شناسهٔ خبر: 47609 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

یک نماینده مجلس مطرح کرد؛

ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم به ویژه راه‌آهن در توسعه بندر چابهار/ تدوین وتصویب پیوست‌های اجتماعی توسعه‌ای بندر/ بندر چابهار پازل مهم کریدور شمال به جنوب

محمد نعیم امینی‌فرد نماینده سیستان‌و‌بلوچستان با تاکید بر این مطلب که ضرورت دارد تا زیرساخت‌های لازم به ویژه راه‌آهن برای توسعه بندرچابهار محقق شود، گفت: در جلسه‌ای که با حضور ریاست‌جمهوری برگزار شد از ایشان درخواست کردم تا به ایجاد زیرساخت‌های لازم در چابهار توجه کنند و به راه‌آهن نگاه ویژه‌ای داشته باشند تا با تزریق اعتبار به عنوان یکی از راه‌های مواصلاتی موجب افزایش ظرفیت بندر شود.

نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس دهم شورای اسلامی معتقد است که ابلاغ قانون موافقتنامه چابهار توسط رییس جمهوری اقدامی مبارک است چرا که توسعه شرق ایران نیازمند ارتباط مستقیم با کشورهای منطقه است.

محمدنعیم امینی‌فرد نماینده مردم سیستان و بلوچستان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ارتباط با ابلاغ قانون موافقتنامه تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی بین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند (موافقتنامه چابهار)، اظهار کرد: یکی از چشم‌اندازهای توسعه شرق و حتی توسعه کلی کشور این است که بتوانیم ارتباط مستقیمی با کشورهای منطقه داشته باشیم،‌بنابراین در این رابطه قانون موافقتنامه چابهار یکی از این اتفاقات است.

وی ادامه داد: به طور حتم تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی چابهار بین ایران، افغانستان و هند با پتانسیل بالایی همراه خواهد بود و می‌تواند در قالب کریدور شمال به جنوب پازل ارتباطی در این بخش را کامل کند. علاوه بر این باید سایر قطعات دیگر پازل نیز کامل شود و راه‌آهن مابین ایرانشهر و بیرجند به آسیای‌میانه و سرخس پل ارتباطی لازم را ایجاد کند.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی چابهار به عنوان کریدور ارتباطی اقدام مبارکی است، خاطرنشان کرد: این اقدام، مقدمه‌ای برای تحقق اهداف بلندمدت در راستای سیاست‌های کلی و ارتباطی با توسعه سواحل مکران است که در برنامه ششم توسعه مدنظر قرار گرفته است.

چین رقیب جدی ایران در بندر گوادر

امینی‌فرد با تاکید بر اینکه ایران با معادلات پیچیده‌ای در این منطقه روبروست، اظهار کرد: کشور چین رقابت تنگاتنگی را از طریق بندر گوادر ایجاد و تعهد کرده که در یک بازه زمانی ١٠ ساله ۴۸ میلیارد دلار در این منطقه هزینه کند که این رقم با مبلغ موردنظر توسط کشوری همچون هند که ۸۰ میلیون دلار را برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار درنظر گرفته قابل‌مقایسه نیست، بنابراین باید به خوبی بدانیم که رقابت با حجم سرمایه‌گذاری صورت توسط چینی‌ها به عنوان یکی از قدرت‌های جهانی که ۴ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد به هیچ وجه کار آسانی نبوده و نیازمند یک برنامه‌ریزی مدون است.

راهکارهای استفاده از ظرفیت بندرچابهار

 وی همچنین به راهکارهای موجود در ارتباط با افزایش ظرفیت بندر چابهار اشاره کرد و گفت: به طور حتم توجه به زیرساخت‌ها از مسائل اصلی بندر چابهار بوده و نیازمند سرمایه‌گذاری بالاست. این بندر افزایش ظرفیتی تا ۸,۵ میلیون تن داشته و ما باید در بخش کارکرده عملیاتی فعالیت بهتری داشته باشیم چرا که در سال گذشته کارکرد عملیاتی این بند  رقم پایین ۱.۸ میلیون تنی بوده است.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به پیشنهادات مطرح شده توسط وی به ریاست‌جمهوری، بیان کرد: در جلسه شورای اداری چابهار که با حضور ریاست جمهوری برگزار شد از ایشان درخواست کردم تا به ایجاد زیرساخت‌های لازم در چابهار توجه کنند و به راه‌آهن نگاه ویژه‌ای داشته باشند تا با تزریق اعتبار به عنوان یکی از راه‌های مواصلاتی موجب افزایش ظرفیت بندر شود.

‌امینی‌فرد ادامه داد: علاوه بر این به رئیس جمهوری اعلام کردیم که باید ترجیحات ویژه‌ای را برای بندر چابهار در نظر گیرند تا بارگیری شرکت‌های بزرگ به مقصد چابهار سوق داده شود. همچنین طرح‌های توسعه‌ای مربوط به این بندر باید با پیوست‌های اجتماعی همراه بوده تا از ظرفیت بالای نیروی انسانی منطقه به عنوان توان بالقوه استفاده کرد.

گفتنی است، روز دوشنبه، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران یک قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرد. بر این اساس در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون موافقتنامه تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی بین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند (موافقتنامه چابهار)» جهت اجرا به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد

نظر شما