شناسهٔ خبر: 47386 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت راه‌آهن تاکید کرد:

ورود انجمن‌های حمل‌و‌نقل ريلی به حوزه استارتاپ/ انتقاد از دیرکرد بخش خصوصی در پرداخت‌ها

سعید محمد زاده مدير عامل راه آهن در جلسه هم انديشی با بخش خصوصی و انجمن‌های صنعت ريلی با اشاره به اينكه توسعه حمل‌ونقل ريلی نيازمند عزم جدی بخش خصوصی است، تاكيد كرد: انجمن‌های حمل‌ونقل ريلی به فوريت برای حمل بار استارتاپ تشكيل دهند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، نشست هم‌اندیشی مدیرعامل و مدیران ارشد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با شرکت‌ها و انجمن‌های ریلی در ساختمان مركزی راه‌آهن برگزار شد و سعید محمدزاده مدیرعامل راه‌آهن در این نشست با اشاره همه حاضران به شكل شبانه‌روزی برای حصول رضایت از صنعت حمل‌ونقل ریلی تلاش می‌کنند گفت: راه‌آهن و بخش خصوصی از یكدیگر جدائی ندارند، بسیاری از متصدیان بخش خصوصی صنعت حمل‌ونقل ریلی سال‌ها در شركت راه‌آهن مشغول به خدمت‌رسانی بودند. 

وی با اشاره به اینكه هنوز صاحبان شرکت‌های ریلی به دولت وابسته و درصد كمی بخش غیردولتی واقعی را تشكیل می‌دهند، افزود: متأسفانه در حال حاضر در صنعت ریلی مدیران دولتی حضور دارند كه ضوابط دولتی بر آن‌ها حاكم نیست و این امر آسیب زیادی را به صنعت حمل‌ونقل ریلی زده است. 

مدیرعامل راه‌آهن با تأکید بر اینكه خصوصی‌سازی را به‌شرط خصوصی‌سازی واقعی اقدامی بسیار مفید و مؤثر می‌دانم، اظهار داشت: در چنین شرایطی بخش خصوصی هر ضرر و زیانی را متعلق به خود می‌داند. 

وی بابیان اینكه یكی از مشكلات راه‌آهن این است كه صاحب‌سهم اصلی حاضر به حل مسئله خود نیست، تصریح كرد: باید بپذیریم كه بیش از ۷۰ درصد شرکت‌های خصوصی، خصولتی و حاكمیتی است. 

محمدزاده خواستار تلاش همه شرکت‌های فعال در صنعت ریلی به‌منظور رسیدن به حداكثر بازده شده و اثربخشی شد و درعین‌حال از تأخیر در اطلاع‌رسانی در موضوع تعرفه عذرخواهی كرد و گفت: متأسفانه همین رفتار نیز از جانب شرکت‌های خصوصی با راه‌آهن انجام می‌شود. 

مدیرعامل راه‌آهن با انتقاد از دیرکرد پرداخت‌های شرکت‌های بخش خصوصی افزود: سهم شركت راه‌آهن از حمل نقل بار كشور حدود ۲۰ درصد بوده است، كه این سهم در سال ۹۲ به حدود ۹.۸ درصد تقلیل پیدا كرد، همچنین تناژ حمل شده در سال ۹۲، ۳۲ میلیون تن بوده است، این در حالی است كه سال‌های زیادی از خصوصی‌سازی می‌گذرد. 

وی با اشاره بر اینكه اوضاع مدیریت راه‌آهن مانند مدیریت هوای شهر تهران است، اظهار داشت: همه ما می‌دانیم كه در این وضعیت و نتیجه كار سهیم هستیم. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه راه‌آهن، در سال ۹۲، ۳۲ میلیون تن بار، در سال ۹۵ ۴۰ میلیون تن بار حمل شده است تصریح كرد: از سال ۹۲ به قبل رنج بار حمل شده روی ۳۲ تا ۳۳ میلیون تن حمل بار بوده است، كه درنتیجه زحمات همكاران صنعت ریلی ۸ میلیون تن افزایش یافت. 

وی متوسط سهم حق دسترسی راه‌آهن در بخش باری را ۵۷ درصد عنوان و خاطرنشان كرد: در حال حاضر متوسط سهم دسترسی ما در بخش باری زیر ۲۰ درصد رسیده است. 

محمدزاده افزود: همچنین بر اساس تمام گزارش‌ها مستند، در طی ۴ سال گذشته درآمد راه‌آهن ثابت بوده است. علاوه بر این هزینه‌های راه‌آهن كه اكثراً کارکنانی است، متوسط بر اساس قوانین كشوری سالی ۱۹.۴ درصد افزایش‌یافته است. 

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به اینكه ما حق دسترسی را از دولت گرفته‌ایم گفت: بر اساس گزارش‌های سازمان حسابرسی در سال ۹۵، راه‌آهن ۷۹۰ میلیارد تومان در حوزه مسافری هزینه كرده است و در غیر این صورت باید برای هر مسافرکیلومتر ۶۳.۵ تومان باید اضافه كنیم

زیان ۳۰۰ میلیاردی راه‌آهن در بخش بار

وی افزود: همچنین در حوزه بار حدود ۳۰۰ میلیارد تومان زیان داشتیم. 

محمدزاده با تأکید بر اینكه در شرایط فعلی كشور باید نسبت به دولت واقع‌بین باشیم گفت: اعتبارات عمرانی راه‌آهن جمهوری اسلامی، در پیوست بودجه حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان است كه از این سهم حدود ۷۰۰ میلیارد تومان آن اعتبارات طرح‌های كارگری و ۸۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های توسعه‌ای باقی می‌ماند كه تخصیص نقدی راه‌آهن از آن زیر ۲۰ درصد و غیر نقدی ۵۰ درصد بوده است. 

وی افزود: اعتبارات عمرانی ما در سال ۹۷ به ۱۱۰۰ میلیارد رسیده است كه اگر بخش كارگری از آن حذف شود اعتبارات توسعه ما به ۳۵۰ میلیارد تومان رسیده است
معاون وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به اینكه در ماده ۷۰ به‌عنوان قانون رسمی مجلس ۱۰ درصد از حق فروش گازوئیل به‌حق دسترسی راه‌آهن اختصاص‌یافته است اظهار داشت: متأسفانه تاکنون یك ریال از این مبلغ را دریافت نکرده‌ایم؛ بنابراین اگر چشممان به دست دولت باشد، کماکان به نتیجه‌ای نمی‌رسیم.

نظر شما