شناسهٔ خبر: 47451 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

چگنی در نخستین نشست تخصصی اقتصاد مسکن در قزوین:

مؤلفه اصلی نیاز در تقاضای مسکن جمعیت و خانوار است/ نیاز کشور به متخصصان دانشگاهی در حوزه اقتصاد مسکن

علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: استان قزوین در مقایسه با دیگر استان‌های کشور به لحاظ نرم‌افزاری، فکر و ایده در بین سه استان اول کشور می‌باشد و این بستر وجود دارد که در آینده بتوان اعتماد بیشتری نسبت به این استان صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در نخستین نشست تخصصی اقتصاد مسکن در قزوین گفت: با سرشماری صورت گرفته در سال ۹۵ بیش از ۲۴ میلیون خانوار در کشور وجود دارد.

چگنی در این نشست بیان کرد: موضع بسیار مهم در بخش مسکن بعد خانوار است که از نظر تصمیم گیران، سیاست‌گذاران و سازندگان از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی اظهار کرد: ما باید به این موضوع برسیم که مسکن را برای که می‌سازیم، چگونه تولید کنیم، چه تولید کنیم، کجا تولید کنیم، چقدر تولید کنیم.

چگنی افزود: همگی این‌ها در حوزه اقتصاد مسکن سؤالات اساسی هستند و این شاخص‌ها ما را رهنمود می‌کند که در این حوزه چه باید بکنیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن عنوان کرد: با افزایش جمعیت کشور در یک دهه گذشته از ۶۰ میلیون نفر به ۸۰ میلیون نفر با نرخ رشد ۲.۷ درصدی مواجه شدیم که جمعیت خانوارهای کشور در سال گذشته به ۲۴ میلیون و ۱۹۶ هزار نفر رسیده است.

علی چگنی بیان کرد: در حال حاضر ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور داریم که مردم در آن زندگی می‌کنند که حدود ۵/۱ میلیون کمبود خانه داریم که با وجود این کمبود یا این خانوارها به صورت دو خانواده‌ای یا به شکل دیگر زندگی می‌کنند در صورتی که در حال حاضر نزدیک به ۳ میلیون واحد مسکونی خالی داریم.

چگنی گفت: بیشتر واحدهای مسکونی خالی در مناطق پردرآمد شهر قرار دارند.

وی افزود: در حال حاضر در کشور دو میلیون و ۱۰۰ هزار خانه دوم و یا اقامتگاه وجود دارد که از این تعداد ۸۰۰ هزار در روستا وجود دارد.

چگنی در این نشست گفت: در استان قزوین ۲۹۵ هزار خانوار زندگی می‌کنند که تعداد واحدهای مسکونی در حال استفاده ۲۸۸ هزار مورد است.

رشد ۱۰ تا ۱۷ درصدی صدور پروانه ساختمانی

وی اضافه کرد: در حال حاضر با رشد ۱۰ تا ۱۷ درصدی صدور مجوز مسکن در کشور روبرو شده‌ایم که تحرکی در بخش مسکن دیده می‌شود.

چگینی اظهار کرد: در این میان در شهرها شاهد ساخت ۸۳۴ هزار واحد مسکونی هستیم که فراتر از نیاز بود که بخشی از این رکود ناشی از همین ناهماهنگی است.

وی گفت: در طول سال ۹۳ تا ۹۶ تغییرات قیمت مسکن محسوس نبوده است و شاهد ثبات قیمت به‌ویژه در تهران بوده‌ایم.

چگینی یادآور شد: گردش مالی مسکن در تهران بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان است که در مطالعات طرح جامع مسکن باید نیازها، تولیدات، رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی و افزایش خانوارها مورد توجه قرار گیرد.

۱۹ میلیون واحد در بافت فرسوده و حاشیه‌ها

وی بیان کرد: وجود ۱۹ میلیون واحد در بافت فرسوده و حاشیه شهرها داریم که باید در یک پروسه ۱۰ ساله نوسازی شود.

چگینی اظهار کرد: نیاز امروز ما ساخت سالانه ۸۰۰ هزار واحد جدید است تا بتوانیم نیاز خانوارهای جدید را تأمین کنیم و مشکلات بافت فرسوده حل شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در نخستین نشست تخصصی اقتصاد مسکن در قزوین گفت: ما در حوزه دانشگاهی در زمینه وجود رشته‌های تخصصی در زمینه اقتصاد مسکن با یک کمبود مواجه هستم که تلاش می‌کنیم این امر به زودی حل شود.

علی چگنی عنوان کرد: ما در حال حاضر به دنبال افزودن رشته اقتصاد مسکن در دوره‌های فوق‌لیسانس و دکتری در سطح دانشگاه‌های کشور می‌باشیم و این امر با توجه به مکاتباتی که با وزارت علوم صورت گرفته به زودی در سطح دانشگاه‌های کشور اجرایی خواهد شد.

نظر شما