شناسهٔ خبر: 47368 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پیام ها و هشدارهایی که زلزله پایتخت می‌دهد

مهدی زارع لرزش ناگهانی چهارشنبه شب گذشته تهران پس از سالها، بار دگر نشان داد این پدیده طبیعی به عنوان میهمان ناخوانده هشدار می‌دهد و این ما هستیم که باید برای در امان ماندن از پیامدها در هر زمان چاره اندیشی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر ساعت ۲۳:۲۷ دقیقه چهارشنبه شب ۲۹ آذرماه تهران را لرزاند، زمین لرزه ای با عمق ۷ کیلومتر که کانون آن در مرز استان تهران و البرز و در ۳ کیلومتری ملارد در غرب استان تهران و هفت کیلومتری مشکین دشت در استان البرز و ۹ کیلومتری شهریاراستان تهران بود و البته در استانهای گیلان، البرز، قم، مرکزی و قزوین احساس شد.

بر اثر این زمین لرزه که بیشتر در غرب استان تهران احساس شد، خطوط تلفن برخی مناطق تهران و کرج اختلال ایجاد شد و مردم سراسیمه و وحشت زده به خیابان ها هجوم بردند و بسیاری این شب تقریبا سرد را تا صبح در خودروهای خود سپری کردند.

۱۲ سال قبل، در بعدازظهر ۸ خردادماه ۱۳۸۳ آخرین باری بود که زلزله بصورت جدی باعث ترس و وحشت ساکنان پایتخت شد و از آنها زهرچشم گرفت، زمین لرزه ای با بزرگای ۶،۳ که ناحیه گسترده‌ای از استان های شمالی ایران از جمله تهران را لرزاند و با اینکه خساراتی بدنبال نداشت اما دلهره آور بود.

پیام های زمین را دریابیم
مهدی زارع مدیر گروه مهندسی زلزله شناسی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به اینکه طی سال های اخیر گسل های منطقه تهران مانند شمال، مرکز و همین مشا فعالیت های لرزه ای نشان داده اند و این فعالیت ها ادامه دارد، تاکید کرد: بنابراین بهتر است که این نشانه ها و فعالیت های طبیعی را بعنوان یک هشدار تلقی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در کشور ۴ پهنه زلزله‌خیز وجود دارد که استان تهران در پهنه البرز – آذربایجان قرار دارد، افزود: هنگامی که می بینیم گسل های کوچک و بزرگ لرزش نشان می دهند، از نظر ما چراغ های زرد و قرمزی هستند که نیازمند توجه می باشند.

این کارشناس زلزله شناسی با اشاره به این که استان تهران دارای گسل‌های خاصی است که این گسل‌ها در سال‌های گذشته زلزله ۷ ریشتری را نیز شاهد بوده است، گسل‌های شمال تهران، مشاء و ری را از جمله گسل‌های اصلی استان تهران نام برد.

سناریوهای زلزله در پایتخت کاملا ناشناخته

اما زارع در ادامه به نکته بسیار مهمی اشاره کرد و به ایرنا گفت:واقعیت این است که سناریوهای زلزله در تهران ناشناخته است، ما می گوییم زلزله ۷ ریشتر ممکن است در تهران رخ دهد اما واقعا نمی دانیم تبعات این زلزله چه خواهد بود، سناریو یعنی تبعات یک اتفاق را تعریف کنیم و راه های مقابله آن را بدانیم.

وی ادامه داد: سناریوی اتفاق یعنی علاوه بر پیش بینی زلزله ریشتری، تبعات آن و همچنین راه های مقابله آن را بدانیم و این کار را شهرداری به کمک جدی استانداری و دولت و با یک عزم ملی می توانند به سرانجام رساند.

مدیر گروه مهندسی زلزله شناسی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله افزود: این درحالی است که درحال حاضر اگر زلزله ۷ ریشتری در منطقه ای مانند تجریش بیاید تبعات آن و راه های مقابله با آن را هیچ کس نمی داند.

وی توجه مسئولان و مردم به موضوع زلزله تهران را بسیار با اهمیت دانست. 

کارهای معجزه آسا در برابر زلزله از حتی از ژاپنی ها هم بر نمی آید

زارع در ادامه با تاکید بر اینکه، مقابله با بلایای طبیعی همچون زلزله نیازمند تصمیم کلان ملی است، افزود: بعنوان مثال اگر می خواهیم از حالا تا ۲۰ سال دیگر به تدریج ریسک زلزله را درتهران را کاهش دهیم، این نیازمند شناخت ویژگی های شهر تهران و برنامه ریزی مناسب برای مستحکم سازی شهر است که شهرداری تهران باید پرچمداری این مسئولیت را عهده دار شود. 

مدیر گروه مهندسی زلزله شناسی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ادامه داد: اقدامات فوری و معجزه آسا از دست هیچ کس حتی تیم های ژاپنی ها و آمریکایی ها هم بر نمی آید و عصای معجزه آسا برای مقابله با زلزله تهران وجود ندارد علم روز نیز همین را می گوید.

تراکم جمعیت روی گسل های پایتخت باید کاهش یابد

زارع با بیان اینکه تهران از سال ۱۳۴۶ به مسیری رفته و به این روز افتاده به طوری که به یک شهر خطرناک و آلوده به لحاظ زیست محیطی و همچنین نامقاوم در مقابل زلزله و با ریسک بالا تبدیل شده است گفت: اگر می خواهیم یک کار جدی انجام دهیم باید یک کار منظم برای کاهش ریسک خطرات تهران انجام دهیم که حداقل فاز نخست آن در ۲۰ سال آینده به نتیجه برسد.

وی گفت:در حال حاضر حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در حال زندگی روی گسل های شمال تهران هستند یا در منطقه غرب و جنوب تهران میلیون ها نفر بر روی این گسل ها در حال زندگی هستند که در کنار مقدار قابل توجهی خانه های فرسوده به هنگام وقوع زلزله یک تهدید محسوب می شوند.

مدیر گروه مهندسی زلزله شناسی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با تاکید براینکه، ما ملت دور اندیش و آینده نگر هستیم، اظهارکرد: به طور حتم یکی از کارها کاهش بارگذاری جمعیت روی گسل های پایتخت است.

وی ایمن سازی بافت های فرسوده تهران و همچنین حاشیه نشین ها، تعریف و تنظیم یک برنامه منسجم در خصوص مهاجرت به تهران و همچنین خروج صنایع آلاینده از شهر را از دیگر اقدامات ضروری در برنامه ریزی جامع برای پایتخت برشمرد.

نظر شما