شناسهٔ خبر: 47311 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

از سوی دفتر امور بانوان و خانواده وزارت راه و شهرسازی منتشر شد:

فراخوان نشریه راه ابریشم برای ویژه نامه تعادل کار و زندگی

پوستر فراخوان نشریه راه ابریشم برای ویژه نامه "تعادل کار و زندگی" از سوی دفتر امور بانوان و خانواده وزارت راه و شهرسازی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی فراخوان نشریه راه ابریشم برای ویژه نامه "تعادل کار و زندگی" از سوی دفتر امور بانوان و خانواده وزارت راه و شهرسازی و با همکاری روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی منتشر شد.

براساس اطلاعیه منتشر شده نقش آموزش در رفع تعارضات زندگی شغلی و خانوادگی، عوامل سازمانی موثر بر تعادل کار وزندگی، تجربه های زیسته زنان و مردان در تعادل بخشی یا تعارض میان کار و زندگی، رابطه بین حجم کار  بر تعادل کارو زندگی و پیامدهای عدم تعادل در كار و زندگی، زنان، اشتغال وتعارض نقش‌ها، اشتغال زنان و سبک و کیفیت زندگی، فرزندان و تعادل کار و زندگی، نقش مدیران و سیا‌ستگزاران درتحقق تعادل کار و زندگی، دیدگاه جنسیتی در مورد تعادل کار و زندگی و كاركردن علاوه بر تأمین معیشت یكی از راه از محورهای موضوعی این فراخوان به شمار رفته و اخرین زمان برای ارسال مقالات تا ۳۰ دی‌ماه خواهد بود.

متن فراخوان منتشر شده به شرح زیر اعلام شده است:

كاركردن علاوه بر تأمین معیشت یكی از راه‌های اساسی مشاركت اجتماعی و بیان شخصیت انسان بوده و بيشتر افراد معنای زندگی خود را با اشتغال می‌‌يابند. اغلب افراد شاغل علاوه بر کار در عرصه اجتماعی، مسئولیت‌های دیگری از قبیل نقش همسری، پدری و مادری را نيز به عهده دارند و حفظ تعادل میان این مسئولیت‌ها بسیار مهم و عدم توجه به تعادل بين اين دو گاهی سبب بروز مشکلاتی جبران‌ناپذير در زندگی می‌شود.

موضوع ایجاد "تعادل میان زندگی خانوادگی وزندگی حرفه‌ای" مساله‌ اغلب افراد، به ویژه زنان در کشورهای مختلف است كه شدت و ضعف آن با سطح پیشرفت و توسعه‌یافتگی، ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی، سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان‌ها و دولت‌ها، و ویژگی‌های فردی رابطه مستقیم دارد.

ازدلایل مهم شناسایی شده برای آن می‌توان به تغییر الگوهای تامین معیشت و ورود بیش ازپیش زنان به بازار کار و به تبع آن شکل گیری الگوهای جدیدی ازتقسیم کار و وظایف زوج‌ها در فضای خصوصی و عمومی و نیز افزایش سطح تحصیلی و حضور اجتماعی زنان اشاره کرد. زنان تقريبا نیمی از نیروی کار را در جوامع مختلف تشکیل می‌دهند كه علاوه بر فعالیت حرفه‌ای و شغلی کماکان درگیر ایفای نقش‌های خانوادگی و تربيت فرزندان هستند.

در اين ميان عدم برابری بين زن و مرد  انجام کارهای خانگی و ايفای نقش‌های متعدد همراه با مسایل خانوادگی، فیزیولوژیکی، شخصیتی، فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی فشارهای فزاینده‌ای را متوجه این قشر می‌‌نماید كه نهایتا زمینه  را برای ترک یکی از این نقش‌ها مهیا می‌سازد. در حالی كه در مسیر توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، بهره‌گیری مناسب از نیروی انسانی ضرورتی اجتناب‌ناپذير بوده و واکاوی و فهم عمیق‌تر از مسأله تعادل کار و زندگی و پیامدهای پیش روی آن می‌تواند، ضمن آگاه سازی هر دو گروه زنان و مردان و تغيير نوع نگرش و رفتار آنها، به برنامه‌ریزان و سیاست‌گزاران در ایجاد زمینه‌های ايجاد تعادل و كاهش فشارها كمك نمايد.

در اين راستا نشریه راه ابریشم با همکاری دفتر امور زنان و خانواده وزارت راه و شهرسازی، به مناسبت روز زن و بزرگداشت تولد حضرت فاطمه (س) ،بر آن است ویژه نامه‌ای را به موضوع "تعادل کار و زندگی"  اختصاص دهد و از تمامی همكاران زن و مرد علاقمند در خانواده بزرگ راه و شهرسازی و همچنین سایر اهل قلم دعوت به عمل می‌آورد تا با نگارش يا ترجمه مقالات، ارسال عكس، كاريكاتور،اينفوگرافی و تجربيات زيستی خود در یکی از محورها و موضوعات ذيل ما را در تهيه ويژه نامه ای پربار ياری نمايند./

نظر شما