شناسهٔ خبر: 47359 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته:

ایمنی جاده یک فرهنگ مهندسی و يك فرهنگ رفتاری است/ پیشرفت ۸۸ درصدی آزادراه تهران-شمال/ امضاء تفاهم‌نامه ساخت آزادراه اهواز- ایذه- اصفهان

گزارش آخر هفته  كاهش اعتبارات سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در سال ۹۷، کاهش ۴۹ درصدی بودجه شرکت ساخت و توسعه، دلایل مخالفت مدیرعامل با واگذاری شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و نیاز یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی برای تکمیل جاده ملی پاتاوه - دهدشت سایر عناوین مهم حوزه حمل و نقل جاده‌ای به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل و نقل جاده‌ای در هفته گذشته به شرح زیر است:

 ایمنی جاده یک فرهنگ مهندسی و يك فرهنگ رفتاری است 

وزیر راه و شهرسازی با یبان اینکه ایمنی یک فرهنگ مهندسی در طرف عرضه و یک فرهنگ رفتاری در طرف بهره‌برداران است گفت: پنج پایه اصلی ايمني؛ بهبود جاده، بهبود وسایل نقلیه، اعمال قانون، امداد و درمان و بهبود رفتار بهره‌برداران مورد توجه ما در کمیسیون ایمنی راه‌ها بوده است.

آخوندی با اشاره به بازدید خود از نمایشگاه حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: دوربین‌های هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای بخشی از این کار بود که گفته شد ۱۲۷۰ دوربین نصب شده است و ۶۰۰ دستگاه دیگر نیز در مراحل مختلف اجرا است؛ اما سامانه‌های توزین در حال حرکت، سپهتن و انواع سامانه‌های هوشمند که بتواند هویت راننده، وسیله نقلیه و مبدأ و مقصد را به‌صورت برخط شناسایی کند یک کار بسیار پیچیده است لذا ما بحث هوشمندی را ادامه خواهیم داد و بسیار مورد اهمیت قرار دارد.

تاكيد بر اختصاص یارانه و معافیت برای حمل و نقل عمومی از محل افزایش قیمت سوخت

رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای ضمن تشریح دو راهکار سازمان برای فراگیر شدن استفاده از حمل و نقل عمومی از تعلیق یک ماهه شرکت مقصر در تصادف اتوبوس دانش‌آموزان در جاده بندرعباس- شیراز خبر داد و گفت: دولت از محل افزایش قیمت سوخت به حمل و نقل عمومی، یارانه و معافیت اختصاص دهد.

وی تاکید کرد: راهکار ترغیب مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی مسلما گران کردن قیمت سوخت نیست بلکه معتقدم تا زمانیکه حمل و نقل عمومی، مناسب نباشد مردم ناچارند از خودروی شخصی برای تردد استفاده کنند. باید تلاش کنیم تاحمل و نقل عمومی ارتقا یابد.

كاهش اعتبارات سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در سال ۹۷

مجموع اعتبارات عمرانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ردیف‌های پیوست و متفرقه در بودجه سال ۹۷ کاهش یافته که ۸ / ۶ درصد کم‌تر از رقم اختصاص یافته بودجه سال ۱۳۹۶ است.

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: متاسفانه در سال جاری مجموع اعتبارات نقدی و اسنادی که تا امروز به این سازمان تخصیص داده شده، كمتر از ۱۷ درصد از بودجه مصوب است.

یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل جاده ملی پاتاوه - دهدشت نیاز است

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گفت: یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل جاده ملی پاتاوه - دهدشت نیاز است و در صورت تأمین اعتبار تا پایان ۱۳۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد.

 خیرالله خادمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه  ۲۴۶۰ کیلومتر آزادراه در کشور زیر ترافیک رفته است که در حال بهره برداری است، افزود: ۱۱۳۰ کیلومتر آزاد راه جدید در قالب ۱۶ پروژه در ۱۰محور کشور نیز در دست احداث است.   

دلایل مخالفت مدیرعامل با واگذاری شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به اینکه قرار است این شرکت خصوصی سازی شود گفت: در سالیان گذشته قرار بود ۳۰ درصد از سهام آزمایشگاه به سهام عدالت اختصاص پیدا کند که این ۳۰ درصد برگشت داده شده و تصمیم جدیدی مبنی بر اینکه  صد درصد شرکت در قالب خصوصی سازی واگذار شود مطرح شده که من تا زمانی یک جایگاه حاکمیتی مشخصی در کشور وجود نداشته تا نظارت دقیق بر شرکت‌های خصوصی داشته باشد این واگذاری را اشتباه می دانم.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در پایان با اشاره به اینکه شرکت آزمایشگاه بیش از ۶۰ سال قدمت دارد گفت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با ۲ هزار و ۵۰۰ پرسنل در ۳۱ استان کشور حضور فعالی دارد و بیش از ۷۰ درصد از این پرسنل دارای تحصیلات دانشگاهی مرتبط با حرفه خود می باشند. این شرکت خود گردان و به صورت شرکت‌های خصوصی اداره می‌شود و کسب درآمد دارد ولی طبق قانون مانند شرکت‌های دولتی هزینه می‌کند.

امضاء تفاهم‌نامه ساخت آزادراه اهواز- ایذه- اصفهان در اهواز

با حضور استاندار خوزستان تفاهم‌نامه ساخت احداث آزادراه اهواز – ایذه – لردگان – اصفهان میان شرکت سرمایه‌گذار چینی و مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان به امضا رسید.

 غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در حاشیه جلسه امضای این تفاهم‌نامه اظهار داشت: با صحبت‌هایی که با وزارت راه و شهرسازی شده، آن‌ها این آمادگی را دارند برای این راه تعاملاتی داشته باشند تا سهم دولت از این میزان نیز بیشتر شود و جذبه برای ورود سرمایه‌گذار در این طرح افزایش یابد.

آخرین وضعیت تردد در جاده‌های استان‌های زلزله زده

مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه در هیچ یک از جاده‌های استان‌های زلزله زده در شب گذشته به غیر از یک مورد در استان البرز حادثه‌ای رخ نداده است، گفت: در کیلومتر ۱۶ محور کرج- چالوس ریزش چند قطعه سنگ به طور موضعی رخ داد که به سرعت توسط نیروهای راهداری پاکسازی شد.

 مدیرکل نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرذ: برخلاف برخی اخبار اعلام شده در شب گذشته هیچگونه ریزش کوه در جاده چالوس رخ نداده است و فقط در حد ریزش چند قطعه سنگ به صورت موضعی بوده و خسارت جانی نیز به کسی وارد نشده است.

کاهش ۴۹ درصدی بودجه شرکت ساخت و توسعه/ پیشرفت فیزیکی ۸۸ درصدی قطعه یک آزادراه تهران- شمال

معاون وزیر راه و شهرسازی از کاهش ۴۹ درصدی ردیف اعتباری شرکت ساخت و توسعه در لایحه بودجه سال ۹۷ خبر داد و گفت: علت این اقدام سازمان برنامه و بودجه استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و سایر منابع مانند فاینانس بوده است.

خادمی همچنین در خصوص آزادراه تهران-شمال نیز گفت: تمام تلاش‌ها برای تکمیل قطعه یک این آزادراه در راستای زمان‌بندی برنامه‌ در حال انجام است اما پیشرفت فیزیکی پروژه به ۸۸ درصد رسیده است که مقدار باقیمانده برای بهره‌برداری لازم نیست.

نظر شما