شناسهٔ خبر: 47445 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در نخستین نشست تخصصی اقتصاد مسکن مطرح شد:

بخش مسکن یکی از کلیدی‌ترین حوزه‌های اقتصاد کشور است/ فعالیت در بافت‌های فرسوده با تدبیر و مطالعات دقیق

نشست عضو هیئت‌علمی دانشگاه رجاء قزوین در نشست تخصصی اقتصاد مسکن گفت: اهمیت و ویژگی‌هایی که بخش مسکن در اقتصاد دارد حوزه‌های نفت و گاز و حتی بخش کشاورزی نیز در جامعه ندارد، این در حالیست که به گفته معاون امور عمرانی استانداری قزوین، تحول در بافت‌های ناکارآمد می‌تواند به رونق بخش مسکن و ساخت و ساز کمک زیادی کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، جهانگیر بیابانی در نخستین نشست تخصصی اقتصاد مسکن که با حضور مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی برگزار شد گفت: حوزه دانشگاه و دانشجو می‌تواند کمک تأثیرگذار و بسزایی به دستگاه‌های اجرایی متولی در امر بافت فرسوده در جامعه داشته باشد.

بیابانی در ادامه افزود: اقتصاد بخش مسکن در کشور از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در اشتغال تأثیرگذار است ولی آنچه در اقتصاد نیز اهمیت دارد دارایی و ثروت مردم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه رجاء قزوین عنوان کرد: اهمیت و ویژگی‌هایی که بخش مسکن در اقتصاد دارد حوزه‌های نفت و گاز و حتی بخش کشاورزی نیز در جامعه ندارد.

بیابانی بیان کرد: در اقتصاد ما در واقع آنچه که اهمیت دارد این است که دارایی‌ها و ثروت مردم آن به چه شکل نگهداری می‌شود که می‌تواند به صورت پول نقد و یا سایر دارایی‌ها باشد.

این دانشیار اقتصاد تصریح کرد: در کشورهای توسعه‌یافته که از اقتصاد شکوفایی برخوردارند مردم بین نگهداری سرمایه و اوراق عرضه، دومی را انتخاب می‌کنند و نقدینگی خود را در اختیار دولت قرار می‌دهند اما در ایران هیچ چیزی جای داشتن نقدینگی را نمی‌گیرد.

بیابانی افزود: سوداگران مانعی در بخش مسکن هستند که دلیل آن این است که نظام اقتصادی به شکلی است که این فرصت‌ها را به این شکل ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: سوداگری در کشورمان در ذات و نظام مالی کشور نهادینه شده و این روش می‌تواند فساد را نهادینه کند و مشکل‌ساز باشد زیرا روزنه‌ها را نبسته‌ایم.

جهانگیر بیابانی عنوان کرد: در کشورهایی که از نظام اقتصادی مناسب برخوردارند می‌توانند خوب مدیریت کنند و مسئله این است که نزدیک‌ترین جانشین برای پول چیست.

بافت فرسوده شهری را شناسایی کنیم

بیابانی گفت: ما اگر بخواهیم به بافت فرسوده شهر قزوین توجه کنیم باید ببینیم که چه موانعی در این حوزه وجود دارد.

بیابانی بیان کرد: در بافت‌های فرسوده اگر مشکل بحث اعتبارات است که بهتر هر چه زودتر این اعتبارات به این حوزه وارد شود.

وی افزود: تزریق اعتبارات به این حوزه هیچ اشکالی را در توان کلان اقتصادی به وجود نیاورده و می‌تواند مشکلات را به خوبی حل کند به ویژه اشتغال در رونق اقتصادی.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه رجاء قزوین گفت: امیدواریم در آینده پیوند دانشگاه و حوزه‌های اجرایی تقویت شوند و دانشجویان کمک و همکاری خوبی با دستگاه‌های اجرایی داشته باشند.

وی بیان کرد: با توجه به درگیری‌ها و حجم بالای کار در حوزه‌های اجرایی که بعضاً درگیر مسائل روزمره هستند دانشگاه و دانشجویان می‌توانند با همکاری و فعالیت خود در زمینه پژوهش به دستگاه‌های اجرایی کمک کنند.

همچنین علی فرخ‌زاد معاون امور عمرانی استانداری قزوین در این نشست گفت: از مصوبات شورای مسکن استان ورود مجموعه‌های تخصصی به بخش مسکن برای رونق بخشی است که این نشست‌ها نیز می‌تواند در راستای همین موضوعات باشد.

وی در ادامه افزود: ۳۰ درصد از اقتصاد کشور در بخش صنعت ساختمان و ساخت و ساز است که این آمار نشان از اهمیت بخش مسکن در اقتصاد کشور می‌باشد همچنین در حوزه صنعت در دوره‌های مختلف نزدیک به ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده است.

فرخ‌زاد بیان کرد: اگر ما توجه به بازار مسکن و بخش اقتصادی و خرید و فروش آن نکنیم مسلماً هرچه تسهیلات بانکی در این بخش‌ها داشته باشیم ولی بازار کار فراهم نباشد ثمری نخواهد داشت و نمی‌تواند اثری در بخش مسکن داشته باشد.

وی با بیان این مطلب که همان‌گونه که در بخش صنایع و تولید سرمایه‌گذاری می‌شود باید به ساخت و ساز و بخش مسکن هم توجه بیشتر کنیم، عنوان کرد: همین نشست‌ها و جلسات که در این راستا تشکیل می‌شود می‌تواند کمک شایان به بخش مسکن و رونق در ساخت و ساز کند.

معاون عمرانی استاندار در ادامه از اهمیت بالای بافت ناکارآمد در رونق صنعت ساخت و ساز و اقتصاد مسکن گفت و یادآور شد: ما در این بافت‌ها در شهر قزوین با مشکلاتی نیز مواجه هستیم که شاید در برخی محلات سال‌ها درگیر طرح‌های مختلف بوده و هنوز نتوانسته‌ایم به یک راهکار مشخص برسیم.

وی افزود: در حال حاضر در بافت ناکارآمد زمینه فراهم شده است و نسبت به سیاست‌های دولت در این حوزه می‌توان از این فرصت برای رونق صنعت ساختمان استفاده کرد ولی این بار باید با تدبیر بهتر و بیشتر و مطالعات دقیق‌تر در این محله‌ها کار کرد.

معاون عمرانی استانداری در پایان با ذکر این مطلب که نیاز است که در بافت‌های ناکارآمد علاوه بر طرح‌های تفضیلی طرح‌های اجرایی هم داشته باشیم، بیان کرد: برای این بافت‌ها و در مناطق خاص و محله‌های مشخص از لحاظ سازه‌ای هم مصوبات خوبی در جلسات مختلف داشته‌ایم که باز هم باید شرایط مختلف را بررسی کنیم تا بتوانیم سازه مناسب را پیاده‌سازی کنیم.

نظر شما