیه راهداری را نوسازی کند.

نصری در ادامه خواستار هماهنگ عمل کردن دستگاه های مستقر در پایانه های مرزی به منظور جلوگیری از بروز مشکل برای صادركنندگان و رانندگان ترانزيت شد.

وی همچنین بر تسهیل شرایط برای سرمایه گذاران تاکید کرد و گفت: متاسفانه آن طور که باید از سرمایه گذاران حمایت نمی شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی ضمن تشكر از  دستور استاندار محترم برای تشکیل کمیته هایی به منظور حل مسائل حوزه حمل و نقل جاده ای استان، افزود: تشکیل این کمیته ها می تواند به رفع مشکلات کمک کند.

وی با بیان این که به دنبال افزایش هزینه ها نیستیم، یادآور شد: هزینه های بخش حمل و نقل در بازه ۱۰ ساله  چندين  برابر شده است؛ اما میزان درآمد  بخش تغيير محسوس نداشته است.

نصری افزود: با توجه به افزایش هزینه ها، به طور طبیعی باید نرخ حمل و نقل  به همين تناسب  افزایش می یافت؛ اما این اتفاق نیفتاد و اگر این گونه می شد؛ بخشی از تولید، تعطیل می شد.

وی با تاکید بر لزوم اعطای تسهیلات برای نوسازی ناوگان حمل و نقل استان، افزود: با شرایط فعلی اعطای تسهیلات؛  روند نوسازی ناوگان حمل و نقل  بسيار كند انجام مي شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ادغام راهداری با حمل و نقل جاده ای از سال گذشته، افزود: این ادغام باعث هماهنگ تر و راحت تر شدن کار مردم و حذف برخی موازی کاری ها شد.

وی با تاکید بر این که باید هزینه های مردم کاهش یابد، ادامه داد: همیشه با محدودیت منابع مواجهیم؛ اما محدودیت موانع نمی تواند جلوی همت بالای خدمتگذاران مردم در راهداری و حمل و نقل جاده ای را بگیرد.

نصری خاطرنشان کرد: همه تلاش ما در راهداری و حمل ونقل جاده اي  استان خراسان رضوی ایجاد  معابر  برای زائران بارگاه ملکوتی امام علی بن موسی الرضا ع است.

جابجایی بیش از ۹۰ درصد بار و مسافر در کشور بر عهده بخش حمل و نقل جاده ای است

مدیر کل دفتر حمل و نقل كالا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در این مراسم در سخنانی با اشاره به اهمیت حمل و نقل در توسعه کشور، گفت: جابجایی بیش از ۹۰ درصد بار و مسافر در کشور بر عهده بخش حمل و نقل جاده ای است.

دغاغله به ضرورت تجهیز حمل و نقل کالا و مسافر به علم و فناوری روز، افزود: طی ۳-۴ سال گذشته در بخش حمل و نقل کالا نیز به تبع دیگر بخش ها، با رکود مواجه شدیم و چند عامل باعث کاهش تقاضای بار در کشور شد.

وی ادامه داد: بر همین اساس خواب کامیون ها و تریلرها در بنادر به ۲۰ تا ۲۲ روز رسید که معضلی اساسی محسوب می شد.

مدیر کل دفتر حمل و نقل كالا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: با تاکید رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، برای حل این مشکل سامانه ارائه نوبت مجازی طی سال گذشته راه اندازی شد.

وی افزود: این سامانه مردادماه پارسال کار خود را از بندرعباس آغاز کرد و با استقبال خوب رانندگان روبرو شد. ابتدای امسال هم در پایانه بندر امام ره اجرا شد.

دغاغله ادامه داد: راه اندازی این سامانه باعث کاهش تردد ناوگان به صورت بدون بار و نیز حضور بیشتر رانندگان در کنار خانواده هایشان شده است.

وی در ادامه با اشاره به تدوین آیین نامه تاسیس شرکت های حمل و نقل، گفت: صنوف نظراتی در این زمینه داشتند که حدود شش ماه زمان برای بررسی در نظر گرفته شد تا صنوف نظرات خود را ارائه کنند.

مدیر کل دفتر حمل و نقل كالا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای همچنین به ابلاغ بخشنامه ای در اوایل آذرماه جاری به استان ها در زمینه بهره ور کردن حمل و نقل اشاره کرد و گفت: چند نکته مهم در این بخشنامه وجود دارد.

وی افزود: یکی این که برای اولین بار امکان تشکیل کنسرسیوم توسط شرکت های حمل و نقل برای شرکت در مناقصه ها و مزایده ها فراهم شده است.

