شناسهٔ خبر: 47352 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی خبر داد:

تشریح اقدامات اداره کل راه وشهرسازی استان مرکزی

نشست  مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: طبق ارزیابی‌های انجام شده، در حال حاضر دو هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در استان مرکزی وجود دارد که بایستی بهسازی یا نوسازی شود.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان مرکزی، مجید شارقی در نشست خبری شورای حمل و نقل استان مرکزی که به مناسبت هفته حمل و نقل برگزار شد، با اشاره به اقدامات این مجموعه اظهار داشت: این اداره کل متشکل از شش معاونت ساخت و توسعه راه، املاک و حقوقی، شهرسازی و معماری، مسکن و ساختمان، فنی و اجرایی و توسعه منابع است که استقرار این شش معاونت گستردگی فعالیت اداره کل را نمایان می‌سازد.

وی افزود: براساس قانون برنامه ششم توسعه و باتوجه به اینکه دو هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در استان وجود دارد، موظف هستیم تا در زمینه بازسازی و نوسازی این اماکن اقدام کنیم که همه دستگاه‌ها باید در این زمینه یاری رسان ما باشند.

شارقی بیان کرد: استان مرکزی در مجموع دارای شش هزار و ۴۲۶ کیلومتر راه است که از این میزان ۲۱۰ کیلومتر آزادراه، ۳۸۶ کیلومتر بزرگ راه، ۴۸۲ کیلومتر راه اصلی، ۹۱۴ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۴۳۴ کیلومتر راه روستایی هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی خاطرنشان کرد: معاونت ساخت و توسعه راه‌ها در میان سایر معاونت‌ها از اهمیت بالاتری برخوردار است زیرا برای هر کیلومتر راهسازی بدون احتساب تملک‌ها و ساخت ابنیه حداقل یک میلیارد تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه صرف می‌شود.

شارقی تصریح کرد: سال گذشته اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی از محل منابع ملی ۳۶ میلیارد تومان و از محل منابع استانی ۳۳ میلیارد تومان و در مجموع ۶۸ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی کرد که از این میزان ۴۱ میلیارد تومان به صورت اسناد یک ساله و دوساله تخصیص یافته اما اگر بخواهیم به همین روند تخصیص ادامه دهیم با ورشکستگی پیمانکاران مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: امسال در حوزه راهسازی تاکنون اعتباری بالغ بر ۳۸ میلیارد تومان از محل منابع ملی و ۳۳ میلیارد تومان اعتبار از محل منابع استانی و در مجموع ۷۲ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی کرده‌ایم که از این میزان حدود یک میلیارد تومان تخصیص نقدی از محل منابع استانی، ۱۶ میلیارد تومان ملی و ۱۳ میلیارد تومان اسناد استانی داشته‌ایم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی عنوان کرد: خوشبختانه تا این تاریخ تمامی پروژه‌های راه و شهرسازی فعال و از پیشرفت خوبی برخوردار بوده‌اند، یکی از طرح‌های شاخص این حوزه تقاطع غیرهمسطح سنجان به طول ۶۰۰ متر است که سال گذشته حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای این طرح مصوب شد و از این میزان ۵۳۰ میلیون تومان تخصیص یافته است.

شارقی گفت: امسال اعتباری حدود پنج میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شده که تاکنون دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان آن تخصیص یافته و برای احداث کنارگذر کنترل ترافیک این منطقه ۷۵۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم.

شارقی خاطرنشان کرد: تعریض و روکش جاده آشتیان به راهجرد، احداث باند دوم محور حاجی آباد به باقرآباد محلات و تقاطع غیرهمسطح اراک-فرمهین از جمله پروژه‌های باقی مانده از سال های گذشته هستند که از ابتدای سال تاکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی ادامه داد: اعتبار سال ۹۵ در این زمینه دو میلیارد تومان اسناد خزانه بوده که تخصیص یافته و از تخصیص اعتبار دو میلیاردی اسناد خزانه در سال ۹۶ برای طرح های مذکور تاکنون یک میلیارد تومان تحقق یافته است.

وی بیان کرد: تعریض و روکش محور پل دوآب به خنداب، احداث باند دوم محور شازند به ازنا که بسیار پرخطر است و ۳۹ کیلومتر از آن در حوزه استان مرکزی قرار دارد، احداث باند دوم محور دلیجان به نراق به طول ۱۱ کیلومتر، احداث باند دوم محور اراک به فرمهین، احداث پل پنج دهانه شازند به آستانه، احداث باند دوم محور خمین به محلات، احداث باند دوم محور توره به بروجرد و... از جمله پروژه‌های در دست احداث راه و شهرسازی استان مرکزی هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی ابراز داشت: برای سال ۹۶ اجرای تعداد ۱۲۴ پروژه تعیین شده که امیدواریم با تخصیص اعتبار که تاکنون به ۴۸ درصد نیز نرسیده، بتوانیم این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم، همچنین در حال حاضر حدود ۶۰ میلیارد تومان به پیمانکاران پروژه‌ها بدهی داریم.

شارقی اضافه کرد: ساخت سه ساله کنار گذر شمالی اراک توسط جهاد نصر و بهر برداری از آن نیز در دستور کار قرار دارد، همچنین در حوزه مسکن تعداد ۳۷ هزار واحد تحویل ساکنان شهرهای زیر ۳۰ هزار نفر داده ایم.

نظر شما