شناسهٔ خبر: 47420 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

وظیفه تشريح كرد؛

آخرين وضعيت آب و هوای چند كلانشهر/ شرایط ناسالم جوی برای گروه‌های حساس در تهران، اصفهان و اراک/ بارش باران از روز دوشنبه

آلودگی هوا مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: با وجود هوای پاک صبح امروز تهران، اما با پایداری جوی، رشد آلاینده‌ها در هوای تهران آغاز شد که پیش‌بینی می‌شود صبح فردا هوای تهران برای گروه‌های حساس در شرایط ناسالم قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احد وظیفه درباره وضعیت جوی فعلی و روز‌های آتی کشور و تهران اظهار کرد: در حال حاضر شرایط پایداری در کشور حاکم است، به همین علت امروز و فردا با افزایش آلاینده‌های جوی در کلان‌شهر‌ها در شمال غرب و مرکز به‌خصوص تهران و اصفهان مواجه هستیم.

وی ادامه داد: ما صبح امروز را در تهران با هوای پاک آغاز کردیم، اما با ثبات شرایط جوی و شروع روز، با رشد آلاینده‌های جوی مواجه شده‌ایم.

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: پیش‌بینی می‌شود صبح فردا هوای تهران در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گیرد که این شرایط در اصفهان، اراک و برخی شهر‌های صنعتی نیز حاکم خواهد بود و از اواخر وقت دوشنبه هفته جاری با ورود سامانه بارشی به غرب و شمال غرب کشور شاهد بارش در این مناطق خواهیم بود.

وی بیان کرد: امروز در مناطقی از شمال غرب کشور، سواحل غربی دریای خزر، ارتفاعات البرز مرکزی و بخش‌هایی از شمال شرق کشور، ابرناکی، بارش پراکنده باران و وزش باد پیش بینی می‌شود و با عبور این موج از روز یکشنبه تا اوایل وقت روز دوشنبه در شهر تهران به تدریج شاهد روند افزایش غلظت آلاینده‌ها خواهیم بود.افزایش آلاینده‌های جوی تا صبح دوشنبه در تهران ادامه دارد و از بعدازظهر دوشنبه و صبح سه‌شنبه بارش را در تهران، سمنان و ارتفاعات البرز خواهیم داشت که میزان آلاینده‌ها را کاهش می‌دهد.

وظیفه افزود: امروز و فردا وزش باد شدید جنوبی در استان‌های گیلان، اردبیل و شمال غرب کشور و در روز یکشنبه وزش باد شدید در مناطقی از غرب و نیز بخش‌هایی از شمال شرق کشور پیش بینی می‌شود و در مناطقی از غرب کشور احتمال بروز پدیده گرد و خاک دور از انتظار نیست و در این روزها روند افزایش دما به ویژه در مناطق شمالی کشور ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: از بعدازظهر روز یکشنبه سامانه بارشی جدیدی از سمت شمال غرب وارد کشور می‌شود و در بخش‌هایی از شمال غرب و به تدریج سواحل غربی دریای خزر افزایش ابر، بارش باران و وزش باد شدید پیش بینی می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: این سامانه بارشی در روز دوشنبه در شمال غرب، غرب و به تدریج در دامنه‌های جنوبی البرز، سواحل دریای خزر و بخش‌هایی از شمال شرق فعال بوده و در بخش‌هایی از این مناطق سبب افزایش ابر، بارش باران، وزش باد شدید و در ارتفاعات سبب بارش برف خواهد شد. 

وی افزود: روز سه شنبه همچنان این سامانه بارشی در بخش‌هایی از غرب، شمال غرب، دامنه‌های البرز غربی و مرکزی، سواحل دریای خزر و بخش‌هایی از شمال شرق فعال خواهد بود و در روز چهارشنبه به تدریج از میزان بارش از سمت غرب کاسته شده و گستره بارش بخش‌هایی از غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی، مرکز، دامنه‌های البرز غربی و مرکزی، سواحل دریای خزر و بخش‌هایی از شرق و شمال شرق را در بر می‌گیرد.

وظیفه به ایرنا گفت: انتظار می‌رود روز پنجشنبه هفته جاری بارش محدود به بخش‌هایی از شمال شرق باشد و در این روز این سامانه به تدریج از کشور خارج شود.

براساس این گزارش، شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد) (حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.

نظر شما