دغاغله ادامه داد: هدایت و هدفمند کردن سرمایه گذاری و نیز پیش بینی تشکیل شرکت های تعاونی از دیگر نکات این بخشنامه است.

وی همچنین بر ایجاد رفاه برای رانندگان تاکید کرد و گفت: دیگر نیازی به حضور فیزیکی در محل صدور کارت هوشمند برای رانندگان نیست و از هر کجای کشور می توانند به صورت سیستمی این کار را انجام دهند.

مدیر کل دفتر حمل و نقل كالا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: بیمه تکمیلی رانندگان که دغدغه ماست احتمالا تا پایان سال به نتیجه می رسد.

کاهش ۷۰ درصدی تصادفات فوتی در دهه پایانی صفر

معاون هماهنگی امور زائران استاندار خراسان رضوی هم که به نمایندگی از استاندار در این مراسم حضور یافته بود در سخنانی گفت: روزانه هزار و ۵۰۰ اتوبوس، ۹۰ رام قطار و ۱۷۰ پرواز کار جابجایی مسافران را در استان خراسان رضوی بر عهده دارد.

محمد حسن واحدی با اشاره به سفر چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به مشهد طی دهه پایانی صفر که بیش از ۴۰۰ هزار نفر از آنان را زائران پیاده تشکیل می دهند، افزود: فقط یک نفر فوتی داشتیم و از لحاظ میزان تصادفات فوتی ۷۰ درصد کاهش و تصادفات جرحی ۱۵ درصد کاهش داشتیم. این کاهش به سادگی بدست نمی آید و حاصل مدیریت یکپارچه و هماهنگی است که بالادست همه امام رئوف ثامن الحجج ع قرار دارند که زائر خود را سلامت نگه می دارند.

وی خواستار تغییر سرانه اعتباری استان توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور شد و ادامه داد: طی چهار سال گذشته ۱۲۸ میلیون نفر به مشهد سفر کرده اند؛ همچنین ۴۰ درصد ترانزیت کشور توسط استان خراسان رضوی انجام می گیرد و می طلبد عنایت ویژه ای در زمینه تخصیص اعتبارات، امکانات و تجهیزات به خراسان رضوی شود.

معاون هماهنگی امور زائران استاندار خراسان رضوی یادآور شد: باید تحول اساسی در ۸۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری خراسان رضوی اتفاق بیفتد.

وی افزود: سند مشکلات بخش حمل و نقل استان تهیه شود تا در ستاد اقتصاد مقاومتی استان طرح و از این طریق مشکلات بخش خصوصی حل شود.

سالانه جان ۱۶ هزار نفر در راه ها و معابر کشور گرفته می شود

رییس پلیس راه خراسان رضوی هم در این مراسم به اهمیت حمل و نقل اشاره کرد و گفت: نمی توان یک لحظه بدون حمل و نقل زندگی را تصور کرد.

سرهنگ هادی امیدوار افزود: زیر ساخت و ایمنی نیز در حمل و نقل مهم است.

وی با بیان این که سالانه جان ۱۶ هزار نفر در راه ها و معابر کشور گرفته می شود، ادامه داد: مجروحان حوادث رانندگی نیز انرژی زیادی و ظرفیت زیادی از حوزه بهداشت و درمان می گیرد.

رییس پلیس راه خراسان رضوی با تقدیر از خدمات راهداران گفت: كار راهداران دیده نمی شود و از تلاش های خالصانه راهداران بی ادعا تشکر می کنم.

در ابتدای این مراسم عدالتیان رییس انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل فراورده هاي  نفتی مشهد نیز به نمایندگی از ۳۶ تشکل صنفی بخش حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی مطالبی مطرح کرد.

در پایان این مراسم که به همت اداره روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی و حمایت مالی ۱۹ تشکل بخش حمل و نقل استان برگزار شد، از ۱۰ راهدار نمونه و ۱۰ راننده نمونه حرفه ای تقدیر شد.

در این مراسم همچنین از تنها برگزیده جشنواره فیلم کوتاه راهداری و حمل و نقل جاده ای و نیز مدیران برخی تشکل های صنفی بخش حمل و نقل جاده اي  استان تقدیر به عمل آمد.

فرمانده پلیس راه استان هم با اهدای لوح تقدیر و هدیه از مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی، معاونان وی و کارکنان فعال این اداره کل در حوزه ایمنی و فرهنگ سازی در راه ها تقدیر کرد./

نظر شما